«Πέρασε» με 158 ψήφους υπέρ το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο στις ευρωεκλογές του Ιουνίου και τα εθνικά δημοψηφίσματα. Ωστόσο, σημειώνεται ότι απορρίφθηκε η τροπολογία που προϋπέθετε την καθιέρωσή της και στις Εθνικές Εκλογές.
Ειδικότερα, συνολικά ψήφισαν επί της αρχής 299 βουλευτές, από τους οποίους ψήφισαν υπέρ 158, κατά 135 και έξι δήλωσαν το «παρών». Ωστόσο, καταψηφίστηκε η τροπολογία για την επιστολική ψήφος στις Εθνικές εκλογές, καθώς υπέρ αυτής ψήφισαν 158 βουλευτές, ενώ απαιτούνταν η θετική ψήφος 200.
Σημειώνεται ότι η υπουργός Εσωτερικών, κα Νίκη Κεραμέως προανήγγειλε πως θα επαναφέρει την τροπολογία για το δικαίωμα της επιστολικής ψήφου στους Έλληνες πολίτες.
Η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως κλείνοντας τη συζήτηση του νομοσχεδίου ανέφερε ότι: «Σήμερα, μέσω της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας της Νέας Δημοκρατίας, γίνεται νόμος, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, η επιστολική ψήφος. Η άρση, για πρώτη φορά, όλων των πρακτικών εμποδίων, για τους συμπολίτες μας, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για την άσκηση του δικαιώματος ψήφου. Διευρύνεται η δημοκρατία μας, βαθαίνει η δημοκρατία μας».
«Έχουμε μια ιστορική ευκαιρία και μια ιστορική ευθύνη. Λογοδοτούμε απέναντι στους Έλληνες πολίτες και απέναντι στην ιστορία. Δεν μπορούμε να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά. Δεν μπορούμε να είμαστε μια υπέρ της άρσης εμποδίων στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος και μια κατά της άρσης εμποδίων, μια υπέρ της επιστολικής ψήφου και μια κατά της επιστολικής ψήφου. Δεν μπορούμε να έχουμε μια δημοκρατία αλά κάρτ», συμπλήρωσε.
Απευθυνόμενη στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, η υπουργός Εσωτερικών είπε ότι τους επόμενους μήνες θα περιοδεύουν στον κόσμο, ενόψει των εκλογών. «Ακούσαμε τον πρόεδρό σας να το λέει», είπε απευθυνόμενη ιδίως στον ΣΥΡΙΖΑ, «θα περιοδεύετε σε μέρη που υπάρχουν Έλληνες πολίτες και οι οποίοι ζητούν και περιμένουν εναγωνίως αυτή την εξέλιξη που συζητάμε σήμερα και την περιμένουν εδώ και δεκαετίες. Και θα σας ρωτήσουν ένα πράγμα μόνο: γιατί δεν ψηφίσατε για να μπορούμε να ασκήσουμε το δικαίωμα της ψήφου, μέσω επιστολικής. Αυτό θα ρωτήσουν οι απόδημοι τους εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Γιατί δεν ψηφίσατε ενώ είχατε ταχθεί υπέρ και ενώ για πρώτη φορά, μετά από τόσα χρόνια υπήρχε αυτή η δυνατότητα. Και τι θα απαντήσετε εκεί; Είχαμε πρόβλημα με τη διαδικασία; Ένα από τα μεγάλα που μας προσάπτουν οι πολίτες είναι ότι δεν βλέπουμε το δάσος και χανόμαστε στα δένδρα. Το δάσος είναι ένα. Εδώ και πενήντα χρόνια συζητάμε για την άσκησης του δικαιώματος ψήφου, από Έλληνες του εξωτερικού. Μέσω νομοσχεδίου; Μέσω νομοτεχνικής βελτίωσης; Μέσω τροπολογίας; Δεν τους ενδιαφέρει αυτούς αυτό. Είναι τεχνικές λεπτομέρειες. Τους ενδιαφέρει η πολιτεία να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να άρει τα εμπόδια που υπάρχουν για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Και αυτό κάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Και αυτό ζητά το 75% της κοινωνίας που τάσσεται υπέρ της επιστολικής ψήφου, όπως δείχνουν πρόσφατες έρευνες» είπε.
Πώς διασφαλίζεται η μυστικότητα της ψήφου
Για τη διασφάλιση της διαδικασίας και ιδίως της γνησιότητας της έκφρασης της λαϊκής βούλησης και της μυστικότητας της ψήφου:
- Οι αιτήσεις των εκλογέων γίνονται σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τα διαπιστευτήρια που έχει ο εκλογέας, ενώ χρησιμοποιείται κωδικός μιας χρήσης με χρήση κινητού τηλεφώνου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (άρθρο 8).
- Δίνεται δυνατότητα υποβολής της αίτησης σε προξενεία και στα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών, με χρήση και της υπηρεσίας «my kep live». (παρ. 3 άρθρου 8).
- Δεν μπορεί να ψηφίσει με φυσική παρουσία ο εκλογέας ο οποίος έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα με επιστολική ψήφο, παρά μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις στην περίπτωση που δεν απέστειλε τον φάκελο επιστροφής ή ο φάκελος δεν παρελήφθη εμπροθέσμως, ώστε να αποτραπεί η πιθανότητα διπλοψηφίας (παρ. 6 άρθρου 21).
- Οι Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου και οι Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου προεδρεύονται από δικαστικό και τα μέλη τους είναι νομικοί. Αντιστοίχως, στις Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου δεν μπορούν να διοριστούν εκλογείς ως μέλη εφορευτικών επιτροπών (άρθρα 15, 16).
- Οι ειδικές κάλπες φύλαξης φακέλων επιστροφής επιστολικών ψήφων σφραγίζονται καθημερινά με ειδική διαδικασία και υπάρχει συνεχής καταγραφή σε κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης των χώρων όπου βρίσκονται. Το εκλογικό υλικό διατηρείται στο Πρωτοδικείο Αθηνών επί τριετία. Η Ελληνική Αστυνομία αναλαμβάνει τη φύλαξη του χώρου (παρ. 4 και 5 άρθρου 10).
- Ορίζεται Γενικός Έφορος, Αντιπρόεδρος ή μέλος του Αρείου Πάγου, ο οποίος επιβλέπει τη διαδικασία (άρθρο 18).
- Ο εκλογέας παρακολουθεί με σύστημα ιχνηλάτησης (tracking) την πορεία του φακέλου, μόλις αυτός αποσταλεί από το υπουργείο Εσωτερικών. (παρ. 4 άρθρου 11).
- Οι εταιρίες ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών υπηρεσιών λειτουργούν και την παραμονή της ημέρας διεξαγωγής των εκλογών, ώστε να φτάσουν εγκαίρως οι επιστολικές ψήφοι (παρ. 2 άρθρου 14).
- Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για περιπτώσεις αντικατάστασης της αίτησης του εκλογέα και του ψηφοδελτίου δίχως να τίθεται σε κίνδυνο η μυστικότητα της ψήφου (άρθρο 12).
- Οι φάκελοι ψηφοφορίας όπου βρίσκεται το ψηφοδέλτιο είναι ανώνυμοι και δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν με τον εκλογέα (άρθρο 12).
Με το νομοσχέδιο αρχίζει εξάλλου διαδικασία εκκαθάρισης των εκλογικών καταλόγων, με χρήση των διαθέσιμων μητρώων του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης εισάγονται ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ατόμων με αναπηρία.