Breaking news

Στην Ολομέλεια τα Ωνάσεια Σχολεία: Τι προβλέπεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς
A

Στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται σήμερα, Τετάρτη 29 Ιανουαρίου, για συζήτηση και ψήφιση η Σύμβαση Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» για τη λειτουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.

H Σύμβαση αφορά την ένταξη έως 22 υφιστάμενων δημόσιων σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνασίων και λυκείων) σε ενιαίο δίκτυο σχολικών μονάδων, οι οποίες θα ονομάζονται «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ.).Οι 11 περιοχές, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, που επελέγησαν είναι: Κολωνός και Κυψέλη, Μενίδι, Πέραμα, Περιστέρι, Κορδελιό – Εύοσμος, Κοζάνη, Ξάνθη, Ρόδος και Ηράκλειο Κρήτης.

Η δωρεά καλύπτει, μεταξύ άλλων, τον εξοπλισμό και την ανακαίνιση των κτηριακών υποδομών του Δικτύου, καθώς και μέρος της λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ., με τη συνολική χρηματοδότηση να προβλέπεται σε έως 160 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους 2036-2037. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υπάγονται διοικητικά στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, και θα ακολουθούν το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων, το οποίο δύναται να προσαρμόζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, μετά από εισήγηση της Διοικούσας Επιτροπής των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων και γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Στα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα λειτουργούν επίσης «Όμιλοι» και «Σύνολα», των οποίων η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική για τους μαθητές, και αφορούν είτε γνωστικούς τομείς, όπως τα μαθηματικά, την επιστήμη υπολογιστών, την ψηφιακή τεχνολογία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την ελληνική και ξένη λογοτεχνία, κ.λπ., είτε τη δημιουργία και ερμηνεία καλλιτεχνικών έργων. Στην εννεαμελή Διοικούσα Επιτροπή των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, η οποία θα έχει ως αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, τη μέριμνα για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, την επιλογή του Διευθυντή και των εκπαιδευτικών του Δικτύου, την εισήγηση στον υπουργό Παιδείας για την πιλοτική εφαρμογή στο Δίκτυο εναλλακτικών συστημάτων εκπαίδευσης κ.λπ., θα μετέχουν 4 μέλη που προτείνονται από το Ίδρυμα.

Σκοπός της λειτουργίας του Δικτύου ορίζεται η «ενίσχυση, αναβάθμιση και προαγωγή της παιδείας και του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να καλλιεργηθούν βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία, τα οποία με τη σειρά τους θα διαχυθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία». Το διδακτικό προσωπικό θα επιλέγεται κατόπιν σχετικής προκήρυξης, με αξιολόγηση συγκεκριμένων κριτηρίων και προσόντων. Οι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις ή δοκιμασία δεξιοτήτων ή με συνδυασμό των δύο. Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν εντάσσονται στο «Δίκτυο Πρότυπων Σχολείων», αλλά συνιστούν παράλληλο δίκτυο σχολικών μονάδων.

Τι προβλέπεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Με τροπολογία που κατατέθηκε από το υπουργείο Παιδείας στο σχέδιο νόμου:

  • Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ' ελάχιστο από 40% έως 60%. του συνολικού αριθμού των εισακτέων του οικείου ΔΗΜ.Ω.Σ. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
  • Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
  • Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β' επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
  • Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα οριστεί έως τις 17 Φεβρουαρίου 2025 η χρονική σειρά με την οποία θα λειτουργήσει το σύνολο των νέων Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.

Αντιρρήσεις από την αντιπολίτευση

«Η παιδεία πρέπει να είναι ένας μοχλός κοινωνικής κινητικότητας και να δίνει τις περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά τα οποία μεγαλώνουν σε δυσκολότερα οικονομικά περιβάλλοντα, όχι τις ίσες ευκαιρίες, αλλά τις περισσότερες ευκαιρίες, κάτι το οποίο, κατά την άποψή μου, είναι προβληματικό στο παρόν νομοσχέδιο», ανέφερε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Στέφανος Παραστατίδης.

Η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Πόπη Τσαπανίδου έχει υπογραμμίσει ότι την ώρα που η κυβέρνηση μιλάει για «μεταρρυθμιστικά άλματα» και αριστεία, η δημόσια παιδεία καταρρέει, η συντριπτική πλειονότητα των σχολείων είναι ακατάλληλα, η υποχρηματοδότηση συνεχίζεται, το ίδιο και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

«Πρόκειται για λεόντεια σύμβαση. Ένας ιδιωτικός φορέας, με αντίτιμο τη συντήρηση ορισμένων ελάχιστων σχολείων, έρχεται να επιβάλει τελικά τους δικούς του όρους και κανόνες στη λειτουργία του σχολείου, καθορίζοντας μέχρι και τα σχολικά αναλυτικά προγράμματα και βιβλία», έχει προειδοποιήσει ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής.

«Τα εκπαιδευτικά συστήματα οφείλουν να διασφαλίζουν ότι όλοι οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους, ανεξάρτητα από την προσωπική τους κατάσταση ή από το οικογενειακό και κοινωνικό και οικονομικό τους υπόβαθρο», υπογράμμισε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία Ασημακοπούλου.

«Με πρόσχημα τον κοινωνικό χαρακτήρα των Ωνασείων Σχολείων εισάγεται ένας ακόμη θεσμός που έχει σαν στόχο να συρρικνώσει στην πράξη τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση», έχει προειδοποιήσει η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Μερόπη Τζούφη, με την θέση ότι η καθιέρωση των εισαγωγικών εξετάσεων, σε αυτό τον τύπο σχολείων, αποκλείει τα παιδιά από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και εντείνει τις ανισότητες.

«Στόχος είναι η εκχώρηση, σε πρώτη φάση, ενός τμήματος της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους», έχει δηλώσει ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Σπύρος Τσιρώνης και έχει διατυπώσει τη θέση ότι «αντί να καταβληθεί προσπάθεια να αναβαθμιστεί το σύνολο των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες, εμείς εξακολουθούμε να δημιουργούμε πρότυπα, σε συγκεκριμένες περιοχές και για τους λίγους».

«Πιστεύω βαθιά στην εξίσωση προς τα πάνω και όχι να αρνούμαστε κάτι το οποίο ίσως βοηθήσει όλα τα παιδιά στη χώρα. Θέλω να ελπίζω σε μια υπόσχεση, σε μία αρχή ότι μια τέτοια πρωτοβουλία ενδεχομένως να είναι η αρχή να διορθωθούν πράγματα», δήλωσε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Διαμαντής Καραναστάσης και χαρακτήρισε «σημαντική πρωτοβουλία» τα ΔΗΜΩΣ.

«Έχουμε αγκαλιάσει και έχουμε ψηφίσει όλες τις χορηγίες από όπου και να προήλθαν. Όμως σε αυτήν εδώ την περίπτωση το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργεί ανισότητα», δήλωσε ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης.

«Διώχνονται τα παιδιά από τα σχολεία, να σκιστεί αυτή η τροπολογία»

«Θα ήθελα να μεταφέρω την αγωνία των γονέων απέναντι σε αυτήν τη ‘βόμβα’ που έσκασε αυτήν την στιγμή τόσο στην περιοχή μας όσο και σε άλλες περιοχές», λέει στο MEGA η Παναγιώτα Χάλαρη – Βουγιουκλάκη, γραμματέας συλλόγου γονέων και κηδεμόνων 1ου Γυμνασίου Περάματος.

«Υπάρχει ένας όγκος μαθητών περίπου στα 1.000 παιδιά. Αυτά αριθμητικά, ακόμα και με την τροπολογία που βγήκε, πώς είναι δυνατόν να απορροφηθούν;».

«Προσπαθούμε μόνοι μας να ενημερωθούμε, δεν έχουμε εξηγήσεις επίσημες. (…) Ζητάμε σαν γονείς να σκιστεί αυτή η τροπολογία, δεν το δεχόμαστε. Θα πάμε μέχρι τέλους», λέει η ίδια.

Από την πλευρά της, η Μαρία Γεωργούδη, εκπαιδευτικός στο σχολείο, τονίζει: «Εμείς οι καθηγητές μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας αγωνιζόμαστε για να μην γίνει το σχολείο μαςΩνάσειο’. Εμείς θέλουμε να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του και να είναι το σχολείο της γειτονιάς. Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι σε μία νύχτα, κάποιοι, δεν ξέρουμε ποιοι, αποφάσισαν το δικό μας το σχολείο, με ποια κριτήρια δεν το ξέρω, ότι για να αναβαθμιστεί πρέπει να διώξει τα παιδιά του».

«Μένουν πολλά πράγματα να διευκρινιστούν. (…) Θέλουμε τα παιδιά μας να μείνουν εδώ. Αγωνιζόμαστε για το μέλλον αυτών των παιδιών», συμπληρώνει.

Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών που αντιδρούν, κάνουν λόγο για υποτιθέμενη αναβάθμιση των σχολείων, τονίζοντας όμως πως ουσιαστικά διώχνονται τα παιδιά καθώς πολλά θα αναγκαστούν να μετακινηθούν.

Εύοσμος – «Εμείς κάνουμε κατάληψη εδώ και 4 μέρες. Δεν έχουμε καμία ενημέρωση»

«Εμείς κάνουμε κατάληψη εδώ και 4 μέρες. Ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε δυναμικά. Δεν έχουμε ενημερωθεί για κάτι το συγκεκριμένο», λέει από την πλευρά της μαθήτρια του 6ου Γυμνασίου στον Εύοσμο.

Η πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου, Μάχη Χατζηδάφνη, αναφέρει: «Δεν έχουμε κάποια ενημέρωση. Κάναμε μια μικρή διαμαρτυρία με τους καθηγητές στο δημαρχείο. Βρήκαμε την αντιδήμαρχο παιδείας η οποία μας ενημέρωσε ότι δεν είχε ενημερωθεί από πριν και όταν τη ρωτήσαμε τι ενέργειες έχει κάνει, δεν μας απάντησε. Ούτε ο διευθυντής της δευτεροβάθμιας, στο τι θα γίνουν αυτά τα παιδιά».

«Πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα χωρίς να μας ενημερώσει κανένας επίσημος φορέας», λέει από την πλευρά της καθηγήτρια του σχολείου.

 

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις