Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ) υποστηρίζει ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠ.ΠΟ.Α) ότι το ΥΠΠΟΑ διεκδικεί σήμερα τον τίτλο του μοναδικού υπουργείου ευρωπαϊκής χώρας που ψηφίζει νόμο για να δανείζει ελληνικές αρχαιότητες για μισό αιώνα, την ίδια ώρα μάλιστα που συμφωνεί να «δανείζεται» υπό σφιχτούς όρους χρονικής διάρκειας, και προϋποθέσεις αντιδανείων, τις πλέον κλασικές και πλήρως αναγνωρισμένες και ταυτισμένες αρχαιότητες του τόπου.
Η ανακοίνωση του ΣΕΚΑ
Η κυβέρνηση και το ΥΠΠΟΑ, με εξουσία η οποία στην πραγματικότητα δεν τους έχει δοθεί ποτέ και από κανέναν, αποφάσιζαν τον Αύγουστο του 2019 να «δανειστούν» (!) για λογαριασμό της Ελλάδας, μια (λεηλατημένη από τους Γάλλους) μετόπη του Παρθενώνα, η οποία από το 1788 βρισκόταν στο Μουσείο του Λούβρου. Δεν βρίσκονται λοιπόν όλα τα διαρπαγμένα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο…
Από Δελτίο Τύπου του ΥΠ.ΠΟΑ με ημερομηνία 28/11/21 πληροφορούμαστε για νέα πρωτοβουλία του υπουργείου, αυτή τη φορά για να επαναφέρει θραύσμα (από τον λίθο VI) της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, που σήμερα βρίσκεται στο Παλέρμο της Ιταλίας. Και στην περίπτωση αυτή, το ΥΠΠΟΑ, φρόντιζε εξ αρχής να καταστήσει σαφές ότι η επιστροφή του θραύσματος δεν θα είναι μόνιμη, ούτε και θα αναγνωριστεί κάποια κυριότητα στην ελληνική πλευρά, αλλά, και πάλι, θα δανειστούμε τα δικά μας, και μάλιστα με ορίζοντα 4+4 χρόνων, σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία. Επιπλέον «ως αντιδάνειο, η Ελλάδα θα διαθέσει στο Museo Archeologico Antonino Salinas, ακέφαλο αγαλμάτιο Αθηνάς, το οποίο στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο».
Ας σημειωθεί ότι και για το κυρίως λεηλατημένο κομμάτι των Γλυπτών του Παρθενώνα που εκτίθεται, ήδη από το 1817, στο Βρετανικό Μουσείο (18 εναέτια αγάλματα, 15 μετόπες, καθώς και περίπου 50 λίθοι της ζωφόρου που καλύπτουν συνολικό μήκος 75 μέτρων), η πρόσφατη προσέγγιση του Πρωθυπουργού επαναλαμβάνει το ίδιο σκεπτικό ενός πρακτικού δανεισμού μας ή ενός ταυτόχρονου δανείου: «Στο τέλος της ημέρας, η διαφωνία μας δεν περιορίζεται στην ιδιοκτησία ή τη νομιμότητα» και «Η Ελλάδα είναι έτοιμη από την πλευρά της να επιτρέψει να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο κάποια από τα πλέον εμβληματικά δημιουργήματα παγκοσμίως, έργα τέχνης, που ουδέποτε έχουν βρεθεί εκτός Ελλάδας».
Γίνεται σαφές, ακόμη και στα μάτια του πλέον καλοπροαίρετου, ότι το μόνο χειρότερο από την γενική απραξία και αδράνεια της ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ μπροστά στα μεγάλα προβλήματα του πολιτισμού, είναι …οι δράσεις του. Χρειάζεται να είναι κανείς καθηγητής νομικής για να κατανοήσει πως η αποδοχή μιας συμφωνίας δανεισμού αποτελεί αναγνώριση της κυριότητας εκείνου που δανείζει;
Θυμίζουμε ότι στο τέλος του 2020, το ΥΠΠΟΑ ψήφιζε τη δυνατότητα μακροχρόνιου (έως και 50 έτη!) δανεισμού ελληνικών αρχαιοτήτων σε Μουσεία και Συλλογές του εξωτερικού. Μάλιστα η αρχική νομοθετική πρόταση προέβλεπε δανεισμό διάρκειας ενός αιώνα (!).
Υλοποιώντας βέβαια κυβερνητικές κατευθύνσεις, το ΥΠΠΟΑ διεκδικεί σήμερα τον τίτλο του μοναδικού υπουργείου ευρωπαϊκής χώρας που ψηφίζει νόμο για να δανείζει ελληνικές αρχαιότητες για μισό αιώνα, την ίδια ώρα μάλιστα που συμφωνεί να «δανείζεται» υπό σφιχτούς όρους χρονικής διάρκειας, και προϋποθέσεις αντιδανείων, τις πλέον κλασικές και πλήρως αναγνωρισμένες και ταυτισμένες αρχαιότητες του τόπου.
Ζητάμε
Να επιστραφούν τα γλυπτά του Παρθενώνα στον τόπο που δημιουργήθηκαν, στον τόπο από τον οποίο εκλάπηκαν!
Να αποκατασταθεί η αυθεντικότητα και η ενότητα του εμβληματικού συνόλου του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα!
Δεν «δανειζόμαστε» τα δημιουργήματα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς! Η επαναφορά τους είναι υποχρέωση, όχι παραχώρηση, της Αγγλίας, Γαλλίας, Ιταλίας!