Πρεμιέρα κάνουν σήμερα Δευτέρα, 17 Μαρτίου 2025 οι εξετάσεις PISA σε 245 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Η φετινή αξιολόγηση - έρευνα PISA θα ολοκληρωθεί στις 11 Απριλίου 2025 και περιλαμβάνει εξετάσεις που πραγματοποιούνται στα επιλεγμένα Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη τη χώρα. Η συμμετοχή των σχολικών μονάδων στην έρευνα είναι υποχρεωτική, ενώ τα 245 σχολεία που θα συμμετάσχουν φέτος έχουν επιλεγεί με τυχαία δειγματοληψία.
Η Διεθνής Έρευνα PISA 2025 (Programme for International Student Assessment) πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και εγείρει κάθε χρόνο θύελλα αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα που κάνει λόγο για αξιολόγηση που θέτει τις βάσεις για τη διάκριση σχολικών μονάδων σε «κακές» και «καλές». Η έρευνα διεξάγεται σε 90 χώρες περίπου και διερευνά κατά πόσον οι γνώσεις και οι δεξιότητες που διαθέτουν οι μαθητές, σε κάθε χώρα, τους επιτρέπουν να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής στις σύγχρονες κοινωνίες.
Δείτε ΕΔΩ τα 245 σχολεία που θα συμμετέχουν στην PISA 2025.
Τι περιλαμβάνουν οι εξετάσεις
Τα γνωστικά πεδία που διερευνώνται στις εξετάσεις είναι οι Φυσικές Επιστήμες, η Κατανόηση Κειμένου, τα Μαθηματικά και το επιπλέον πεδίο: Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό Κόσμο. Επίσης, η Ελλάδα θα συμμετάσχει και στη νέα έρευνα του PISA «Αξιολόγηση στην Ξένη Γλώσσα - αγγλικά (FLA)», της οποίας η πρώτη διεξαγωγή θα γίνει στο PISA 2025.
Η έρευνα, η οποία αποτελείται από ένα Γνωστικό Τεστ και ένα Ερωτηματολόγιο, διεξάγεται ηλεκτρονικά στο Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών των σχολικών μονάδων.
Το ΙΕΠ είναι υπεύθυνο για να διαφυλάξει το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων των μαθητών που θα πάρουν μέρος στην έρευνα καθώς τα φύλλα απαντήσεων των μαθητών είναι ανώνυμα και περιέχουν μόνο την πληροφορία της περιφέρειας όπου ανήκει το σχολείο τους.
3ωρες στάσεις εργασίας από την ΟΛΜΕ
Σε σχετική ανακοίνωση της η ΟΛΜΕ τονίζει ότι «το υπουργείο Παιδείας δείχνει να αγνοεί ότι το πρόγραμμα αυτό έχει δεχτεί σοβαρή κριτική παγκοσμίως, με βασικά επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, ότι η χρησιμοποίησή του ως ερευνητικού εργαλείου οδηγεί σε έναν ακραίο και αφόρητο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντιστρατεύεται βασικές παιδαγωγικές αρχές ενός ανθρωπιστικού σχολείου, οδηγεί σε κατηγοριοποίηση/κατάταξη (υποβάθμιση και “φτωχοποίηση”) σχολείων, μαθητών/μαθητριών αλλά και των εκπαιδευτικών, ενώ προσανατολίζει τη διδασκαλία σε προσχεδιασμένα μαθήματα και ενισχύει τον φορμαλισμό σε βάρος της κριτικής και δημιουργικής μάθησης».
Συμπληρώνει δε ότι «τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού είναι αποκαλυπτικά και μεταξύ άλλων αποδεικνύουν την άμεση σύνδεση των μαθησιακών αποτελεσμάτων με την κοινωνικο-οικονομική προέλευση των μαθητών/τριών. Η απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών/τριών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα, σχεδιασμός που προωθείται και με την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης συνολικά. Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική λειτουργεί ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία για τους/τις μαθητές/ριες: όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη τους και δεν αμβλύνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις παγιώνει και τις αναπαράγει».
«Το ΥΠΑΙΘΑ συνεχίζει να επιδεικνύει την επικίνδυνη άγνοια του για επιστημονικά και παιδαγωγικά ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση» σημειώνει η ΟΛΜΕ και ανακοινώνει πως κηρύσσει πανελλαδική κυλιόμενη 3ωρη στάση εργασίας για όλο το διάστημα που θα διεξάγονται οι εξετάσεις.