Μία εβδομάδα απομένει για την πολυαναμενόμενη εκκίνηση της γιορτής της Black Friday 2024. Συγκεκριμένα, η «Μαύρη Παρασκευή» για το 2024 θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου, ενώ ήδη αρκετές αλυσίδες καταστημάτων ετοιμάζονται και για την Black Week.
H Black Friday στην Ελλάδα έχει πάρει τη μορφή «Black Week», με τις μεγάλες προσφορές να μην ξεκινήσουν την καθιερωμένη… «Μαύρη Παρασκευή» που πέφτει στις 29 Νοεμβρίου, αλλά τη Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου.
Οι καταναλωτές περιμένουν την Black Friday προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους στην καλύτερη τιμή και αναζητούν επίσης και το ωράριο των καταστημάτων.
Κυριακές με ανοιχτά τα καταστήματα
Φυσικά, κάθε χρόνο, την Κυριακή μετά την Black Friday τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά. Έτσι, λοιπόν, οι καταναλωτές θα μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους – εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές – και την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου.
Να σημειωθεί και ότι φέτος (για τρίτη φορά τα τελευταία χρόνια) δεν διεξάγονται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να προχωρήσουν νωρίτερα σε πιο «γενναίες» προσφορές.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ενημερώνει καταναλωτικό κοινό και καταστηματάρχες, ότι με την πρόσφατη τροπολογία τα καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν όλες τις Κυριακές του Δεκεμβρίου εκτός από αυτήν της 8ης Δεκεμβρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από 11:00 έως 18:00.
Καταστήματα στη Θεσσαλονίκη
Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) ενημερώνει ότι και στη Θεσσαλονίκη τα καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2024, ως συνέχεια των προσφορών του Black Friday. Το προτεινόμενο ωράριο παραμένει 11:00 – 18:00.
Σύμφωνα με τον ΕΣΘ, ο νέος νόμος 5157/2024, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 187Α, εισήγαγε αλλαγές για τη λειτουργία των καταστημάτων συγκεκριμένες Κυριακές του έτους. Με βάση αυτόν, η Κυριακή μετά την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, δηλαδή η 1η Δεκεμβρίου 2024, αποτελεί προαιρετική ημέρα λειτουργίας.
Πώς ξεκίνησε η Black Friday
Η Black Friday ξεκίνησε ως συνήθεια στις ΗΠΑ και εξαιτίας της επιτυχίας που γνώρισε, έγινε θεσμός που γρήγορα υιοθετήθηκε και από άλλες χώρες.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Κάπως έτσι, καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday. Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής όσοι επιθυμούν να ψωνίσουν συνωστίζονται στα καταστήματα από το πρωί για να καταφέρουν να αγοράσουν προϊόντα στα οποία ισχύουν ηχηρές εκπτώσεις.
«Καθ' οδόν» και η Cyber Monday
Τρεις μόλις ημέρες μετά την Black Friday, Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου έρχεται η Cyber Monday που αφορά τις αγορές που γίνονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά με τα ηλεκτρονικά καταστήματα να βάζουν προσφορές σε διάφορα προϊόντα τους.
8 + 1 συμβουλές από το ΙΝΚΑ
Το Ινστιτούτο Καταναλωτών λαμβάνοντας υπόψη τον καταιγισμό ανακοινώσεων και διαφημίσεων από πλευράς επιχειρήσεων, συστήνει στους καταναλωτές τα εξής:
- «Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθείτε. Καθορίστε από πριν τι χρειάζεστε και το μέγιστο ποσό που θέλετε να διαθέσετε, έχοντας υπόψη τις οικονομικές σας δυνατότητες.
- Διενεργήστε έρευνα αγοράς. Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν από πριν, και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.
- Μην αγοράσετε ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά. Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Αναζητήστε κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος. Αξιολογήστε την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.
- Αξιοποιήστε το διαδίκτυο. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσετε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.
- Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε αγορά. Να θυμάστε ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
- Η ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, παρέχετε εκ του νόμου χωρίς επιπλέον κόστος.
- Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
- Ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.
- Προσοχή στις ηλεκτρονικές αγορές. Επισκεπτόμενοι την σελίδα (site) ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, προτού προβούμε σε αγορά πρέπει πρωτίστως να ελέγξουμε ως καταναλωτές εάν η επιχείρηση γνωστοποιεί – δηλώνει α) τα πλήρη στοιχεία της (επωνυμία, έδρα, φορολογικά στοιχεία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λ.π.), τα οποία καλό θα ήταν να διασταυρώσουμε στο μέτρο του δυνατού, β) τους κανόνες παράδοσης και επιστροφής των προϊόντων κυρίως ως προς το δικαίωμα υπαναχώρησης του αγοραστή (προθεσμία και όροι υπαναχώρησης – επιστροφής του προϊόντος και σε ποια κατάσταση), γ) τέλος την τελική τιμή του προϊόντος με τις πρόσθετες επιβαρύνσεις (πχ φόροι, έξοδα αποστολής, έξοδα αντικαταβολής κλπ.)».