Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατά του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εργασίας, με τίτλο, «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις για την κοινωνική ασφάλιση», κατέθεσαν σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΜέΡΑ25, η οποία όμως απορρίφθηκε.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ότι το σχέδιο νόμου Χατζηδάκη παραβιάζει οκτώ άρθρα του Συντάγματος και συγκεκριμένα τα άρθρα 1, 2,3,4,5,7,25 και 103 του Συντάγματος.
Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατέθεσε και το ΜέΡΑ25, αναφερόμενο σε «golden boys που μπαίνουν από το παράθυρο στον ΕΦΚΑ.
Παράλληλα, στο σχέδιο Νόμου αντιδρούν και οι εργαζόμενοι του φορέα οι οποία αποφάσισαν να συνεχίσουν και αύριο την 24ωρη πανελλαδική απεργία, σε όλες τις υπηρεσίες και τα υποκαταστήματα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).
Η τοποθέτηση ΣΥΡΙΖΑ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ με το υπόψη σχέδιο νόμου:
- Προβλέπεται η δυνατότητα τοποθέτησης σε θέσεις Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. ιδιωτών, καθώς και δημοσίων υπαλλήλων ή λειτουργών ή εργαζομένων σε φορείς του δημοσίου τομέα.
- Μετά από την επιλογή και τοποθέτηση των ανωτέρω Προϊσταμένων, παύει αυτοδικαίως η άσκηση καθηκόντων ευθύνης των προϊσταμένων των αντίστοιχων οργανικών μονάδων του e-Ε.Φ.Κ.Α.
- Από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, οι εκκρεμείς προκηρύξεις για την ανάδειξη Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων και των Διευθύνσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. βάσει των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. ματαιώνονται.
- Τροποποιείται η διαδικασία και η σύνθεση του πειθαρχικού συμβουλίου και προβλέπεται ότι είναι αρμόδιο για όλες τις υποθέσεις που εκκινούν μετά την δημοσίευση του νομοσχεδίου, καθώς και για τις εκκρεμείς διαδικασίες, εφόσον δεν έχουν εισαχθεί προς κρίση.
Το άρθρο 3 του σχεδίου νόμου
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, το άρθρο 3 του Νομοσχεδίου:
α) παραβιάζει τις παρ. 1,2,3,5, και 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος, αφού επιτρέπει τον διορισμό μετακλητών υπαλλήλων ,χωρίς διενέργεια διαγωνισμού ή κατόπιν επιλογής μετά από έλεγχο ανεξάρτητης αρχής οι οποίοι, ενόψει των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων τους σε θεσμοθετημένες θέσεις ευθύνης, βρίσκονται εντός της υπαλληλικής ιεραρχίας του e-ΕΦΚΑ.
β) παραβιάζει ευθέως την αρχή της αξιοκρατίας, της ισότητας και της διαφάνειας, αφού επιτρέπει την πρόσληψη υπαλλήλων σε μόνιμες θέσεις ευθύνης επιπέδου Δ/νσεως-Γενικής Δ/νσεως χωρίς την διενέργεια διαγωνισμού ή επιλογής ,κατόπιν ελέγχου του ΑΣΕΠ. Συγκεκριμένα παραβιάζονται τα άρθρα 4 παρ. 1 (αρχή ισότητας) και 5 παρ. 1 Συντ. (ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας) σε συνδυασμό με τη δημοκρατική αρχή (ιδίως άρθρο 1 παρ. 2 και 3 Συντ.) και την αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ. 1 Συντ.).
γ) παραβιάζει το σύστημα της πολιτικώς ουδέτερης Διοικήσεως, που κατοχυρώνεται στην παρ.1 του άρθρου 103 Συντ. (διάταξη η οποία αντιστοιχεί προς τις διατάξεις των άρθρων 29 παρ. 3, 56 και 57 παρ. 3 του Συντάγματος), ήτοι Διοικήσεως της οποίας η οργάνωση και στελέχωση παρέχει τις εγγυήσεις αντικειμενικής εκτελέσεως του νόμου, συμφώνως προς την θεμελιώδη αρχή του Κράτους Δικαίου.
δ) η παρ.7 του άρθρου 3 του νομοσχεδίου θέτει ζήτημα συμφωνίας της προς το άρθρο 103 παρ.4 Συντ. που ορίζει ότι δεν μπορεί να υποβιβασθεί ο υπάλληλος χωρίς απόφαση υπηρεσιακού συμβουλίου, που αποτελείται τουλάχιστον κατά τα 2/3 από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους.
Το άρθρο 9 παρ. 5 του σχεδίου νόμου
Σε απόκλιση από τον Υπαλληλικό Κώδικα, καθιστά τριμελή αντί για πενταμελή τα πειθαρχικά συμβούλια του e-ΕΦΚΑ. Η παρ.7 ορίζει ότι το τριμελές αυτό πειθαρχικό συμβούλιο είναι αρμόδιο για όλες τις υποθέσεις που εκκινούν μετά την δημοσίευση του νομοσχεδίου, καθώς και για τις εκκρεμείς διαδικασίες, εφόσον δεν έχουν εισαχθεί προς κρίση.
Η εν λόγω πρόβλεψη τυγχάνει αντίθετη στην βασική αρχή του ποινικού δικαίου (άρθρο 2 Π.Κ.) που μέσω του άρθρου του άρθρου 108 ΥΚ εφαρμόζεται στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, περί απαγόρευσης αναδρομικής εφαρμογής του αυστηρότερου, μεταγενέστερου της πράξης, πειθαρχικού νόμου, που έχει σαφή και αναμφισβήτητη συνταγματική θεμελίωση στο άρθρο 7 παρ. 1 Συντ. και στην επιταγή εφαρμογής του επιεικέστε
ρου όλων των νόμων, των οποίων η ισχύς άπτεται του χρονικού διαστήματος από την τέλεση της πράξης μέχρι την εκδίκασή της. Επίσης, για το μέλλον απομειώνει την προστασία των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ, οι οποίοι σε αδικαιολόγητη αντίθεση από τους λοιπούς δημοσίους υπαλλήλους, θα δικάζονται από τριμελή πειθαρχικά συμβούλια στα οποία δεν θα μετέχουν αιρετοί εκπρόσωποι, μέλη του πενταμελούς Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Στο ίδιο πλαίσιο παραβιάζεται η αρχή της ισότητας (άρθρο 4 Σ).
Η απάντηση Χατζηδάκη
«Αν ένας οργανισμός που μόνος του συγκεντρώνει εδώ και χρόνια το 48% των παραπόνων των πολιτών που αφορούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα δεν είναι ειδική περίπτωση, τότε τι είναι;», σημείωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση της ένστασης αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, η οποία απορρίφθηκε.
Αναφερόμενος στη ρύθμιση για πρόσληψη Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών και από τον ιδιωτικό τομέα που προβλέπει το νομοσχέδιο, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι η δυνατότητα αυτή προβλέπεται από το Σύνταγμα για τον δημόσιο τομέα, όταν υφίστανται κατάλληλα αιτιολογημένες ειδικές συνθήκες.
«Δεν κλείνουμε τα μάτια μας στα τεράστια προβλήματα του ΕΦΚΑ και των ασφαλισμένων, όπως δεν τα κλείνει ούτε και το Σύνταγμα, που έχει ειδικές προβλέψεις που χρησιμοποιούμε », τόνισε. Ο ίδιος καταλόγισε ρητορική δυο μέτρων και δυο σταθμών στον ΣΥΡΙΖΑ που κάνει λόγο για αντισυνταγματικότητα των σχετικών ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο του ΕΦΚΑ, ενώ όταν ήταν στην κυβέρνηση πέρασε νόμο για το Κτηματολόγιο που προέβλεπε πρόσληψη Γενικού Διευθυντή και αναπληρωτών Γενικών Διευθυντών από τον ιδιωτικό τομέα. «Εκεί δεν υπήρχε πρόβλημα ; Αν υπάρχει αντισυνταγματικότητα στη μια περίπτωση (του ΕΦΚΑ) δεν υπάρχει και στην άλλη (του Κτηματολογίου) ;», διερωτήθηκε.
Ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε επίσης και τις αιτιάσεις για «συλλήβδην προσλήψεις στον ΕΦΚΑ από τον ιδιωτικό τομέα», επαναλαμβάνοντας ότι «Δεν απευθυνόμαστε μόνο στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στον δημόσιο τομέα συνολικά και στα στελέχη του ΕΦΚΑ. Και πολύ περισσότερο καθώς υπάρχουν ορισμένες διευθύνσεις και λειτουργίες εντός του Φορέα για τις οποίες προφανώς υπάρχει εμπειρία στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ που δεν μπορεί να βρεθεί αλλού. Δεν πάμε να κάνουμε δογματικά προσλήψεις μόνο από τον ιδιωτικό τομέα, αδιαφορώντας για το πραγματικό αποτέλεσμα της παρέμβασης αυτής. . Ο στόχος είναι να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των ασφαλισμένων ! Αυτό απαιτεί το συμφέρον των ανυπεράσπιστων Ελλήνων που ταλαιπωρούνται στις ουρές, περιμένουν χρόνια να πάρουν τη σύνταξή τους, έχουν μια σειρά από προβλήματα εξυπηρέτησης από τον ΕΦΚΑ. Σε αυτά τα προβλήματα ερχόμαστε να απαντήσουμε, δημιουργώντας μια νέα διευθυντική ομάδα που σε μερικούς μήνες θα δώσει ορμή σε αυτόν τον πολύπαθο Οργανισμό».
«Και εσείς τι κάνετε σήμερα;», διερωτήθηκε ο κ. Χατζηδάκης απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. «Έρχεστε και παίρνετε το μέρος ορισμένων μειοψηφιών μέσα στον ΕΦΚΑ που νομίζουν ότι θίγονται, αδιαφορώντας την ίδια στιγμή – ενώ λέτε ότι σας νοιάζει η κοινωνική πολιτική – για την ταλαιπωρία εκατομμυρίων Ελλήνων. Αυτό που κάνουμε σήμερα είναι κοινωνική πολιτική στην πράξη ! Διότι ερχόμαστε να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα ταλαιπωρημένων συνανθρώπων μας. Και γι’ αυτό διαρρηγνύετε τα ιμάτιά σας !»
Περνώντας στο θέμα των πειθαρχικών συμβουλίων και των εσωτερικών ελέγχων, ο κ. Χατζηδάκης αποκάλυψε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 1.100 καταγγελίες που εκκρεμούν σε έναν οργανισμό 7.500 υπαλλήλων.
«Και εκκρεμούν, γιατί το πειθαρχικό λειτουργεί με ρυθμούς χελώνας και δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες υπηρεσίες για να εξετάσουν τα θέματα. Ποιο είναι το πρόβλημά σας λοιπόν; Ότι κάνουμε σύντμηση στις ημερομηνίες στις οποίες εξετάζει το πειθαρχικό; Ή ότι βγάζουμε από το πειθαρχικό τους συνδικαλιστές; Ναι, βγάζουμε από το πειθαρχικό τους συνδικαλιστές. Δεν είναι η δουλειά των συνδικαλιστών του ΕΦΚΑ να κάνουν τους κριτές για υποθέσεις συναδέλφων τους. Και αυτό το πιστεύουμε και το υπογραμμίζουμε. Το άρθρο 103 του Συντάγματος που επικαλείστε προβλέπει ότι τα 2/3 των μελών του πειθαρχικού συμβουλίου πρέπει να είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι. Εμείς προβλέπουμε μια τριμελή σύνθεση, που περιλαμβάνει ένα πάρεδρο ή δικαστικό πληρεξούσιο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και ένα μόνιμο υπάλληλο από την Ενιαία Αρχή Διαφάνειας. Άρα, δύο στα τρία μέλη είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι.. Μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι ναι, αλλά όχι συνθέσεις σαν κι αυτές που είχαμε μέχρι σήμερα που οδήγησαν σε αυτά τα «λαμπρά» αποτελέσματα. Εσείς μπορεί να δέχεστε αυτή την εικόνα του ΕΦΚΑ, εγώ δεν τη δέχομαι. Θέλω ένα ΕΦΚΑ που να υπηρετεί τους πολίτες !», κατέληξε κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.