Εργασιακό άγχος βιώνουν κάποιες φορές υπάλληλοι λόγω του φόρτου εργασίας ή λόγω πίεση για να τηρήσουν κάποια προθεσμία που καλούνται συχνά να διαχειριστούν.
Yπάρχουν όμως τρόποι να διαχειριστούν το άγχος που βιώνουν στην εργασία σας, χρησιμοποιώντας τις μεθόδους που προτείνονται από την Αμερικάνικη Εταιρεία Ψυχολογίας (APA).
Παρακολουθήστε τους στρεσογόνους παράγοντες σας
Κρατήστε ένα ημερολόγιο για μια ή δύο εβδομάδες για να προσδιορίσετε ποιες καταστάσεις δημιουργούν το μεγαλύτερο άγχος και πώς ανταποκρίνεστε σε αυτές. Καταγράψτε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πληροφορίες σας για το περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων και των περιστάσεων που εμπλέκονται, το φυσικό περιβάλλον και το πώς αντιδράσατε. Η λήψη σημειώσεων μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε μοτίβα μεταξύ των στρεσογόνων σας και τις αντιδράσεις σας σε αυτούς.
Αναπτύξτε υγιείς συνήθειες
Προσπαθήστε να αναπτύξετε υγιεινές επιλογές όταν αισθάνεστε την ένταση να αυξάνεται. Η άσκηση είναι από τους πιο καλούς τρόπους καταπολέμησης του στρες. Η γιόγκα μπορεί να είναι μια εξαιρετική επιλογή, αλλά κάθε μορφή σωματικής δραστηριότητας είναι ευεργετική. Αφιερώστε επίσης χρόνο για χόμπι και αγαπημένες δραστηριότητες. Είτε διαβάζετε ένα μυθιστόρημα, πηγαίνετε σε συναυλίες ή παίζετε παιχνίδια με την οικογένειά σας, φροντίστε να αφιερώσετε χρόνο για πράγματα που σας προσφέρουν ευχαρίστηση. Ο επαρκής και ποιοτικός ύπνος είναι επίσης σημαντικός για την αποτελεσματική διαχείριση του άγχους. Δημιουργήστε υγιεινές συνήθειες ύπνου περιορίζοντας την πρόσληψη καφεΐνης αργά την ημέρα και ελαχιστοποιώντας τις διεγερτικές δραστηριότητες, όπως η χρήση υπολογιστή και τηλεόρασης, τη νύχτα.
Καθορίστε όρια
Στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, είναι εύκολο να αισθάνεστε πίεση να είστε διαθέσιμοι 24 ώρες την ημέρα. Καθορίστε ορισμένα όρια επαγγελματικής και προσωπικής ζωής για τον εαυτό σας. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να θέσετε έναν κανόνα να μην ελέγχετε email από το σπίτι το βράδυ ή να μην απαντάτε στο τηλέφωνο κατά τη διάρκεια του δείπνου. Αν και οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές προτιμήσεις όσον αφορά το πόσο συνδυάζουν την εργασία και τη ζωή στο σπίτι, η δημιουργία μερικών σαφών ορίων μεταξύ αυτών των πεδίων μπορεί να μειώσει την πιθανότητα σύγκρουσης επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και το άγχος που την συνοδεύει.
Αφιερώστε χρόνο για «επαναφόρτιση»
Για να αποφύγετε τις αρνητικές επιπτώσεις του χρόνιου στρες και της εξάντλησης, χρειάζεστε χρόνο για να αναπληρώσετε και να επιστρέψετε στο προ-στρες επίπεδο λειτουργικότητάς σας. Αυτή η διαδικασία ανάκαμψης απαιτεί «απενεργοποίηση» από την εργασία έχοντας χρονικές περιόδους κατά τις οποίες ούτε ασχολείστε με δραστηριότητες που σχετίζονται με την εργασία, ούτε σκέφτεστε τη δουλειά. Γι' αυτό είναι σημαντικό να αποσυνδέεστε από καιρό σε καιρό, με τρόπο που να ταιριάζει στις ανάγκες και τις προτιμήσεις σας. Μην αφήνετε τις μέρες των διακοπών σας να πάνε χαμένες. Όταν είναι δυνατόν, πάρτε ελεύθερο χρόνο για να χαλαρώσετε και να χαλαρώσετε, ώστε να επιστρέψετε στη δουλειά νιώθοντας αναζωογονημένοι και έτοιμοι να αποδώσετε τα μέγιστα. Όταν δεν μπορείτε να πάρετε άδεια, λάβετε μια γρήγορη ώθηση απενεργοποιώντας το κινητό σας και εστιάζοντας την προσοχή σας σε μη εργασιακές δραστηριότητες για λίγο.
Μάθετε πώς να χαλαρώνετε
Τεχνικές όπως ο διαλογισμός, οι ασκήσεις βαθιάς αναπνοής και η ενσυνειδητότητα (μια κατάσταση στην οποία παρατηρείτε ενεργά τις παρούσες εμπειρίες και σκέψεις χωρίς να τις κρίνετε) μπορούν να σας βοηθήσουν να διώξετε το άγχος. Ξεκινήστε αφιερώνοντας λίγα λεπτά κάθε μέρα για να εστιάσετε σε μια απλή δραστηριότητα όπως η αναπνοή, το περπάτημα ή η απόλαυση ενός γεύματος. Η ικανότητα του να μπορείς να εστιάζεις σκόπιμα σε μια μεμονωμένη δραστηριότητα χωρίς περισπασμούς θα γίνει ισχυρότερη με την εξάσκηση και θα διαπιστώσεις ότι μπορείς να την εφαρμόσεις σε πολλές διαφορετικές πτυχές της ζωής σου.
Μιλήστε με τον προϊστάμενό σας
Η υγεία των εργαζομένων έχει συνδεθεί με την παραγωγικότητα στην εργασία, επομένως ο προϊστάμενος σας έχει ένα κίνητρο να δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον που προάγει την ευημερία των εργαζομένων. Ξεκινήστε κάνοντας μια ανοιχτή συζήτηση με τον προϊστάμενό σας. Ο σκοπός αυτού δεν είναι να καταρτίσετε μια λίστα με παράπονα, αλλά μάλλον να καταλήξετε σε ένα αποτελεσματικό σχέδιο για τη διαχείριση των στρεσογόνων παραγόντων που έχετε εντοπίσει, ώστε να μπορείτε να αποδώσετε τα μέγιστα στη δουλειά σας. Ενώ ορισμένα μέρη του σχεδίου μπορεί να έχουν σχεδιαστεί για να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας σε τομείς όπως η διαχείριση χρόνου, άλλα στοιχεία μπορεί να περιλαμβάνουν τον εντοπισμό πόρων ευεξίας που χρηματοδοτούνται από τον εργοδότη που μπορείτε να αξιοποιήσετε, να διευκρινίσετε τι αναμένεται από εσάς, να λάβετε τους απαραίτητους πόρους ή υποστήριξη από συναδέλφους , εμπλουτίζοντας τη δουλειά σας ώστε να περιλαμβάνει πιο απαιτητικές ή ουσιαστικές εργασίες ή κάνοντας αλλαγές στον φυσικό χώρο εργασίας σας για να τον κάνετε πιο άνετο και να μειώσετε την καταπόνηση.
Λάβετε υποστήριξη
Η αποδοχή βοήθειας από έμπιστους φίλους και μέλη της οικογένειας μπορεί να βελτιώσει την ικανότητά σας να διαχειρίζεστε το άγχος. Ο εργοδότης σας μπορεί επίσης να έχει διαθέσιμους πόρους διαχείρισης του άγχους μέσω ενός προγράμματος βοήθειας εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών πληροφοριών, των διαθέσιμων συμβουλών και της παραπομπής σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, εάν χρειάζεται. Εάν συνεχίσετε να αισθάνεστε κατακλυσμένοι από το εργασιακό άγχος, μπορεί να θέλετε να μιλήσετε με έναν ψυχολόγο, ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε καλύτερα το άγχος και να αλλάξετε ανθυγιεινή συμπεριφορά.