Breaking news

Aκτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξάνονται έως 15% από την 1η Μαΐου
A

Για τις αυξήσεις γύρω στο 12-15% που έρχονται από αρχές Μαΐου, στις ήδη «φουσκωμένες» τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, μίλησε σήμερα στην ΕΡΤ ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

«Από τον Μάιο του 2025 μπαίνει σε εφαρμογή ένας νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο θα πρέπει να αλλάξουν τύπο καυσίμου, να φύγουν δηλαδή από τον σημερινό τύπο και να πάνε σε έναν τύπο που έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο», δήλωσε ο κ.  Θεοδωράτος.

Ο νέος αυτός τύπος καυσίμου είναι κατά 35-40% ακριβότερος, εξηγεί ο ίδιος, γεγονός που θα επιφέρει σημαντική αύξηση στο λειτουργικό κόστος των πλοίων. «Ένα μέρος αυτής της αύξησης θα περάσει στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο. Το λειτουργικό κόστος των καυσίμων είναι το 50% – 45% του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου. Από το 2009 μέχρι και σήμερα έχουμε τεράστιες αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε αυτό προέρχεται από το καύσιμο, είτε προέρχεται από την αύξηση του μισθολογικού κόστους, είτε προέρχεται από την αύξηση των ανταλλακτικών και των επισκευών των πλοίων», εξήγησε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός αφορά τα μεγάλα φέρι που ταξιδεύουν στις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.

Νέος κανονισμός για τα καύσιμα στη Μεσόγειο

«Από τον Μάιο του 2025 μπαίνει σε εφαρμογή ένας νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο θα πρέπει να αλλάξουν τύπο καυσίμου, να φύγουν δηλαδή από τον σημερινό τύπο και να πάνε σε έναν τύπο που έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο», δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.

Ο νέος αυτός τύπος καυσίμου είναι κατά 35-40% ακριβότερος, γεγονός που θα επιφέρει σημαντική αύξηση στο λειτουργικό κόστος των πλοίων. «Ένα μέρος αυτής της αύξησης θα περάσει στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο. Το λειτουργικό κόστος των καυσίμων είναι το 50% – 45% του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου. Από το 2009 μέχρι και σήμερα έχουμε τεράστιες αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε αυτό προέρχεται από το καύσιμο, είτε προέρχεται από την αύξηση του μισθολογικού κόστους, είτε προέρχεται από την αύξηση των ανταλλακτικών και των επισκευών των πλοίων», εξήγησε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός αφορά τα μεγάλα φέρι που ταξιδεύουν στις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.

Περιβαλλοντικά τέλη και διαφοροποιήσεις

Ο κ. Θεοδωράτος ανέφερε ότι «υπάρχουν δύο κανονισμοί. Ο ένας αφορά το διοξείδιο του άνθρακα, όπου κάθε τόνος πετρέλαιο που καταναλώνει το πλοίο εκπέμπει τρεις τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Ο άλλος αφορά τη μείωση του θείου».

Εξήγησε πως οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής υπόκεινται ήδη σε περιβαλλοντικό τέλος για το διοξείδιο του άνθρακα, ενώ οι γραμμές κάτω από 200.000 κατοίκους εξαιρούνται προσωρινά. «Για τις γραμμές της Κρήτης, όπου ισχύουν και τα δύο τέλη, οι αυξήσεις θα είναι γύρω στο 12-15%», πρόσθεσε.

Προτάσεις για την αντιμετώπιση των αυξήσεων

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ παρουσίασε προτάσεις για τη μείωση του κόστους, αναφέροντας:

  • Επιδότηση της διαφοράς καυσίμου: «Να καλυφθεί η διαφορά του κόστους του νέου καυσίμου από το παλαιό, ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να αγοράζουν το νέο καύσιμο στην τιμή του παλαιού».
  • Ενίσχυση του μεταφορικού ισοδύναμου: «Να επιστρέφεται ένα μέρος του ναύλου στους νησιώτες».
  • Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών: «Όπως γίνεται στην Ιταλία, να επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών».

Οικονομικές προκλήσεις και ανάγκη για λύσεις

Ο κ. Θεοδωράτος τόνισε ότι οι αυξήσεις στο λειτουργικό κόστος οφείλονται σε ευρωπαϊκές πολιτικές και όχι στις εταιρείες. «Από το 2009 μέχρι σήμερα έχουμε τεράστιες αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε από καύσιμα, είτε από μισθολογικό κόστος, είτε από ανταλλακτικά», δήλωσε, επισημαίνοντας πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε νέα πλοία την τελευταία δεκαετία.

Καταλήγοντας, υπογράμμισε την ανάγκη για κρατική υποστήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας. «Έχουμε τους καλύτερους στόλους. Το να κάψουν ένα καινούργιο καύσιμο πρέπει να δούμε ποιο θα είναι αυτό. Το καύσιμο την επόμενη εποχή ακόμα δεν έχει βρεθεί ποιο θα είναι το κόστος. Πολλές εταιρείες παραγγέλνουν πλοία και επιλέγουν ένα άλλο που πιθανόν να είναι η μεθανόλη. Άλλες εταιρείες πιστεύουν στο ποιοι άλλες πιστεύουν. Στα βιοκαύσιμα ακόμα δεν έχει βγει το καύσιμο το οποίο θα είναι αυτό που θα επικρατήσει στα επόμενα χρόνια. Η πράσινη μετάβαση είναι ακριβή, αλλά πρέπει να βρεθούν λύσεις για να μην επιβαρυνθούν υπερβολικά οι επιβάτες και οι εταιρείες».

Τι εξετάζει το υπουργείο Ναυτιλίας

Προσπάθειες προκειμένου  να αντιμετωπιστεί η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου που ήδη έχουν προαναγγείλει οι ακτοπλόοι από 1ης Μαΐου, καταβάλλει το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο. Το μεσημέρι της Παρασκευής πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να αξιολογηθούν μέτρα ώστε να διατηρηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε προσιτά επίπεδα. Το θέμα έχει αποκτήσει σοβαρές διαστάσεις, καθώς η έναρξη εφαρμογής νέων ρυθμιστικών κανόνων για τα καύσιμα και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα οδηγεί σχεδόν νομοτελειακά σε αυξήσεις της τάξης του 12% με 15%, ανάλογα με το δρομολόγιο.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφεραν ότι πέρυσι οι αυξήσεις σε σχέση με το 2023 ήταν κοντά στο 1% επισημαίνοντας ότι ο ολικός ναύλος (σσ περιλαμβάνει κρατήσεις και ΦΠΑ) στα 24,9 εκατομμύρια εισιτήρια που κόπηκαν, διαμορφώθηκε στα 27,23 ευρώ, με αύξηση 1,1% σε σχέση με το 2023.

Τόνισαν ωστόσο, ότι  το θέμα της τιμής της αύξησης του εισιτηρίου, λόγω διαφορετικής χρήσης καυσίμου, συνεχίζει να εξετάζεται με τα συναρμόδια υπουργεία, ενώ παράλληλα ανέφεραν ότι η στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού συνεχίζεται ενόψει του καλοκαιριού, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, αυξάνοντας τις τιμές.

Επεσήμαναν επίσης ότι η χρήση του διαφορετικού καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου σε όλα τα πλοία, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν ήδη το συγκεκριμένο καύσιμο, ενώ άλλα που δραστηριοποιούνται σε κοντινότερες αποστάσεις δεν το χρησιμοποιούν.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις