Ως «Δούρειο Ίππο για τον διαχωρισμό στη Δημόσια Εκπαίδευση» χαρακτηρίζουν τα «Ωνάσεια» σχολεία οι σύλλογοι αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς σημειώνουν ότι δημιουργεί σοβαρές αντιρρήσεις για πολλούς λόγους, καθώς φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας και της καθολικότητας της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, σε σχετική ανακοίνωση όπου παραθέτουν τα επιχειρήματα που τεκμηριώνουν τις ενστάσεις τους απέναντι στα «Ωνάσεια» σχολεία, αναφέρουν ότι: «Διαχωρίζονται οι μαθητές και ενισχύονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες».
Παράλληλα, τονίζουν ότι: «Υποβαθμίζονται τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, ενώ αποκλείονται οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες».
Ακόμα, υπογραμμίζουν ότι: «Επιβαρύνεται η ψυχική υγεία των παιδιών, ανατρέπεται ο χαρακτήρας της δημοσιότητας, συντηρούνται οι κοινωνικές ανισότητες, αίρεται η μονιμότητα, ενώ αμφισβητείται η αξιοκρατία, λόγω των συνεντεύξεων στα «Ωνάσεια» σχολεία».
Την ίδια στιγμή, οι σύλλογοι αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδυτικών παραθέτουν τις λύσεις που προτείνουν προκειμένου να αρθούν οι δυσκολίες. Πιο συγκεκριμένα, ανάμεσα στις λύσεις είναι «προτεραιότητα στους μαθητές του οικείου αστικού συνοικισμού, η εισαγωγή χωρίς εξετάσεις και η διατήρηση, ενίσχυση και ίδρυση των τμημάτων ένταξης».
Ακόμα, ως λύσεις για το εν λόγω ζήτημα προτείνουν τη «διατήρηση αριθμού οργανικών θέσεων, την πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ χωρίς συνέντευξη και τη λειτουργία ομίλων χωρίς επιβάρυνση του εκπαιδευτικού προσωπικού».
Καταλήγοντας, οι σύλλογοι αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να «λάβει σοβαρά υπόψη τις προτάσεις μας, αναγνωρίζοντας τη σημασία τους για τη διασφάλιση μιας δίκαιης και συμπεριληπτικής δημόσιας εκπαίδευσης».
Ανακοίνωση συλλόγων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών
Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση συλλόγων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών έχει ως εξής:
«Η καθιέρωση των «Ωνάσειων» σχολείων, όπως ανακοινώθηκε, εγείρει σοβαρές αντιρρήσεις για πολλούς λόγους, καθώς φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας και της καθολικότητας της δημόσιας εκπαίδευσης. Παρακάτω παρατίθενται τα κύρια επιχειρήματα που τεκμηριώνουν τις ενστάσεις αυτές:
1. Διαχωρισμός μαθητών και εκπαιδευτικές ανισότητες
Η δημόσια εκπαίδευση στηρίζεται στην αρχή ότι όλοι οι μαθητές έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε ποιοτική εκπαίδευση, ανεξαρτήτως κοινωνικής, οικονομικής ή ακαδημαϊκής κατάστασης. Με την καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων στα «Ωνάσεια» σχολεία, οι μαθητές διαχωρίζονται με βάση τις επιδόσεις τους, αποκλείοντας ουσιαστικά όσους δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις. Έτσι, ενισχύεται η εκπαιδευτική ανισότητα και στιγματίζονται οι μαθητές που δεν περνούν στις εξετάσεις, αντί να υποστηρίζονται μέσα από το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης.
2. Υποβάθμιση των υπόλοιπων δημόσιων σχολείων
Η μετατροπή ενός μικρού αριθμού δημόσιων σχολείων σε «Ωνάσεια» αφήνει τα υπόλοιπα σχολεία χωρίς αντίστοιχους πόρους και υποδομές, οδηγώντας σε μια ακόμα μεγαλύτερη ανισορροπία στο εκπαιδευτικό σύστημα.
3. Αποκλεισμός μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες
Τα «Ωνάσεια» σχολεία, λόγω των αυξημένων ακαδημαϊκών απαιτήσεων, αποκλείουν ουσιαστικά μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την έννοια της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, που αποτελεί βασικό στόχο ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος. Με αυτόν τον τρόπο, δε διασφαλίζεται η υποστήριξη αυτών των μαθητών.
4. Η επιβάρυνση στην ψυχική υγεία των παιδιών
Παρόλο που στόχος του σχολικού πλαισίου αποτελεί η ενίσχυση της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και της συμπεριληπτικότητας, οι μαθητές θα κληθούν να ανταγωνιστούν σ’ ένα αυστηρά εξετασιοκεντρικό περιβάλλον, το οποίο συχνά επιβαρύνει την ψυχική υγεία τους.
5. Ανατροπή του χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης
Η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί με διαχωριστικές γραμμές, αλλά οφείλει να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση για όλους, ανεξαρτήτως των προσωπικών ή κοινωνικών χαρακτηριστικών. Τα «Ωνάσεια» σχολεία δημιουργούν την αίσθηση ότι η πρόσβαση σε ποιοτικά κτήρια, σύγχρονες εγκαταστάσεις και καλύτερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες είναι «προνόμιο» λίγων και όχι δικαίωμα όλων.
6. Συντήρηση κοινωνικών ανισοτήτων
Με την εφαρμογή εξετάσεων για την εισαγωγή, ενισχύεται η ιδιωτική φροντιστηριακή εκπαίδευση, καθώς οι γονείς θα κληθούν να δαπανήσουν χρήματα για να προετοιμάσουν τα παιδιά τους. Αυτό δημιουργεί ένα επιπλέον εμπόδιο για οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, που δεν μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά τις απαιτήσεις προετοιμασίας. Επομένως, τα «Ωνάσεια» σχολεία, αντί να εξισώνουν τις ευκαιρίες, επιτείνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
7. Άρση μονιμότητας και αμφισβήτηση αξιοκρατίας μέσω συνεντεύξεων στα «Ωνάσεια» σχολεία
Η εισαγωγή των «Ωνάσειων» σχολείων εγείρει ανησυχίες και για την κατάργηση της μονιμότητας, καθώς η επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού θα πραγματοποιείται μέσω συνεντεύξεων, αντί της τήρησης των υφιστάμενων διαδικασιών του ΑΣΕΠ. Αυτή η αλλαγή θέτει σε κίνδυνο την αξιοκρατία και τη διαφάνεια στις προσλήψεις, καθώς και την προστασία των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, παραβιάζοντας τη βασική αρχή της μονιμότητας στο δημόσιο τομέα.
Η δημιουργία των «Ωνάσειων» σχολείων, με τη μορφή που έχει προταθεί, φαίνεται να παραβιάζει τη θεμελιώδη αρχή της ισότητας που χαρακτηρίζει τη δημόσια εκπαίδευση.
Οι λύσεις που προτείνουμε προκειμένου να αρθούν οι δυσκολίες αυτές είναι:
1. Προτεραιότητα στους μαθητές του οικείου αστικού συνοικισμού
Η εγγραφή των μαθητών να δίνει προτεραιότητα στα παιδιά που κατοικούν στον οικείο αστικό συνοικισμό, διατηρώντας έτσι την εγγύτητα του σχολείου προς την τοπική κοινότητα και ενισχύοντας τη σύνδεση σχολείου και κοινωνίας.
2. Εισαγωγή χωρίς εξετάσεις
Η εισαγωγή των μαθητών να γίνεται χωρίς εξετάσεις, όπως συμβαίνει σε όλα τα δημόσια σχολεία. Η δημόσια εκπαίδευση βασίζεται στην αρχή της ισότητας και της καθολικότητας, και επομένως δεν πρέπει να περιλαμβάνει διαχωρισμούς ή αποκλεισμούς μαθητών βάσει επιδόσεων ή άλλων κριτηρίων.
3. Διατήρηση, ενίσχυση και ίδρυση των τμημάτων ένταξης
Να διατηρηθούν τα υπάρχοντα τμήματα ένταξης και να ιδρυθούν νέα όπου κρίνεται αναγκαίο. Η δυνατότητα φοίτησης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε αυτά να εξασφαλίζεται με σκοπό τη συμπερίληψη, σύμφωνα με τις αρχές και τις προβλέψεις της ειδικής αγωγής. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση πρέπει να είναι προτεραιότητα.
4. Διατήρηση αριθμού οργανικών θέσεων
Ο αριθμός των οργανικών θέσεων να διατηρηθεί σύμφωνα με τη διαδικασία που ακολουθείται στα πρότυπα σχολεία, εξασφαλίζοντας έτσι την ομαλή λειτουργία των σχολείων χωρίς επιπλέον μειώσεις θέσεων, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και την εύρυθμη λειτουργία τους.
5. Πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ χωρίς συνέντευξη
Η διαδικασία πρόσληψης των εκπαιδευτικών να ακολουθεί το ίδιο σύστημα που ισχύει στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο του ΑΣΕΠ, χωρίς τη διεξαγωγή συνέντευξης. Αυτό θα διασφαλίσει την αξιοκρατία και τη διαφάνεια στις προσλήψεις, εξαλείφοντας τον κίνδυνο διακρίσεων και αδιαφανών διαδικασιών.
6. Λειτουργία ομίλων χωρίς επιβάρυνση του εκπαιδευτικού προσωπικού
Οι ώρες που αφιερώνονται στους ομίλους να εντάσσονται στο υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, ή εναλλακτικά, να προσλαμβάνονται επιπλέον εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία στους ομίλους. Αυτό θα διασφαλίσει τη σωστή λειτουργία των δραστηριοτήτων χωρίς να επιβαρύνεται το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό, διατηρώντας έτσι την ποιότητα της διδασκαλίας.
Ζητάμε από το υπουργείο Παιδείας να λάβει σοβαρά υπόψη τις προτάσεις μας, αναγνωρίζοντας τη σημασία τους για τη διασφάλιση μιας δίκαιης και συμπεριληπτικής δημόσιας εκπαίδευσης».