-«Με σκότωσε γιατί ήθελα να τελειώσει η σχέση μας...Με σκότωσε γιατί είναι άνδρας και ήμουν γυναίκα»
-«Ναι, εγώ ήμουν αυτός που τη σκότωσα, μα δεν έφταιγα εγώ, αυτή το προκάλεσε... Τέλος πάντων, εγώ πάντως την αγαπούσα. Ήταν η ζωή μου»
Τη μνήμη των 17 γυναικών που δολοφονήθηκαν την περσινή χρονιά τίμησαν μαθητές της Α' τάξης του 2ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης «Λευκός Πύργος», με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας. Μέσα από ένα βίντεο δυόμισι λεπτών που δημιούργησαν αναδεικνύουν τα έμφυλα στερεότυπα, προκαταλήψεις και κακοποιητικές συμπεριφορές, που έχουν αποτελέσει το υπόβαθρο για τα εγκλήματα σε βάρος γυναικών.
«Οι 17 γυναικοκτονίες της περσινής χρονιάς άφησαν ανεξίτηλο στίγμα στην ελληνική κοινωνία», αναφέρουν οι μαθητές που συμμετέχουν στο βίντεο, το οποίο προβάλλεται μέσα από το κανάλι του σχολείου σε πλατφόρμα αναπαραγωγής ψηφιακών ταινιών και συγκεκριμένα στο YouTube
«Η γυναικοκτονία ήταν η νέα λέξη που προστέθηκε το προηγούμενο έτος στο καθημερινό λεξιλόγιο. Στόχος μας είναι να διαδώσουμε το μήνυμα σχετικά με το τι υπάρχει κάτω από αυτά τα εγκλήματα, ποια είναι η πραγματική αιτία πίσω από ασήμαντες αφορμές που ανεγκέφαλοι άνδρες επικαλούνται για να διαπράξουν τα εγκλήματά τους», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο μαθητής Στράτος Καλλίνος, ο οποίος σκηνοθέτησε το βίντεο, όπου συμμετέχουν οι συμμαθήτριές του Γεωργία Ζωίδη, Φαίη Θεσσαλονικέως, Ελεάννα Κοντοπούλου, Δανάη Κυρβέη, Χρύσα Μουλά, Σταματία Υφαντίδου και ο συμμαθητής του Νικόλας Καναρίδης,
«Το μάθημα πολιτικής παιδείας εστιάζει σε θέματα κοινωνικά και στην ενότητα που αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα εργαστήκαμε με τα παιδιά για αυτό το βίντεο. Συζητάμε στην τάξη για όλα τα θέματα που τους απασχολούν και η έμφυλη βία είναι κάτι που λόγω του μεγάλου αριθμού των γυναικοκτονιών κατά το τελευταίο διάστημα, μας απασχόλησε έντονα. Τα παιδιά προσπάθησαν να καταλάβουν την ψυχολογία του δράστη και πόσο εύκολο είναι τελικά να φθάσει κάποιος στο σημείο να αφαιρέσει μία ζωή», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπεύθυνη καθηγήτρια της τάξης Αγνή Πλιάκα.
Στην αρχή του βίντεο που φέρει τον τίτλο «17» οι μαθήτριες που συμμετέχουν σε αυτό, εκφωνούν στον ρόλο των θυμάτων και σε μαύρο φόντο κάποια από τα στερεότυπα που έχουν αποτελέσει αφορμή για εγκλήματα σε βάρος γυναικών: «Με σκότωσε γιατί ήθελα να τελειώσει η σχέση μας», «κοίταξα αλλού», «φορούσα τα ρούχα που μου άρεσαν», «διαφώνησα με τις απόψεις του», «ήθελα να έρχεται στο σπίτι νωρίς και να μην ξενυχτά πίνοντας», «είχα την επιμέλεια των παιδιών», «αρνήθηκα να κοιμηθώ μαζί του», «ήθελα να βλέπω τους γονείς μου τακτικά», «μίλησα, έλεγα τη γνώμη μου», «έτσι ήθελε», «ζήλευε», «ήθελα να σπουδάσω», «ήθελε να είμαι πάντα μαζί του», «άργησα να φτάσω σπίτι, «με σκότωσε γιατί είναι άνδρας και ήμουν γυναίκα».
Στη συνέχεια, σε ρόλο του θύτη, ο συμμαθητής τους εκφωνεί επιχειρήματα που έχουν επικαλεστεί δράστες εγκλημάτων έμφυλης βίας: «Ναι, εγώ ήμουν αυτός που τη σκότωσα, μα δεν έφταιγα εγώ, αυτή το προκάλεσε. Της είχα πει τόσες φορές να μη βγαίνει με τις φίλες της. Μαζί δεν έπρεπε να βγαίνουμε, μαζί να συζητάμε τα πάντα, μαζί να διασκεδάζουμε; Τελευταία φορά ντύθηκε πάλι προκλητικά. Της είπα να αλλάξει ρούχα. Και το πτυχίο; Ποιο πτυχίο; Αφού αποφασίσαμε να κάνουμε οικογένεια . Τέλος πάντων, εγώ πάντως την αγαπούσα . Ήταν η ζωή μου».
Το βίντεο κλείνει με την αναφορά στις 17 γυναίκες που δολοφονήθηκαν το 2021 και στο γεγονός ότι από την αρχή του 2022 άλλες δύο γυναικοκτονίες έχουν συμβεί.
Οι μαθητές παραπέμπουν στα άρθρα 1 και 3 της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (Άρθρο 1, Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης. Άρθρο 3, Κάθε άτομο έχει δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική του ασφάλεια).