Στη σωστή κατεύθυνση εκτιμούν οι συγκοινωνιολόγοι πως βρίσκονται οι αποφάσεις του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για μόνιμη παρουσία της Τροχαίας στη λεωφόρο Κηφισού τόσο με δύο γερανούς όσο και με μοτοσικλετιστές κατά μήκος της οδού. Στόχος του μέτρου είναι η όσο το δυνατόν αμεσότερη απόκριση στην περίπτωση έκτακτων συμβάντων, τα οποία σε ελάχιστα λεπτά της ώρας μπορούν να δημιουργήσουν ουρές χιλιομέτρων από ακινητοποιημένα οχήματα, μετατρέποντας τον Κηφισό σε ένα τεράστιο πάρκινγκ.
Να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη λεωφόρο καταγράφονται καθημερινά κατά μέσο όρο 8 συμβάντα ακινητοποίησης οχήματος από ατύχημα, μικροσυγκρούσεις ή τεχνικές βλάβες.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Θανάση Τσιάνο, ο Κηφισός, ο πλέον επιβαρυμένος κυκλοφοριακά οδικός άξονας του λεκανοπεδίου, θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί με τη λογική των παραχωρήσεων σε επίπεδο αστυνόμευσης: «Οπως όλοι οι αυτοκινητόδρομοι έχουν τη δική τους Τροχαία, έτσι θα πρέπει και ο Κηφισός. Εκτιμώ πως κάτι τέτοιο πάνε να κάνουν έχοντας αποκλειστική παρουσία της Τροχαίας εκεί», επισημαίνει.
Ο ίδιος συμπληρώνει πως η πλατφόρμα οδικής βοήθειας, την οποία έχει προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής, είναι ένα θετικό βήμα καθώς μπορεί να απομακρύνει σχετικά σύντομα κάποιο όχημα που είτε έχει εμπλακεί σε ατύχημα ή έχει μείνει από καύσιμα.
Υπογραμμίζει ωστόσο πως οι υπάλληλοι της Περιφέρειας «δεν έχουν την εμπειρία και την τεχνογνωσία των παραχωρησιούχων, ούτε διαθέτουν τα σχέδια άμεσης απόκρισης. Και αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα: «Όταν σημειώνεται ένα συμβάν και πάει η Περιφέρεια με τη δική της πλατφόρμα να απομακρύνει το όχημα πολλοί οδηγοί δεν την αφήνουν περιμένοντας ή τη δική τους οδική βοήθεια ή την Τροχαία για να καταγράψουν το ατύχημα. Η Περιφέρεια δεν έχει την αρμοδιότητα να πάρει το όχημα με το έτσι θέλω, αλλά η Τροχαία μπορεί να το κάνει», λέει ο κ. Τσιάνος.
Σε κάθε περίπτωση όμως εκτιμά ότι θα πρέπει να αυξηθεί και ο αριθμός των γερανοφόρων οχημάτων που θα έχει στη διάθεσή της και η Περιφέρεια, ενώ τονίζει πως είναι απαραίτητη η διαθεσιμότητα και ειδικής πλατφόρμας για την απομάκρυνση βαρέων οχημάτων: «Ο Κηφισός έχει σημαντική βαριά κυκλοφορία. Κατά συνέπεια θα πρέπει να γίνει επένδυση και σε πλατφόρμα που να μπορεί να μεταφέρει φορτηγά. Σήμερα όταν προκύπτει συμβάν με βαρύ όχημα, η ειδική πλατφόρμα πρέπει να διανύσει μεγάλες αποστάσεις για να φτάσει».
Η μεγάλη ιδιαιτερότητα της λεωφόρου Κηφισού, η οποία πολλαπλασιάζει τα προβλήματα έγκειται στο γεγονός ότι έχει το χαρακτηριστικο να αλλάζει η διατομή της σε διάφορα σημεία: «Αλλού μπορεί να εξυπηρετήσει 5.000 και αλλού 7.000 οχήματα. Αν θεωρήσουμε ότι στον Κηφισό μπορούν να περάσουν 4.000 οχήματα την ώρα και προσπαθούν να περάσουν 5.000, στο τέλος θα περάσουν πολύ λιγότερα από 4.000. Θα περάσουν 3.500 ή 3.200. Αυτή τη στιγμή αλλού έχουμε 4 λωρίδες μετά γίνονται 3 και όλο αυτό μειώνει τη συνολική του ικανότητα. Είναι πρακτικά σαν να λειτουργεί ο Κηφισός με 2,5 λωρίδες».
Εκτός της αστυνόμευσης και της βελτίωσης των χρόνων απόκρισης σε περιπτώσεις εκτάκτων συμβάντων, ο κ. Τσιάνος επισημαίνει ότι στην περίπτωση του Κηφισού, η λύση περιλαμβάνει ακόμα δύο σημαντικούς άξονες παρεμβάσεων:
- Τα έργα υποδομής, τα οποία αφορούν άξονες που εχουν ήδη δρομολογηθεί όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης και επέκταση της δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, αλλά και άλλα που πρέπει να προχωρήσουν με σημαντικότερο τη μετατροπή του άξονα Ελευσίνα – Θήβα σε αυτοκινητόδρομο. «Λόγω των αυξημένων δραστηριοτήτων που έχουν αναπτυχθεί στον Πειραιά και τον Ασπρόπυργο ο άξονας αυτος είναι πολύ σημαντικός διότι θα παρακάμπτει τον Κηφισό και οχήματα που έχουν προρισμό μια μεγάλη περιοχή της Αττικής, δε θα χρειάζεται να διέλθουν από εκεί».
- Τη βελτίωση της αστικής συγκοινωνίας. Για τους συγκοινωνιολόγους είναι εδώ και χρόνια δεδομένο πως το οδικό δίκτυο δε χωράει πλέον τις μετακινήσεις με ΙΧ «οπότε πρέπει να τις στρέψουμε προς την αστική συγκοινωνία, η οποία όμως με τη σειρά της θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική ως προς το κόστος της μετακίνησης, το χρόνο που αυτή απαιτεί και την άνεση ώστε να αποτελέσει εναλλακτική λύση του ΙΧ. Θέλει ορθή διαχείριση στα λεωφορεία που οδηγούν στο μετρό, δημοτική συγκοινωνία, όλα αυτά με τα οποία θα ασχοληθεί ο μητροπολιτικός φορέας», σημειώνει ο γ.γ. του ΣΕΣ.
Το οδικό δίκτυο της Αθήνας, αλλά και ο πιο επιβαρυμένος οδικός της άξονας ο Κηφισός, έχουν εδώ και χρόνια κορεστεί και όταν το δίκτυο βρίσκεται σε κορεσμό περνούν λιγότερα αυτοκίνητα. Συνεπώς ακόμα κι αν υπάρχει μια μικρή μείωση στον κυκλοφοριακό φόρτο, μπορεί να σημαίνει απλά πως η ουρά έχει μετακινηθεί προς τα πίσω, εξηγεί ο κ. Τσιάνος προσθέτοντας πως οι ώρες αιχμής στη λεωφόρο έχουν διευρυνθεί και διαρκούν πλέον από τις 7 έως τις 10.30 το πρωί.
«Οι δρόμοι είναι κορεσμένοι και την ίδια στιγμή έχουμε διαρκώς αυξανόμενες μετακινήσεις, ενώ περιμένουμε περαιτέρω αύξηση τα επόμενα χρόνια».
Το παράδοξο είναι πως η διαρκώς ενισχυόμενη κίνηση των ΙΧ έρχεται σε μια εποχή κατά την οποία οι τιμές των καυσίμων ακολουθούν ένα τρελό ράλι αυξήσεων: «Θα περίμενε κανείς ότι θα μειωνόταν ο φόρτος όσο αυξάνεται η τιμή της βενζίνης. Αυτό συνέβη τον πρώτο καιρό, αλλά μετά η κίνηση επανήλθε στα ίδια δεδομένα. Ο λόγος είναι ότι πολλοί δε βρίσκουν την εναλλακτική λύση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ελκυστική. Το σύστημα μεταφορών στην Αττική δείχνει ότι είναι ανελαστικό ως προς το ΙΧ. Αν κάποιος θέλει να κάνει μια ανελαστική μετακίνηση π.χ. να πάει στη δουλειά του και δεν έχει δυνατοτητα να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ - και ο άξονας της λεωφόρου Κηφισού είναι ένας τέτοιος άξονας που συνδέει περιοχές που δεν έχουν καλή εξυπηρέτηση με τα ΜΜΜ - αναγκαστικά θα πάρει το ΙΧ», καταλήγει ο κ. Τσιάνος.
Διαβάστε ακόμα στο ethnos.gr