Από την 1η Ιουλίου 2022, ξεκινά η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους κλάδους των τραπεζών και των σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, ενώ, από την 1η Ιουνίου, ξεκινά για όλες τις επιχειρήσεις η πρώτη φάση εφαρμογής του «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ». Με αυτόν τον τρόπο η αγορά εργασίας μπαίνει πλέον σε μια νέα ψηφιακή εποχή.
Τι είναι η ψηφιακή κάρτα
Στην ψηφιακή απεικόνιση της παρεχόμενης εργασίας, των ωρών απασχόλησης, των ρεπό αλλά και των αμοιβών, θα έχουν άμεση πρόσβαση εργοδότες και εργαζόμενοι.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η κάρτα εργασίας, που θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, διασφαλίζει το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες, καθώς θα σημάνει την καθημερινή και άμεση (σε πραγματικό χρόνο) κοινοποίηση στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» της έναρξης και λήξης εργασίας για κάθε εργαζόμενο.
Σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης και η γενική γραμματέας του υπουργείου, Άννα Στρατινάκη, παρουσίασαν την υπουργική απόφαση και τον οδηγό εφαρμογής της κάρτας εργασίας. Η απαρχή του νέου θεσμού ξεκινά με την λειτουργία του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ από την 1η Ιουνίου.
«Είναι η βάση πάνω στην οποία θα πατήσει η νέα ψηφιακή κάρτα», σημείωσε ο υπουργός Εργασίας, ενώ ξεκινά η απογραφή των εργαζομένων στις επιχειρήσεις στις οποίες θα ισχύσει η κάρτα από τον Ιούλιο (τράπεζες και σούπερ μάρκετ).
Τι θα αφορά η απογραφή
Η απογραφή θα αφορά ωράρια, υπερωρίες, άδειες. Όλα τα στοιχεία θα εισέρχονται ψηφιακά στο νέο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Το επόμενο διάστημα θα εκδοθεί αναλυτικός οδηγός για την προσαρμογή των λογιστηρίων και των τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων στο νέο πληροφοριακό σύστημα.
Πρόσβαση για τους εργαζομένους
Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να «βλέπουν» τα δεδομένα της ατομικής τους Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, μέσα από την εφαρμογή myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr). Η εφαρμογή αυτή, μπορεί να εγκατασταθεί στο κινητό τηλέφωνο ή στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του ενδιαφερόμενου και θα τον καθιστά – άμεσα – συνδεδεμένο με τα στοιχεία, που «φαίνονται» στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Η παρακολούθηση των στοιχείων αυτών θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο.
Οι εργοδότες, μέσα από το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο των υποβληθέντων στοιχείων από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας, για το σύνολο των Εργαζόμενων, καθώς και εργαλεία επεξεργασίας/αναζήτησης αυτών των στοιχείων.
Χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας τα μέτρα αυτά θα συμβάλουν αποφασιστικά στην την πάταξη της μαύρης και αδήλωτης εργασίας. Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής προβλέπει τα εξής:
1. Αρχές Ιουνίου ξεκινά η απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από όλες τις επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο εργοδότης θα δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία που αφορούν τη σχέση εργασίας, το ωράριο απασχόλησης (είτε σταθερό εβδομαδιαίο είτε μεταβαλλόμενο ανά ημέρα), τις έκτακτες τροποποιήσεις του ωραρίου, υπερωρίες και άδειες. Μετά την υποβολή της δήλωσης, το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ θα εμφανίζει το Προγραμματισμένο Ωράριο Εργασίας ανά Εργαζόμενο, το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο σε εργοδότη και εργαζόμενο σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
2. Η απογραφική διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022 για όλες τις επιχειρήσεις με εξαίρεση τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που θα πρέπει – λόγω εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας από 1ης Ιουλίου – να την έχουν ολοκληρώσει μέχρι τις 30 Ιουνίου.
3. Επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν σύστημα ωρομέτρησης θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
Τα στοιχεία που θα δηλώνει ο εργοδότης για κάθε εργαζόμενο είναι:
– Γενικά στοιχεία που αφορούν την σχέση εργασίας ως προς το χρόνο απασχόλησης
– Ωράριο Απασχόλησης, σε δύο βασικές κατηγορίες: Σταθερό εβδομαδιαίο (Δήλωση ωραρίου για εβδομάδα αναφοράς, Δευτέρα – Κυριακή). Μεταβαλλόμενο ανά ημέρα
– Πρόγραμμα εργασίας. (Δήλωση ωραρίου αναλυτικά για κάθε ημέρα, από – έως).
-Έκτακτες τροποποιήσεις ωραρίου.
-Υπερωρίες.
-Άδειες.