Η κατακόρυφη αύξηση των βραχυχρόνια μισθωμένων κατοικιών (τύπου Airbnb) είναι μόνος ένας από τους λόγους που τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν εκτοξευθεί και έχουν μετατρέψει την αναζήτηση σπιτιού σε πραγματικό Γολγοθά! Όμως, εκτός από τους πολίτες που αναζητούν σπίτι, πολύ περισσότερο από την αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουν θορυβηθεί οι επαγγελματίες ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων.
Αυτός είναι και ο λόγος που ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) απέστειλε, στις αρχές του μήνα, επιστολή προς την κυβέρνηση, ζητώντας, για ακόμα μία φορά, την θέσπιση αυστηρών μέτρων και περιορισμών που νοικιάζονται με βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Πιο συγκεκριμένα, ο ΣΕΤΕ ζητάει να μπει όριο στον αριθμό των κατοικιών που εκμισθώνονται βραχυχρόνια ανά Δήμο και προτείνει να παρέχεται το δικαίωμα στους Δήμους να ορίζουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους.
Παράλληλα, προτείνει να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης καθώς και να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ίδιους τους ΟΤΑ
Όσον αφορά τα διαμερίσματα στις πολυκατοικίες ο ΣΕΤΕ ζητάει να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.
Τέλος, προτείνεται την απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο ακίνητα στον ΑΦΜ του. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται ΦΠΑ.
Έρχεται κοινή ευρωπαϊκή νομοθεσία;
Υπενθυμίζουμε ότι πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε πως πρόκειται να υπάρξει κοινή νομοθεσία μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όσον αφορά τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κικίλιας, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε ο ΣΕΤΕ, είπε πως γίνονται ενέργειες για να διαχωριστούν οι αναζητήσεις και η προβολή, δηλαδή ποιες αφορούν καταλύματα που διατίθενται προς βραχυχρόνια μίσθωση και ποιες ξενοδοχειακά καταλύματα.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι πρόκειται να γίνει διαχωρισμός της αγοράς ανάμεσα σε όσους μισθώνουν μαζικά καταλύματα (ακόμη και δεκάδες καταλύματα ως «πακέτο») και σε όσους εκμισθώνουν ένα ακίνητο στο πλαίσιο της τουριστικής ζήτησης.
Μένει λοιπόν να δούμε αν θα υπάρξει τελικά κάποια πολιτική παρέμβαση, που θα προσπαθήσει να δώσει λύση στο τεράστιο πρόβλημα εύρεσης στέγης που ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες πολίτες.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι, αν και το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο και διογκώνεται μέρα με την ημέρα, μέχρι στιγμής το κυβερνητικό επιτελείο είναι απλός «παρατηρητής» που δεν αποφεύγει, πολλές φορές, ακόμα και να σχολιάσει το εν λόγω ζήτημα!
Η επιστολή του ΣΕΤΕ
Ακολουθεί αυτούσια η επιστολή που απέστειλε ο ΣΕΤΕ:
«Προς τους κ.κ.
Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας
Βασίλη Κικίλια, Υπουργό Τουρισμού
Θεόδωρο Σκυλακάκη, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών
Κοινοποίηση: Κύριο Θάνο Πετραλιά, Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής
Θέμα: Προτάσεις για βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων
Κύριοι Υπουργοί,
Επανερχόμενοι στην από 5 Απριλίου 2022 επιστολή μας, επισημαίνουμε τα βασικά σημεία της πρότασης νομοθετικής ρύθμισης που σας καταθέσαμε, για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων και συγκεκριμένα τα ζητήματα που κατά την άποψή μας πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα.
Σημειώνουμε πως κατά τη κατάρτιση της πρότασής μας λάβαμε υπόψη:
- Την ανάγκη προστασίας της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας,
- Την ανάγκη αντιμετώπισης του προβλήματος εύρεσης στέγης, που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις σε πολλές περιοχές της χώρας,
- Την προστασία των νομίμων τουριστικών επιχειρήσεων από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, που σε πολλές περιπτώσεις υφίστανται, καθώς πολλά παράνομα καταλύματα λειτουργούν «υπό τον μανδύα» της βραχυχρόνιας μίσθωσης, και,
- Την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, των Ασφαλιστικών Ταμείων και των Δήμων, με σκοπό την πιο δίκαιη κατανομή των αντίστοιχων υποχρεώσεων σε νόμιμες επιχειρήσεις και πολίτες.
Ειδικότερα:
- Πολυκατοικίες διαμερισμάτων: Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση (βλ. σχετ. πρώτο άρθρο, παρ. 2.2. της πρότασης).
- ΦΠΑ: Προτείνεται η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο (2) ακίνητα στον Α.Φ.Μ. του (εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί). Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α (βλ. σχετ. πρώτο άρθρο, παρ. 3α. της πρότασης).
- Παρακράτηση φόρου: Προτείνεται να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τον οποίο θα αποδίδει στη συνέχεια στο Δημόσιο (βλ. σχετ. δεύτερο άρθρο της πρότασης).
- Μέγιστος αριθμός ακινήτων που εκμισθώνονται βραχυχρόνια ανά Δήμο: Προτείνεται να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίσουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους (βλ. σχετ. τρίτο άρθρο της πρότασης).
- Επιβολή δημοτικού φόρου: Προτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κ.λπ., που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων (βλ. σχετ. τέταρτο άρθρο της πρότασης).
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Ρέτσος
Πρόεδρος ΔΣ»