Σημαντικά έγγραφα και ηχητικά ντοκουμέντα που αποδεικνύουν ότι στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο πραγματοποιούνται συνεχείς μεταφορές στρατιωτικού υλικού του αμερικανικού στρατού και του ΝΑΤΟ, φέρνει στο φως ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη». Οι αποκαλύψεις αυτές αναδεικνύουν τους κινδύνους που συνεπάγεται η διέλευση τέτοιων φορτίων μέσα από κατοικημένες περιοχές, ενώ εγείρονται ερωτήματα για πιθανή σύνδεση αυτών των μεταφορών με το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, την περίοδο Νοέμβριος 2022 - Απρίλιος 2023 καταγράφονται τουλάχιστον 19 άδειες για τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού, χαρακτηριζόμενες ως «Εξαιρετικές Στρατιωτικές Μεταφορές». Πρόκειται για φορτία που υπερβαίνουν τις μέγιστες διαστάσεις που επιτρέπονται για εμπορικές μεταφορές, καθώς τα στρατιωτικά οχήματα έχουν μεγαλύτερες διαστάσεις από τα τυπικά βαγόνια.
Η εφημερίδα επισημαίνει ότι τα στρατιωτικά αυτά φορτία διατρέχουν το σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς να είναι γνωστά τα δρομολόγια ακόμα και στους ίδιους τους εργαζόμενους των σιδηροδρόμων. Το γεγονός αυτό δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια των μετακινήσεων και την έλλειψη διαφάνειας γύρω από τα μεταφερόμενα υλικά.
Ερωτήματα για το δυστύχημα στα Τέμπη
Το ΚΚΕ έχει εκφράσει εδώ και καιρό ανησυχίες για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε στα Τέμπη, με ιδιαίτερη έμφαση στο ενδεχόμενο μεταφοράς εύφλεκτων υλικών. Το ρεπορτάζ υπενθυμίζει ότι στην περιοχή της Θεσσαλίας λειτουργούν ΝΑΤΟικές βάσεις, ενώ αρωματικοί υδρογονάνθρακες, όπως το ξυλόλιο, που φέρεται να υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία, χρησιμοποιούνται για την ενίσχυση καυσίμων πολεμικών αεροσκαφών.
Ιδιαίτερα ερωτήματα εγείρει η παρουσία ανώτατων στρατιωτικών στελεχών στον τόπο της τραγωδίας, μεταξύ αυτών και του υποδιοικητή της 1ης Στρατιάς και του αρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι συμμετείχαν σε συνεδριάσεις του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας μετά το δυστύχημα.
Αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκουμέντο - «Τα ΝΑΤΟικά δεν σταματάνε»
Ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει συνομιλία δύο σταθμαρχών του ΟΣΕ, όπου αναφέρεται η συνεχιζόμενη μεταφορά ΝΑΤΟικού στρατιωτικού υλικού μέσω του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, χωρίς να υπάρχει σχετική ενημέρωση ούτε προς τους ίδιους τους εργαζόμενους. Οι σταθμάρχες εκφράζουν την απορία τους για την έλλειψη εγγράφων που να ενημερώνουν για τα δρομολόγια αυτών των τρένων.
Ο ένας από τους δύο, μάλιστα, αναμένει να μεταφερθεί για ένα διάστημα από την υπηρεσία του προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς τέτοιου υλικού σε άλλη περιοχή.
Ο διάλογος που ακούγεται και στο σχετικό video που δημοσιεύουμε έχει ως εξής:
- «Λέω τον (...) θα γίνουν τελικά τα ΝΑΤΟικά; Λέει δεν ξέρω, γιατί κλωτσάνε και οι μηχανοδηγοί, ενώ εγώ θέλει να φύγω τώρα έναν μήνα. Και αυτοί έχουν δίκιο, αλλά και εγώ να ξέρω τι πρέπει να ετοιμάσω να πάρω. Για έναν μήνα, δεν είναι για μια μέρα - δυο.
- Κοίταξε τώρα, τα ΝΑΤΟικά δεν σταματάνε.
-Δεν ξέρω, αλλά δεν έχουμε χαρτί. Ούτε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξέρει (...) Θα γίνουν τελικά; Πότε πρέπει να πάω; Δεν έχω εγώ χαρτί να μου λέει στις 5 πρέπει να είσαι εκεί, στις 6, στις 3.
- Βρε, εδώ έβγαλαν ανακοίνωση, από σήμερα θα κυκλοφορούσαν κάτι καινούργια δρομολόγια επάνω στο Ορμένιο και στην Ξάνθη (...) και ούτε μας ήρθε εμάς χαρτί. Το είχα διαβάσει στο ίντερνετ.
- Και εγώ το διάβασα.
- Και χαρτί δεν είχε έρθει σε εμάς, [θα] τρελαθούμε;»
Επίμαχα έγγραφα και μεταφορές χωρίς έλεγχο
Σύμφωνα με έγγραφα που έχει στην κατοχή του ο «Ριζοσπάστης», η Hellenic Train έχει πραγματοποιήσει δεκάδες στρατιωτικές μεταφορές σε συνεργασία με διεθνείς σιδηροδρομικές εταιρείες για λογαριασμό του αμερικανικού στρατού. Μία από τις μεταφορές, που εγκρίθηκε στις 26 Απριλίου 2023, αφορούσε στρατιωτικό υλικό με παραλήπτη τον ιταλικό στρατό και προορισμό τη Ρουμανία. Παρόμοια δρομολόγια πραγματοποιούνται από την Αλεξανδρούπολη προς Πολωνία και Ρουμανία, καθώς και από τη Θεσσαλονίκη προς Βουλγαρία και Πολωνία.
Τα έγγραφα αποκαλύπτουν ότι οι αμαξοστοιχίες που μεταφέρουν αυτά τα φορτία διέρχονται από κατοικημένες περιοχές, όπως η Αλεξανδρούπολη, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση για το περιεχόμενό τους. Οι μεταφορές αυτές γίνονται χωρίς κανένα επίσημο στοιχείο για το περιεχόμενο των φορτίων, πέρα από το βάρος και τις διαστάσεις τους.


Μεταφορές στρατιωτικού υλικού και περιστατικά εκτροχιασμών
Το ρεπορτάζ καταγράφει περιστατικό εκτροχιασμού αμαξοστοιχίας που μετέφερε αμερικανικό στρατιωτικό υλικό στην Αλεξανδρούπολη στις 2 Δεκεμβρίου 2022. Η πτώση βαγονιών δημιούργησε ανησυχία στους κατοίκους, οι οποίοι εκφράζουν φόβους για το ενδεχόμενο επικίνδυνων φορτίων να διέρχονται από τις πόλεις τους.
Επιπλέον, τον Μάρτιο του 2023, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποβιβάστηκαν δυνάμεις του 22ου Χημικού Τάγματος της 48ης Χημικής Ταξιαρχίας των ΗΠΑ. Η μονάδα αυτή εξειδικεύεται στη διαχείριση και εξουδετέρωση επικίνδυνων υλικών, γεγονός που γεννά ερωτήματα σχετικά με το είδος των στρατιωτικών φορτίων που διέρχονται από την Ελλάδα.
Κυβερνητική αντίδραση
Σε ερώτηση για το δημοσίευμα του «Ριζοσπάστη», ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης απάντησε ότι η υπόθεση βρίσκεται υπό διερεύνηση από τη Δικαιοσύνη και δεν μπορούν να γίνουν περαιτέρω τοποθετήσεις από την κυβέρνηση.