Κι επίσημα από το Σεπτέμβριο εκκινεί η λειτουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, καθώς το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δημοσίευσε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τη σχετική απόφαση που ορίζει ποια σχολεία θα μετατραπούν σε ΔΗΜΩΣ.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, από το σχολικό έτος 2025-2026, θα μετατραπούν σε Ωνάσεια Σχολεία οι εξής 12 σχολικές μονάδες (Αττική, Μακεδονία):
Περιφέρεια | ΔΔΕ | Κωδικός Σχολείου | Κατηγορία Δομής | Ονομασία Σχολικής Μονάδας |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ | ΞΑΝΘΗΣ | 3701010 | 1ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΑΝΘΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΑΝΘΗΣ |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ | ΞΑΝΘΗΣ | 3751020 | 2ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ |
ΑΤΤΙΚΗΣ | Α’ ΑΘΗΝΑΣ | 501072 | 52ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΛΩΝΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ |
ΑΤΤΙΚΗΣ | Α’ ΑΘΗΝΑΣ | 501720 | 52ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΟΛΩΝΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ |
ΑΤΤΙΚΗΣ | Γ’ ΑΘΗΝΑΣ | 551072 | 5ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ |
ΑΤΤΙΚΗΣ | Γ’ ΑΘΗΝΑΣ | 551720 | 5ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ» |
ΑΤΤΙΚΗΣ | ΑΝΑΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ | 502088 | 1ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΧΑΡΝΩΝ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΧΑΡΝΩΝ |
ΑΤΤΙΚΗΣ | ΑΝΑΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ | 552093 | 1ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΧΑΡΝΩΝ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΧΑΡΝΩΝ |
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | ΚΟΖΑΝΗΣ | 2701020 | 5ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ |
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | ΚΟΖΑΝΗΣ | 2751020 | 2ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | Α’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 1901182 | 10ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | Α’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 1951130 | 16ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ «ΠΕΡΙΚΛΗΣ» ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
Σε μεταγενέστερο χρόνο θα αποφασιστεί από το ΥΠΑΙΘΑ η έναρξη λειτουργίας των υπόλοιπων ΔΗΜΩΣ.
Δείτε ολόκληρο το ΦΕΚ εδώ.
Τι προβλέπεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Με τροπολογία που κατατέθηκε από το υπουργείο Παιδείας στο σχέδιο νόμου:
- Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ' ελάχιστο από 40% έως 60%. του συνολικού αριθμού των εισακτέων του οικείου ΔΗΜ.Ω.Σ. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
- Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
- Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β' επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
Στα ΔΗΜΩΣ θα λειτουργούν επίσης «Όμιλοι» και «Σύνολα», των οποίων η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική για τους μαθητές, και αφορούν είτε γνωστικούς τομείς, όπως τα μαθηματικά, την επιστήμη υπολογιστών, την ψηφιακή τεχνολογία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την ελληνική και ξένη λογοτεχνία, κ.λπ., είτε τη δημιουργία και ερμηνεία καλλιτεχνικών έργων. Στην εννεαμελή Διοικούσα Επιτροπή των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, η οποία θα έχει ως αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, τη μέριμνα για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, την επιλογή του Διευθυντή και των εκπαιδευτικών του Δικτύου, την εισήγηση στον υπουργό Παιδείας για την πιλοτική εφαρμογή στο Δίκτυο εναλλακτικών συστημάτων εκπαίδευσης κ.λπ., θα μετέχουν 4 μέλη που προτείνονται από το Ίδρυμα.
Σκοπός της λειτουργίας του Δικτύου ορίζεται η «ενίσχυση, αναβάθμιση και προαγωγή της παιδείας και του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να καλλιεργηθούν βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία, τα οποία με τη σειρά τους θα διαχυθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία». Το διδακτικό προσωπικό θα επιλέγεται κατόπιν σχετικής προκήρυξης, με αξιολόγηση συγκεκριμένων κριτηρίων και προσόντων. Οι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις ή δοκιμασία δεξιοτήτων ή με συνδυασμό των δύο. Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν εντάσσονται στο «Δίκτυο Πρότυπων Σχολείων», αλλά συνιστούν παράλληλο δίκτυο σχολικών μονάδων.
Δωρεάν φροντιστήριο για την εισαγωγή των μαθητών
Θυμίζουμε πως την είδηση πως τα Ωνάσεια σχολεία θα αφορούν μόνο καλούς μαθητές και πως θα μπορούν να ανταπεξέλθουν οι μαθητές που έχουν παρακολουθήσει φροντιστήριο επιβεβαίωσε ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκος Πιερρακάκης. Μάλιστα, ο υπουργός προανήγγειλε πως θα δημιουργηθεί και δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο προκειμένου να μπορούν τα παιδιά να ανταπεξέλθουν στις εξετάσεις εισαγωγής.
Πιο αναλυτικά, ερωτηθείς για το αν τα παιδιά θα μπουν σε μια «λογική φροντιστηρίου» όσον αφορά στον τρόπο εισαγωγής στα Ωνάσεια σχολεία και τη διεξαγωγή εξετάσεων ο κ. Πιερρακάκης απάντησε:
«Θα υπάρχει δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο για να μπορέσει οποιοδήποτε παιδί επιθυμεί να προετοιμαστεί για τη συγκεκριμένη εξέταση. Ωστόσο, η λογική του συγκεκριμένου διαγωνισμού δεν είναι μία λογική στενών γνώσεων. Ο στόχος είναι να μπορέσουν να δουν δεξιότητες και να υπάρχει μια διαδικασία εισόδου η οποία να μοιάζει μεν με τα Πρότυπα, αλλά να έχει και σημαντικές διαφοροποιήσεις και σε κάθε περίπτωση να συμπεριλαμβάνει κριτήριο εντοπιότητας, να αφορά πρωτίστως τα παιδιά της γειτονιάς».
Οι διαφορές με τα Πρότυπα σχολεία
Όσον αφορά την ανάγκη δημιουργίας Ωνάσειων σχολείων αφού ήδη υπάρχουν τα Πρότυπα ο υπουργός Παιδείας διευκρίνισε: «Έχουν κοινά στοιχεία με τα Πρότυπα σχολεία, αλλά θα έχουν και διαφοροποιήσεις. Τα κοινά στοιχεία έχουν να κάνουν με μια ευρύτερη διαδικασία, όπως για παράδειγμα με τον τρόπο εισαγωγής σε αυτά. Η διαφοροποίηση έγκειται στην εντοπιότητα και στα ίδια τα σημεία όπου θα δημιουργηθούν».
«Η πρόθεση του ιδρύματος ήταν να πάμε σε περιοχές με οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις, όπως το Μενίδι, ο Κολωνός, ο Εύοσμος, το Πέραμα κλπ και να χτίσουμε ισχυρά δημόσια σχολεία σε αυτές τις περιοχές, αντλώντας μαθήματα από την εμπειρία των Πρότυπων σχολείων, αλλά στηρίζοντας ουσιαστικά τις συγκεκριμένες κοινότητες. Η ιδέα της παρέμβασης είναι να δράσει ως εκπαιδευτικός και κοινωνικός πολλαπλασιαστής σε περιοχές οι οποίες έχουν πάρα πολλά να κερδίσουν από αυτό», υπογράμμισε.