Ενώ ολόκληρη η χώρα θυμίζει «καζάνι που βράζει» και οι φοιτητές στέλνουν για έβδομη συνεχόμενη εβδομάδα ένα ηχηρό «όχι» στην ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, η κυβέρνηση φαίνεται πως δεν έχει σκοπό να βάλει «φρένο» στο επίμαχο νομοσχέδιο για τα «μη κρατικά ΑΕΙ».
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, το νομοσχέδιο κατατίθεται σήμερα στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μετά από τη διαβούλευση που ολοκληρώθηκε με πάνω από 1.500 σχόλια.
Δεν είναι ακόμα γνωστό πόσες και ποιες αλλαγές θα προκύψουν στο νομοσχέδιο μετά από τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση, πάντως κατά τον κ, Μαρινάκη τα σχόλια «θα ληφθούν υπόψη προκειμένου για την βελτίωση του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από την κεντρική του φιλοσοφία, καθώς η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι επιδιώκει το διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες».
Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Τα ΝΠΠΕ θυμίζουν τη «βάφτιση» της τρόικας σε θεσμούς
Αξίζει να σημειωθεί ότι, εκτός των φοιτητών, υπάρχουν χιλιάδες πανεπιστημιακοί που ζητούν την απόσυρση του εν λόγου νομοσχεδίου, ενώ και οι συνταγματολόγοι, τονίζουν πως το Άρθρο 16 του Συντάγματος είναι ξεκάθαρο και όταν λέει πώς κάτι «απαγορεύεται», δεν εννοεί τίποτα άλλο από ότι απαγορεύεται.
Η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου
«Κατατίθεται σήμερα στην Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα.
Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε με πάνω από 1.500 σχόλια τα οποία θα ληφθούν υπόψη προκειμένου για την βελτίωση του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από την κεντρική του φιλοσοφία. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι επιδιώκει το διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες. Μέσα από το νομοσχέδιο, το 70% του οποίου αφορά το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, παρέχονται ελευθερίες στα δημόσια ΑΕΙ και η χρηματοδότησή τους μέσα από τον προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και έκτακτες ενισχύσεις θα φτάσει το 1 δις. Ευρώ.
Στο νομοσχέδιο αποτυπώνονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση, μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα, με τα πιο αυστηρά κριτήρια από οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης
- Κάθε παράρτημα πρέπει να διαθέτει κατ΄ ελάχιστο τρεις Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία.
- Να προσφέρει για κάθε σχολή τουλάχιστον ένα πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών, που διαθέτει αξιολόγηση και πιστοποίηση στο πλαίσιο της χώρας προέλευσης και στη συνέχεια πιστοποιείται από την ΕΘΑΑΕ.
- Να διαθέτει το προβλεπόμενο διδακτικό προσωπικό, το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που εξασφαλίζει τη γραμματειακή οργάνωση, τον οργανωτικό σχεδιασμό, την αρτιότητα των εγκαταστάσεων.
- Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής με κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόβλεψη και για δευτερογενείς εγκαταστάσεις εντός του ίδιου νομού. Να επαρκεί για τη διδασκαλία και μελέτη των φοιτητών, να διαθέτει λειτουργική βιβλιοθήκη, χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, καθώς και οπτικοακουστικά μέσα και εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Όλα τα Πανεπιστήμια (δημόσια και μη κρατικά) αξιολογούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.
- Η άδεια χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν έγκρισης και γνώμης από την ΕΘΑΑΕ και τον ΕΟΠΠΕΠ, αντίστοιχα.
40.000 Έλληνες φοιτητές αυτή τη στιγμή σπουδάζουν σε πανεπιστήμια στο εξωτερικό, ένας αριθμός που είναι πολύ μεγαλύτερος από άλλες χώρες, στην Ισπανία για παράδειγμα είναι 35.000 και στην Πορτογαλία 13.000.
Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μια εμβληματική μεταρρύθμιση με στόχο την παροχή δυνατότητας στους υποψήφιους Έλληνες φοιτητές να σπουδάσουν από την χώρα μας σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού, την προσέλκυση ξένων φοιτητών και ξένου επιστημονικού προσωπικού, τον επαναπατρισμό Ελλήνων επιστημόνων και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Δείτε τις δηλώσεις στα πρώτα λεπτά της ομιλίας του κ. Μαρινάκη: