Εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων η κυβέρνηση Μητσοτάκη εισάγει σήμερα στη Βουλή το Νομοσχέδιο Γκάγκα για τη δευτεροβάθμια περίθαλψη, το οποίο αναμένεται να φέρει σαρωτικές αλλαγές και να είναι η αρχή του τέλους για τη δημόσια υγεία στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τίτλο, «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας», εισάγεται σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής, μετά την κατά πλειοψηφία, ψήφιση του από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Το νομοσχέδιο, το οποίο, μεταξύ άλλων, δίνει τη δυνατότητα απασχόλησης γιατρών του ΕΣΥ στον ιδιωτικό τομέα (το επίμαχο άρθρο 10), και προβλέπει την προκήρυξη θέσεων γιατρών ΕΣΥ, με καθεστώς μερικής απασχόλησης (άρθρο 7), υπερψηφίστηκε από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ καταψήφισαν το νομοσχέδιο «κόλαφο για τη δημόσια υγεία», ενώ οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής και της Ελληνικής Λύσης επιφυλάχθηκαν για τη συζήτηση στην ολομέλεια.
Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ασημίνα Γκάγκα θέλησε να αντικρούσει τα «πυρά» της αντιπολίτευσης για την αντίθεση των ιατρικών συλλόγων και των γιατρών του ΕΣΥ, λέγοντας πως το νομοσχέδιο έχει την ισχυρή στήριξη της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας και της Ένωσης Σπανίων Ασθενών. Μάλιστα, η ίδια υποστήριξε την άποψη πως το νομοσχέδιο έχει στόχο την, «ενδυνάμωση του ΕΣΥ, την καλύτερη εκπαίδευση των γιατρών και τον κεντρικό σχεδιασμό με γνώμονα τις ανάγκες των κατοίκων της Ελλάδας και των επισκεπτών της».
Οι εισηγήσεις των κομμάτων
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΣΑ ΠΣ, Ανδρέας Ξανθός είπε ότι η κυβέρνηση προχωρά στην τελική ψήφιση του νομοσχεδίου σε συνθήκες σοβαρής «κοινωνικής και πολιτικής απονομιμοποίησης» χωρίς τη συναίνεση του ιατρικού κόσμου, των ληπτών υγείας και της αντιπολίτευσης: Με το νομοσχέδιο, «η κυβέρνηση δίνει τη χαριστική βολή στο ΕΣΥ", και για λόγους ιδεοληπτικής εμμονής στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη για λιγότερο κράτος "αλλά και υπό την πίεση και επιρροή μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, που προσβλέπουν [..] στην προσέλκυση έγκυρου, έμπειρου και αξιόπιστου ανθρώπινου δυναμικού για τις ιδιωτικές μονάδες υγείας» είπε ο κ. Ξανθός.
Ο αγορητής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Γ. Φραγγίδης υπογράμμισε ότι η αντιπολίτευση, αλλά και η συντριπτική πλειονότητα των ενδιαφερόμενων φορέων απορρίπτουν την φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Στον πυρήνα του, σημείωσε, το νομοθέτημα της κυβέρνησης φαίνεται ότι αποτελεί μέρος ενός σχεδίου για ιδιωτικοποίηση της υγείας.
Για νομοσχέδιο-έκτρωμα που πρέπει «να αποσυρθεί» μίλησε εκ νέου, ο αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης. Το νομοσχέδιο καταδικάστηκε καθολικά από τους νοσοκομειακούς γιατρούς και τα συλλογικά τους όργανα, είπε ο κ. Λαμπρούλης, ο οποίος κατήγγειλε την κυβέρνηση για πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων στην Υγεία.
Η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου είπε ότι πρόκειται για νομοσχέδιο που οδηγεί σε περαιτέρω υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, στην παραπέρα ενίσχυση της εμπορευματοποίησης της δημόσιας υγείας και τη γιγάντωση των ιδιωτικού τομέα Υγείας.
Τέλος, η αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη επεσήμανε ότι αντίθετοι με το νομοσχέδιο είναι, όχι μόνο οι ενώσεις ιατρών των δημοσίων νοσοκομείων, αλλά και οι ιατρικοί σύλλογοι που εκφράζουν τον ιδιωτικό χώρο. Πρόκειται, είπε, για "νομοσχέδιο-οδοστρωτήρας" για την δευτεροβάθμια περίθαλψη, που "σαρώνει ότι έχει απομείνει από το δικαίωμα του λαού στην δωρεάν Υγεία".
Οι αντιδράσεις των γιατρών
Την απόσυρση του Νομοσχεδίου Γκάγκα, ζητά το Πανυγιειονομικό Μέτωπο που συγκάλεσε εκτάκτως χτες ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Επαγγελματικών και Επιστημονικών Ενώσεων και των Συλλόγων Ασθενών.
Στη συνάντηση του ΙΣΑ, εκφράστηκε η ομόφωνη αντίθεση στις ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου και ειδικά στο άρθρο 10, το οποίο αλλάζει το βασικό πυρήνα του δημόσιου συστήματος υγείας που είναι η δωρεάν και ελεύθερη πρόσβαση, των ασθενών στις δομές υγείας.
Όπως τονίστηκε από τους συμμετέχοντες, οι αλλαγές αυτές αποβαίνουν τόσο εις βάρος του ασθενή στον οποίο μετακυλύεται το κόστος, όσο και εις βάρος του γιατρού, στον οποίο επιβάλλεται υπερεργασία, για να μπορέσει να επιβιώσει.
Παράλληλα, συζητήθηκε το θέμα του προσωπικού ιατρού και επισημάνθηκε ότι πρέπει να γίνουν βελτιώσεις ενώ ζητήθηκε η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και η στήριξη των γιατρών και των Φορέων της ΠΦΥ που με αυταπάρνηση έδωσαν τη μάχη ενάντια στην πανδημία.
Επισημάνθηκε η ανάγκη να καταργηθεί το άδικο μέτρο του Claw Back που οδηγεί στο λουκέτο τους κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς και τα ιατρεία της γειτονιάς. Επίσης διατυπώθηκε η στήριξη στις κινητοποιήσεις που έχουν προκηρύξει οι Ιατρικοί Σύλλογοι και οι Ενώσεις των Νοσοκομειακών Ιατρών, μεταξύ των οποίων είναι η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή την Πέμπτη 1η Δεκεμβρίου και στη συνέχεια, η σύσκεψη στα γραφεία του ΙΣΑ στις 3.30 μ.μ.
Ο Πρόεδρος του ΙΣΑ Γ. Πατούλης, μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής:
« Διεκδικούμε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας για όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα της οικονομικής τους δυνατότητας. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας πρέπει να ενισχυθεί με προσωπικό και όχι να αποδυναμωθεί περαιτέρω με την υπερεργασία των σκληρά εργαζόμενων και κακώς αμειβόμενων ιατρών του. Ζητούμε την ενίσχυση της δημόσιας υγείας, με προσλήψεις προσωπικού και αύξηση των μισθών στα ευρωπαϊκά επίπεδα. Ο γιατρός θα πρέπει να αμείβεται επαρκώς, για να μπορεί να επιβιώσει και να ασκεί το εκπαιδευτικό του έργο. Μόνο μια τέτοια πολιτική θα κρατήσει τους Έλληνες γιατρούς στη χώρα μας και θα σταματήσει την μετανάστευση του υψηλά εξειδικευμένου ιατρικού προσωπικού. Θα πρέπει άμεσα να παγώσει κάθε νομοθετική ρύθμιση και να ξεκινήσει διάλογος με τους Φορείς, με στόχο τη μεταρρύθμιση του Συστήματος Υγείας, σε νέες βάσεις».
Το επίμαχο άρθρο 10
Αναλυτικά, το άρθρο 10, του Νομοσχεδίου Γκάγκα προβλέπει τα εξής:
«Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της ιατρικής για ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., και ιατρούς του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου», εφόσον συμμετέχουν στην ολοήμερη, πέραν του τακτικού ωραρίου λειτουργία του νοσοκομείου, εκτός των ημερών εφημερίας, και ρυθμίζονται συναφή θέματα των ιατρών μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού.
Κατ’ εξαίρεση, δεν συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για τους ιατρούς του Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου ή η παροχή ιατρικών υπηρεσιών με οποιαδήποτε σχέση, συμπεριλαμβανόμενης και αυτής του συμβούλου, σε ιδιωτική κλινική ή ιδιωτικό διαγνωστικό ή θεραπευτικό εργαστήριο και γενικότερα σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας, έως δύο (2) φορές την εβδομάδα, μετά από άδεια του Διοικητή ή του Προέδρου του νοσοκομείου, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου ιατρού, εφόσον συμμετέχουν στην εκτός του τακτικού ωραρίου λειτουργία του νοσοκομείου, συμπεριλαμβανόμενης της ολοήμερης λειτουργίας του νοσοκομείου και των ενεργών ή μικτών εφημεριών, τουλάχιστον οκτώ (8) φορές τον μήνα, εκ των οποίων τουλάχιστον οι τέσσερις (4) αφορούν στην ολοήμερη, πέραν του τακτικού ωραρίου, λειτουργία του νοσοκομείου.
Για τους ιατρούς που εκ του νόμου απαλλάσσονται από την υποχρέωση συμμετοχής στις εφημερίες, το τρίτο εδάφιο εφαρμόζεται, εφόσον συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου τουλάχιστον οκτώ (8) φορές τον μήνα. Οι χειρουργικές ή επεμβατικές πράξεις που διενεργούνται εκτός του νοσοκομείου ανά εβδομάδα δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τον αριθμό των αντίστοιχων πράξεων που διενεργούνται αθροιστικά κατά το τακτικό ωράριο και την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου από τον ίδιο ιατρό.
Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζονται ειδικότερα το είδος, η έκταση, οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι φορείς της απασχόλησης ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. στον ιδιωτικό τομέα της ιατρικής, τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία για τη χορήγηση της σχετικής άδειας και την ανάκληση αυτής, η εξειδίκευση των κυρώσεων, η διαδικασία και τα όργανα ελέγχου της τήρησης των όρων του τρίτου, τέταρτου και πέμπτου εδαφίου, της διαπίστωσης της παράβασης και της κοινοποίησης αυτής στις αρμόδιες υπηρεσίες και της επιβολής κυρώσεων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του τρίτου, τέταρτου, πέμπτου, έκτου, έβδομου, όγδοου, ένατου και δέκατου εδαφίου. Με την ίδια ή όμοια απόφαση δύναται να προβλέπεται ότι τα εδάφια τρίτο έως δέκατο εφαρμόζονται σταδιακά σε συγκεκριμένα νοσοκομεία ανά υγειονομική περιφέρεια».
Η ΕΙΝΑΠ, καταλήγει ότι «οι αλλαγές αυτές συνιστούν ταυτόχρονα, ανατροπή και ξεθεμελίωμα των εργασιακών σχέσεων των γιατρών των δημόσιων νοσοκομείων».