Προειδοποίηση προς τους καταναλωτές απευθύνει η έκθεση που δημοσίευσε χθες, Δεύτερα 25 Νοεμβρίου το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), η οποία επισημαίνει πως οι ίδιοι κινδυνεύουν να χαθούν σε έναν λαβύρινθο ετικετών στα τρόφιμα. Σκοπός της επισήμανσης των τροφίμων είναι το καταναλωτικό κοινό να διαθέτει τις αναγκαίες πληροφορίες ώστε να κάνει συνειδητές και τεκμηριωμένες επιλογές.
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με ολοένα αυξανόμενο αριθμό ισχυρισμών, λογότυπων, διαφημιστικών συνθημάτων, ετικετών και βαθμολογιών που όχι μόνο μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση αλλά και να τους παραπλανήσουν.
Οι πληροφορίες και οι επισημάνσεις που φέρουν τα τρόφιμα μπορεί να είναι από ασαφείς, ελλιπείς μέχρι και παραπλανητικές υποδαυλίζοντας την απόφαση αγοράς και θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και τη δημόσια υγεία. Γνωστά παραδείγματα αποτελούν οι ημερομηνίες λήξης οι οποίες συχνά δεν είναι ούτε ανεξίτηλες ούτε αναγράφονται σε εμφανές σημείο ενώ ασαφείς και γενικές είναι οι πληροφορίες και για τα αλλεργιογόνα συστατικά.
Ανησυχητικά κενά στη νομοθεσία
Το ΕΕΣ εντόπισε μια σειρά ανησυχητικών κενών στη νομοθεσία, καθώς και προβλήματα στο επίπεδο των ελέγχων και των κυρώσεων.
«Αντί να ξεκαθαρίζουν το τοπίο, οι ετικέτες των τροφίμων συχνά το θολώνουν. Οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με εκατοντάδες διαφορετικά συστήματα, λογότυπους και ισχυρισμούς», δήλωσε η Keit Pentus-Rosimannus, Μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και αρμόδια για τον έλεγχο. «Η δημιουργικότητα των επιχειρήσεων στις συσκευασίες είναι αστείρευτη, και οι κανόνες της ΕΕ δεν προλαβαίνουν να προσαρμοστούν στις εξελίξεις στην αγορά, με αποτέλεσμα περίπου 450 εκατομμύρια Ευρωπαίοι καταναλωτές να βρίσκονται στο έλεος εσκεμμένα ή ακούσια παραπλανητικών μηνυμάτων».
Για παράδειγμα, άτομα με τροφικές αλλεργίες μπορεί να συναντήσουν προϊόντα με υπερβολικά επιφυλακτική προληπτική επισήμανση αλλεργιογόνων και με αόριστες δηλώσεις, όπως «μπορεί να περιέχει…». Η πρακτική αυτή ουσιαστικά περιορίζει τις επιλογές τους. Το ζήτημα αυτό αφορά ιδιαιτέρως τους χορτοφάγους και τους βίγκαν: η σήμανση των τροφίμων ως κατάλληλων για αυτές τις κατηγορίες καταναλωτών δεν ρυθμίζεται, καθώς δεν υπάρχει ορισμός των εν λόγω προϊόντων σε επίπεδο ΕΕ.
Το ΕΕΣ σημειώνει ότι σκοπός της επισήμανσης των τροφίμων είναι το καταναλωτικό κοινό να διαθέτει τις αναγκαίες πληροφορίες ώστε να κάνει συνειδητές και τεκμηριωμένες επιλογές. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με ολοένα αυξανόμενο αριθμό ισχυρισμών, λογότυπων, διαφημιστικών συνθημάτων, ετικετών και βαθμολογιών που όχι μόνο μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση αλλά και να τους παραπλανήσουν
Όπως διαπιστώνεται, τα συστήματα διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας, όπως τα Nutri-Score, NutrInform Battery και Keyhole, δεν είναι εναρμονισμένα σε επίπεδο ΕΕ και τα ενδιαφερόμενα μέρη δεν μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με το σύστημα που πρέπει να χρησιμοποιείται. Ωστόσο, η ύπαρξη τυποποιημένων κανόνων θα βοηθούσε τους καταναλωτές τροφίμων να κάνουν υγιεινότερες επιλογές και θα συνέβαλε, ενδεχομένως, στην πρόληψη ασθενειών που σχετίζονται με τη διατροφή. Απεναντίας, η συνύπαρξη τόσο πολλών συστημάτων στις χώρες της ΕΕ, καθένα με τη δική του σημασία και σκοπιμότητα, έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή την πρόκληση σύγχυσης στο καταναλωτικό κοινό και όχι την καθοδήγησή του.
Γενικές πληροφορίες
Στην ΕΕ, η παροχή στους καταναλωτές πληροφοριών για τα τρόφιμα ρυθμίζεται μέσω ενός συνόλου γενικών κανόνων, όπως ο κανονισμός του 2002 για τη γενική νομοθεσία για τα τρόφιμα, ο κανονισμός του 2006 για τους ισχυρισμούς διατροφής και υγείας, και ο κανονισμός του 2011 σχετικά με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές (κανονισμός ΠΤΚ). Η επισήμανση των τροφίμων διέπεται επίσης σε επίπεδο ΕΕ από ένα σύνολο περισσότερο στοχευμένων κανόνων που καθορίζουν απαιτήσεις για συγκεκριμένα τρόφιμα (π.χ. οίνος, αυγά, μέλι, ελαιόλαδο και τρόφιμα για μικρά παιδιά, κ.λπ.).
Σύμφωνα με τον ενωσιακό ορισμό, ως «ετικέτα» νοείται «οποιαδήποτε σήμανση, εμπορικό σήμα, σήμα, εικόνα ή άλλη περιγραφή, η οποία είναι γραπτή, έντυπη, διάτρητη, σημειωμένη, ανάγλυφη ή αποτυπωμένη ή προσηρτημένη στη συσκευασία ή στον περιέκτη του τροφίμου».
Η ειδική έκθεση 23/2024, με τίτλο «Επισήμανση των τροφίμων στην ΕΕ – Οι καταναλωτές μπορούν να χαθούν στον λαβύρινθο των ετικετών», είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο του ΕΕΣ.
Τη σύγχυση έρχεται να επιτείνει ο αυξανόμενος αριθμός προαιρετικών σημάτων, λογότυπων και ισχυρισμών που χρησιμοποιούνται για την προσέλκυση των καταναλωτών. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται οι «καθαρές» ετικέτες που αφορούν την απουσία συγκεκριμένων στοιχείων (π.χ. «χωρίς αντιβιοτικά») ή μη πιστοποιημένες ιδιότητες (π.χ. «φρέσκο» ή «φυσικό»), αλλά και πολλοί και διάφοροι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί, που ισοδυναμούν με πρακτικές πράσινου ξεπλύματος. Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ δυστυχώς δεν αρκούν για να αποτρέψουν τέτοιες πρακτικές.