Η τραγωδία στα Τέμπη εξακολουθεί να βαραίνει τη συλλογική μνήμη, ενώ το επίσημο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) επιβεβαιώνει τις σοβαρές ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού.
Στην έκθεση των 180 σελίδων, που παρουσιάστηκε στην ΕΣΗΕΑ, επισημαίνεται πως όχι μόνο υπήρξαν διαχρονικές ευθύνες στην έλλειψη υποδομών και προσωπικού, αλλά και ότι οι ενέργειες μετά την τραγωδία ήταν εξίσου καταστροφικές. Αλλοίωση στοιχείων, έλλειψη συντονισμού και πλήρης αδυναμία προστασίας του χώρου του δυστυχήματος συνθέτουν μια εικόνα ολιγωρίας και αδιαφορίας.
Τα μοιραία λάθη της κυβερνητικής ανικανότητας
ο πόρισμα είναι καταπέλτης για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε η κυβέρνηση το δυστύχημα, καθώς:
- Δεν υπήρξε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος, οδηγώντας σε απώλεια κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων.
- Ο χώρος δεν προφυλάχθηκε και η περιοχή «καθαρίστηκε» μόλις τρεις ημέρες μετά την τραγωδία, καταστρέφοντας πολύτιμα δεδομένα.
- Δεν υπήρξε συντονισμός των σωμάτων διάσωσης, με αποτέλεσμα να επικρατεί χάος τις κρίσιμες ώρες.
- Η Επιτροπή Διερεύνησης δεν μπορεί να αποδείξει αν η αλλοίωση στοιχείων έγινε εσκεμμένα ή από ανικανότητα, αλλά επιβεβαιώνει πως «όλα έγιναν λάθος».
Ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, τόνισε:
«Αυτό που έγινε, να καταστραφούν στοιχεία μέσα σε τρεις μέρες, δεν έπρεπε να συμβεί».
Ο επικεφαλής της έρευνας Κώστας Καπετανίδης πρόσθεσε:
«Υπάρχουν απλά διαπιστώσεις για το τι πήγε λάθος στον τόπο του δυστυχήματος. Δεν μπορούμε να πούμε αν έγινε εσκεμμένα ή από λάθος, αλλά έγιναν όλα λάθος».
Οι ανεπάρκειες του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος
Το πόρισμα επιβεβαιώνει ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε συνέλθει από τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης.
- Η διαρθρωτική έλλειψη προσωπικού και η κακή συντήρηση υποδομών κατέστησαν τους ελληνικούς σιδηροδρόμους έναν «κινούμενο κίνδυνο».
- Η καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης 717, που αφορούσε την τηλεδιοίκηση και την ασφάλεια του δικτύου, θεωρείται καταλυτικός παράγοντας της τραγωδίας.
- Το σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε ανακάμψει μέχρι τις αρχές του 2023, όταν και συνέβη το δυστύχημα.
Η αποκάλυψη αυτών των στοιχείων δημιουργεί τεράστια ερωτήματα για την αμέλεια του κράτους να προστατεύσει τους πολίτες του.
Τι ήταν το μυστηριώδες εύφλεκτο υγρό που προκάλεσε την πύρινη κόλαση;
Μια από τις πιο συνταρακτικές αποκαλύψεις του πορίσματος αφορά την πιθανή παρουσία εύφλεκτου υλικού βάρους τουλάχιστον 2,5 τόνων, το οποίο δεν είχε δηλωθεί στα έγγραφα μεταφοράς της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Ο Χρήστος Παπαδημητρίου δήλωσε:
«Δεδομένης της απώλειας στοιχείων από τον τόπο του δυστυχήματος, δεν μπορεί να πει κανείς με επιστημονική βεβαιότητα τι έφταιξε στη φωτιά».
Ωστόσο, αναλύσεις δείχνουν ότι:
- Η πύρινη σφαίρα που εμφανίστηκε μέσα σε 0,5 δευτερόλεπτο από τη σύγκρουση δεν μπορεί να προήλθε από τα υλικά του τρένου.
- Δεν εντοπίστηκε λευκή σκόνη (διοξείδιο της σιλικόνης, SiO₂), που θα δικαιολογούσε την καύση σιλικονούχου λαδιού.
- Οι ειδικοί κατέληξαν ότι η φωτιά προκλήθηκε από κάποιο άγνωστο πτητικό καύσιμο, το οποίο δεν καταγράφηκε στα αρχεία μεταφοράς.
Αυτό γεννά τεράστια ερωτήματα:
- Τι μετέφερε τελικά η εμπορευματική αμαξοστοιχία εκείνο το βράδυ;
- Γιατί δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για το φορτίο;
- Πώς επηρέασε η παρουσία αυτού του υγρού την ένταση της φωτιάς και τον θάνατο των επιβατών;
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ σκοπεύει να αναθέσει σε διεθνώς αναγνωρισμένο ινστιτούτο τη διερεύνηση της υπόθεσης, ώστε να μην υπάρχει αμφισβήτηση των αποτελεσμάτων.