Η πρώτη σερβιτόρα- ρομπότ της Ελλάδας βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κατάστημα εστίασης στον Άγιο Βασίλειο Βασιλείου Ρεθύμνου. Η Μπέλα εξυπηρετεί πελάτες, σερβίρει, δίνει πληροφορίες, και κάνει τα δικά της αστεία, αφήνοντας εντυπωσιασμένους όλους όσους τη συναντούν.
Στην αγορά της Μπέλας οδήγησε η μεγάλη έλλειψη εργατικού δυναμικού που αντιμετωπίζει η εστίαση τους καλοκαιρινούς μήνες και, όπως φαίνεται, η βοήθεια της αποδείχτηκε πολύτιμη, αφού λύνει τα χέρια των σερβιτόρων όσον αφορά τη βαριά χειρωνακτική εργασία.
Η επιχείρηση, διαθέτει ακόμα ένα ρομπότ, την Καίτη, η οποία ωστόσο βρίσκεται σε κατάσταση αναβάθμισης, ενώ παρόλο που διαθέτουν αμέτρητες ικανότητες, στο συγκεκριμένο κατάστημα περιορίζονται στο σερβίρισμα, καθώς η επιχείρηση θέλει να διατηρήσει την ανθρώπινη επαφή με τους πελάτες, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Νέας Κρήτης.
Δείτε το βίντεο:
Γιατί δεν πάνε οι νέοι να εργαστούν στον τουρισμό
Ένας από τους κύριους λόγους που οι εργαζόμενοι δεν θέλουν να επιστρέψουν πίσω στην «τουριστική σεζόν» και οι εργοδότες «αναγκάζονται» να τούς «αντικαταστήσουν» με ρομπότ είναι οι εργασιακές συνθήκες. Σύμφωνα με εκπροσώπους των εργαζομένων, για 4 - 5 μήνες δεν θα υπάρχει κανένα ρεπό. Ακόμα κι αν συμφωνήσει ένας εργαζόμενος για τη διασφάλιση των ημερών ανάπαυσής του, εάν φύγει κάποιος, για παράδειγμα από την κουζίνα, και δεν θα βγαίνει η δουλειά, το πιο πιθανό είναι ότι η συμφωνία για τις μέρες ανάπαυσης δεν θα ισχύσει ποτέ.
Επίσης, οι ώρες απασχόλησης είναι πάρα πολλές. Σίγουρα, λένε, εξαρτάται από τη συμφωνία που θα κάνεις με τον εργοδότη, όμως υπάρχουν νέα παιδιά που κατά κανόνα δουλεύουν πάνω από 10 ώρες την ημέρα, χωρίς διάλειμμα ούτε για φαγητό.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα είναι οι πολλές και πιεστικές απαιτήσεις των επιχειρηματιών και οι συνθήκες στα δωμάτια που μένουν οι εργαζόμενοι. Πολλοί νέοι αναγκάζονται να στοιβάζονται 4-5 μαζί σε δωμάτια-«τρύπες», τα οποία είναι συνήθως βρώμικα και με κατσαρίδες.
Το φαινόμενο της οικονομικής κρίσης και μετέπειτα της υγειονομικής είχε ως συνέπεια πολλοί επαγγελματίες μάγειροι να απομακρυνθούν από το επάγγελμα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Αρχιμαγείρων Ελλάδος Τάσο Ζησόπουλο. «Αρκετοί», προσθέτει «έφυγαν στο εξωτερικό και άλλοι σταμάτησαν να δουλεύουν. Πέρυσι είχαμε περίπου 50.000 ελλείψεις, φέτος λένε πως θα φτάσουμε στις 70.000. Πέρυσι, ο τουρισμός πλησίασε τα νούμερα του 2019, ενώ φέτος ίσως τα ξεπεράσουμε. Όμως, αυτό για να συμβεί, θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερα «χέρια» επαγγελματιών, ανθρώπων με χαμόγελο που γνωρίζουν καλά την ελληνική φιλοξενία. Άλλωστε, οι σερβιτόροι και οι μάγειροι είναι οι πρεσβευτές της χώρας μας και εκείνοι που «ταΐζουν» τον τουρισμό…».
Όπως ο ίδιος εξηγεί, πολλοί επαγγελματίες έχουν στραφεί σε άλλες επαγγελματικές λύσεις, καθώς μετά την «τουριστική σεζόν», που συνήθως διαρκεί μέχρι τον Οκτώβριο, έχουν ταμείο ανεργίας μέχρι τον Δεκέμβριο. Στη συνέχεια, μέχρι να ξαναπάνε στα ξενοδοχεία, μένουν στον «αέρα», καθώς λίγοι είναι οι επιχειρηματίες που θα προσλάβουν έναν εργαζόμενο γνωρίζοντας ότι σε λίγους μήνες θα φύγει ξανά.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων τονίζουν ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα, ιδιαίτερα στους νέους, για να μείνουν στον τουρισμό. «Οι εργαζόμενοι από άλλες χώρες θα μπορέσουν να βοηθήσουν σε βοηθητικές δουλειές» λένε χαρακτηριστικά και προσθέτουν ότι: «Δεν είναι εφικτό ένας άνθρωπος που δεν γνωρίζει καλά ελληνικά να εξηγήσει το μενού στον τουρίστα ή ένας ξένος μάγειρος να μπορέσει να μαγειρέψει παραδοσιακά πιάτα…».