Για πρώτη φορά παγκοσμίως δημιουργήθηκε στην Ιρλανδία και συγκεκριμένα στο Southeast Technical University της κομητείας του Κάρλοου (SETU) πανεπιστημιακό ίδρυμα που προσφέρει έναντι διδάκτρων έναν τετραετή κύκλο σπουδών σε όσους ονειρεύονται να γίνουν influencers και ειδικοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η επίσημη ονομασία του πτυχίου είναι Bachelor of Arts in Content Creation and Social Media.
Η τηλεοπτική παραγωγός και διευθύντρια του τμήματος Αϊρίν Μακ Κόρμικ ανέφερε: «Ασφαλώς, θα μπορούσες να κάθεσαι και σπίτι σου για πέντε χρόνια, να πειραματίζεσαι στα social media και να κάνεις καριέρα ως influencer. Αλλά αν θέλεις μία μακροπρόθεσμη προοπτική, το να έρθεις στο πανεπιστήμιο και να εφοδιαστείς όχι μόνο με πρακτική εμπειρία, αλλά και με την απαραίτητη θεωρητική κατάρτιση, αυτό θα κάνει μεγάλη διαφορά στην καριέρα σου».
Σύμφωνα με πληροφορίες του Deutsche Welle, τον Σεπτέμβριο έγιναν δεκτοί οι πρώτοι 15 σπουδαστές. Θέλουν να γίνουν επαγγελματίες vloggers, TikTokers ή YouTubers.
Το πρόγραμμα σπουδών
Μερικά από τα μαθήματα που διδάσκονται είναι τα παρακάτω:
- podcasting,
- data analytics,
- μάρκετινγκ των social media,
- αλλά και celebrity studies.
Μεγάλο μέρος του προγράμματος σπουδών σχετίζεται με τις παραδοσιακές συνταγές της τηλεοπτικής δημοσιογραφίας, όπως η παρουσίαση μπροστά στην κάμερα, το video storytelling, το μοντάζ και η δημιουργική γραφή.
Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες έχουν ήδη κάποια εμπειρία στον χώρο και απλώς θέλουν να τελειοποιήσουν τις γνώσεις τους.
Το κυριότερο όμως είναι ότι θέλουν να μετατρέψουν αυτή την επαγγελματική προοπτική σε πηγή εσόδων ή τουλάχιστον να αξιοποιήσουν τα social media για το επάγγελμά τους.
Τι δηλώνουν οι σπουδαστές
H 18χρονη Φέιβορ, που επέλεξε να σπουδάσει στο τμήμα, λέει ότι είναι κομμώτρια και έχει έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο: «Ήδη ποστάρω στο Instagram και στο TikTok τη δουλειά που κάνω στο μαλλί. Αυτό που θέλω είναι να διαφημίσω τη δουλειά μου, να τη δει ο κόσμος και να έχω περισσότερους πελάτες».
Ο 22χρονος Χάρυ φαίνεται ότι πειραματίζεται ακόμη και θέλει να διερευνήσει τις μελλοντικές δυνατότητες των social media. «Οι φίλοι μου λένε ότι μιλάω πολύ και σκέφτηκα ότι ίσως μπορώ να βγάλω και χρήματα μιλώντας πολύ», λέει. «Ήδη ασχολούμαι με content creation και αυτές οι σπουδές είναι κάτι καινούριο, οπότε γιατί όχι;»
Η μεγάλη ζήτηση
Η ιδέα για τις πανεπιστημιακές σπουδές influencing δεν ήρθε τυχαία, αναφέρει η επικεφαλής του τμήματος.
Όλα ξεκίνησαν από ένα «θερινό σχολείο» (summer school) στην ψηφιακή εκπαίδευση, για το οποίο το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο είχε δεχθεί 350 αιτήσεις για 30 θέσεις.
«Δεν γνωρίζουμε ακόμη αν πράγματι εκδηλώνεται τόσο μεγάλη ζήτηση για influencers. Πάντως η προσφορά είναι ήδη τεράστια. Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, ο ένας στους τέσσερις Αμερικανούς της Generation-Z θέλει να γίνει inflluencer. Τί γίνεται όμως, αλήθεια, σε περίπτωση που το Tik Tok ή το Instagram σε λίγα χρόνια ξεπεραστούν, όπως έχουν ήδη ξεπεραστεί το Flickr, το icq, το Snapchat ή, σε κάποιον βαθμό, ακόμη και το Twitter;»