Σύμφωνα με την Καθημερινή, οι προμηθευτές εδώ και μήνες αναθεωρούν μονομερώς τις συμβάσεις πελατών τους που επέλεξαν σταθερά τιμολόγια και τα οποία η ενεργειακή κρίση με τις υψηλές χονδρεμπορικές τιμές κατέστησε ζημιογόνα.
Στην πρακτική αυτή καταφεύγουν, αξιοποιώντας τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που κατοχυρώνει το δικαίωμα αυτό των προμηθευτών υπό προϋποθέσεις, οι οποίες αφήνουν περιθώρια μιας αλλαγής ερμηνείας κατά το δοκούν.
Για παράδειγμα, στο άρθρο 17.5 αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «ο προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να προβεί σε τροποποίηση των όρων της παρούσης για σπουδαίο λόγο, όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μεταβολή της κείμενης νομοθεσίας και αλλαγή των όρων λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού».
Οι προμηθευτές αξιολογούν ως «σπουδαίο λόγο» την αύξηση του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας και προχωρούν σωρηδόν και μονομερώς σε αλλαγή των σταθερών τιμολογίων.
Οι προμηθευτές το καταφέρνουν αυτό με τρόπο ώστε τυπικά να μην παραβιάζουν τον κώδικα ως προς την ενημέρωση των πελατών τους και αφετέρου να μην τον ενημερώνουν με σαφήνεια για να αποσπάσουν τη σιωπηρή συναίνεσή του στη νέα τιμολογιακή τους πολιτική.
Ο κώδικας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θέτει ως προϋπόθεση για τη μονομερή τροποποίηση της σύμβασης για «σπουδαίο» πάντα λόγο, την ενημέρωση εγγράφως 60 ημερολογιακές ημέρες πριν από την εφαρμογή της τροποποίησης, με ειδοποίηση σε χωριστό έντυπο που θα συνοδεύει τον λογαριασμό ρεύματος ή σε ειδικό πεδίο εντός του λογαριασμού κατανάλωσης ή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Στα «ψιλά γράμματα» οι αυξήσεις των τιμών
Προκειμένου και να αυξήσουν την τιμή και να μη χάσουν τον πελάτη, ο συνηθέστερος τρόπος ενημέρωσης του καταναλωτή είναι μέσω του έντυπου του λογαριασμού, προς το τέλος με ψιλά γράμματα, στα οποία δύσκολα θα εστιάσει κάποιος. Αλλες εταιρείες ενημερώνουν με sms, παραπέμποντας σε κάποιο άρθρο της σύμβασης και του κώδικα προμήθειας.
Το απογοητευτικό της υπόθεσης είναι ότι ενώ η ΡΑΕ έχει εντοπίσει το πρόβλημα της αδιαφανούς τιμολόγησης και της παραπλάνησης των καταναλωτών και πήρε πρωτοβουλία πριν από περίπου έναν χρόνο για την καθιέρωση νέων τύπων τιμολογίων, η εφαρμογή τους παρατείνεται συνεχώς.
Εάν δεν υπάρξει νέα παράταση, τότε από 1ης Απριλίου οι προμηθευτές θα πρέπει να υιοθετήσουν τρεις κατηγορίες τιμολογίων:
- σταθερά,
- τιμολόγια με όριο αυξομείωσης στα οποία οι πάροχοι θα πρέπει να προσδιορίζουν εκ των προτέρων το όριο της αυξομείωσης της τιμής της κιλοβατώρας από την ενεργοποίηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και
- τιμολόγια χωρίς όριο προσαύξησης, τα οποία θα περνούν το σύνολο των αυξομειώσεων από τη ρήτρα αναπροσαρμογής στην κατανάλωση, όπως συμβαίνει και σήμερα.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Πώς μας κλέβει η ΔΕΗ με διπλοχρεώσεις
Την ώρα που οι καταναλωτές δυσκολεύονται οικονομικά για να πληρώσουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, μια αποκάλυψη από την Εφημερίδα των Συντακτών, δείχνει τις… διπλοχρεώσεις που πληρώνουμε!
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Ως κατάσταση «για να τραβάς τα μαλλιά σου» περιγράφει αυτό που έζησε με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ για μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα στην Πέτρα της Λέσβου ο αναγνώστης μας Στράτος Φίλης.
«Πριν από έναν μήνα, έλαβα με διαφορά έξι ημερών δύο λογαριασμούς ρεύματος.
Το τελικό ποσό χρέωσης ήταν στον πρώτο λογαριασμό 4.269,19 ευρώ και στον δεύτερο 7.031,71 ευρώ.
Και αυτά για ένα ξενοδοχείο που τα προηγούμενα χρόνια έμεινε κλειστό λόγω πανδημίας Covid και μεταναστευτικού, ενώ ο εκκαθαριστικός λογαριασμός δεν υπερέβαινε ποτέ τα 800 ευρώ…».
Τι είχε συμβεί λοιπόν;
Ο Στράτος Φίλης μάς έστειλε τους δύο επίμαχους λογαριασμούς αλλά και αρκετούς ακόμη για να δούμε τις χρεώσεις έως πίσω στο 2019. Από μια απλή παρατήρηση προκύπτει μεταξύ άλλων ότι:
Ο εκκαθαριστικός λογαριασμός για το τετράμηνο από 14 Ιουλίου έως 12 Νοεμβρίου 2021 είχε τελική χρέωση 4.269,19 ευρώ, εκ των οποίων τα 2.035,19 ευρώ ήταν η διαβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Ο λογαριασμός αυτός εκδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση στις 7 Ιανουαρίου 2022 και έπρεπε να εξοφληθεί έως την 1η Φεβρουαρίου.
Εξι μέρες αργότερα, εκδόθηκε ο λογαριασμός έναντι για το διάστημα από 13 Νοεμβρίου 2021 έως τις 11 Ιανουαρίου 2022.
Αυτός ο λογαριασμός έπρεπε να εξοφληθεί έως τις 7 Φεβρουαρίου. Η χρέωση; 7.031,71 ευρώ για διάστημα στο οποίο τα ξενοδοχεία ούτως ή άλλως υπολειτουργούν.
Ο λόγος; Περιλαμβανόταν και η οφειλή 4.269,19 ευρώ από τον προηγούμενο λογαριασμό σαν να είχε μείνει απλήρωτος!
Ο οποίος όμως δεν είχε ακόμη λήξει για να θεωρηθεί ανεξόφλητος…
Οπως αναγράφεται σε όλους τους λογαριασμούς, ο κ. Φίλης έχει συμφωνήσει να εξοφλούνται αυτόματα μέσω τραπεζικής εντολής.
Αυτό σημαίνει ότι αν ο ίδιος δεν είχε ασχοληθεί, θα σήκωνε η τράπεζα τα 4.269,19 ευρώ την 1η Φεβρουαρίου και στις 7 Φεβρουαρίου θα σήκωνε τα 7.031,71.
Με άλλα λόγια, η ρήτρα αναπροσαρμογής των 2.035,19 ευρώ αλλά και όλες οι υπόλοιπες χρεώσεις του πρώτου λογαριασμού (ρυθμιζόμενες 1.092 ευρώ, δημοτικά τέλη 206, ΦΠΑ 155 κ.λπ.) θα είχαν πληρωθεί δύο φορές.
Αξιοπρόσεκτο και το εξής:
Στον λογαριασμό Ιουλίου-Νοεμβρίου του 2021, η χρέωση προμήθειας της ΔΕΗ είναι 3.355,89 ευρώ για κατανάλωση 17.746 κιλοβατώρες.
Ομως, στον λογαριασμό της ίδιας περιόδου για το 2020, με κατανάλωση 7.555 κιλοβατώρες η χρέωση είναι 910,09 ευρώ. Δηλαδή, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 135%, αλλά η χρέωση αυξήθηκε κατά 269%!
Για να επιβεβαιωθεί έτσι η «ορθότητα» των προβλέψεων της κυβέρνησης που έλεγε ότι, με την κρατική επιδότηση και τις εκπτώσεις της εταιρείας, η αύξηση θα είναι «λίγα ευρώ μόνον»…
«Ευτυχώς έχω αναλάβει να παρακολουθώ εγώ όλα τα οικονομικά της οικογενειακής επιχείρησης, κατάλαβα τι συμβαίνει και φυσικά έσπευσα να πληρώσω πριν τη λήξη του τον δεύτερο λογαριασμό», λέει ο κ.Φίλης που κατοικεί εκτός Ελλάδας, ενώ στην Πέτρα της Λέσβου ζουν οι γονείς του.
Το γεγονός ότι ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδας, λέει, του επέτρεψε να αναλάβει το κόστος των 7.031,71 (έναντι 1.680 στο αντίστοιχο εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου του 2020).
Τι θα συνέβαινε όμως εάν οι φουσκωμένοι και διπλοχρεωμένοι λογαριασμοί παραλαμβάνονταν από τους γονείς του;