Ισπανία επέβαλε βαρύ πρόστιμο σε πέντε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους συνολικού ύψους 179 εκατ. ευρώ για «καταχρηστικές» πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της χρέωσης επιπλέον τελών για τις χειραποσκευές, τις κρατήσεις θέσεων και την εκτύπωση εισιτηρίων σε τερματικούς σταθμούς αεροδρομίων, σύμφωνα με αρμόδιο υπουργείο της χώρας.
Το μεγαλύτερο πρόστιμο επιβλήθηκε στη Ryanair, ύψους 107,78 εκατ. ευρώ. Η ισπανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Vueling κλήθηκε να καταβάλει 39,2 εκατ. ευρώ και η EasyJet 29 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Σκανδιναβίας Norwegian και η ισπανική αεροπορική εταιρεία Volotea θα πληρώσουν πρόστιμα άνω του 1 εκατ. ευρώ η καθεμία.
Οι πέντε αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να διακόψουν την πρακτική τους να απαιτούν πρόσθετη πληρωμή για τις χειραποσκευές και την επιλογή θέσης κοντά σε συνταξιδιώτη, ανέφερε το υπουργείο.
Εκτός από τις πρόσθετες χρεώσεις για τη μεταφορά χειραποσκευών στην καμπίνα και για την κράτηση παρακείμενων θέσεων για ανηλίκους και εξαρτώμενα άτομα και τους συνοδούς τους, οι καταχρηστικές πρακτικές περιλαμβάνουν τη μη αποδοχή πληρωμών με μετρητά στα ισπανικά αεροδρόμια, τη χρέωση δυσανάλογων και καταχρηστικών τελών για την εκτύπωση καρτών επιβίβασης, καθώς και την παράλειψη πληροφοριών και την έλλειψη σαφήνειας στις τιμές.
Αντέδρασαν οι εταιρείες
Η Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών της Ισπανίας (ALA), σύμφωνα με το CNB, δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση στο δικαστήριο κατά του προστίμου για τα τέλη χειραποσκευών, βαφτίζοντας την ποινή ως «προδήλως παράνομη» και αντίθετη με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Ο πρόεδρος της ALA μάλιστα, Javier Gandara τόνισε ότι εάν εφαρμοστεί, θα συνεπάγεται ανεπανόρθωτη ζημία για τον επιβάτη, ο οποίος δεν θα έχει την ελευθερία να προσαρμόζει το ταξίδι του ανάλογα με τις ανάγκες του, πληρώνοντας για υπηρεσίες που δεν χρειάζεται.
Η ALA χαρακτήρισε το μέτρο «επίθεση στην ελεύθερη αγορά» και προσθέτει ότι, εάν εφαρμοστούν οι κυρώσεις, η Ισπανία θα είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ όπου θα απαγορευόταν η πρακτική χρέωσης για τις αποσκευές στην καμπίνα, «θέτοντας τις αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν σε αυτή τη χώρα σε κατάσταση ανταγωνιστικού μειονεκτήματος».