Breaking news

αξιολόγηση
A

Δημοσιεύθηκε σήμερα, Πέμπτη, εγκύκλιος, όπου περιλαμβάνονται αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων που έφερε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που ψηφίστηκε το 2024.

Υπενθυμίζεται ότι στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών αναφέρονται ποιους δημοσίους υπαλλήλους αφορά η αξιολόγηση.

Παράλληλα υπάρχουν πολλές τροποποιήσεις σε άρθρα του προηγούμενο νομοσχέδιου του 2022 που αφορούσε την αξιολόγηση, τα οποία δημιουργούν και νέα δεδομένα και σ’ αυτά ακριβώς αναφέρεται η συγκεκριμένη εγκύκλιος.

Τι ορίζεται στην εγκύκλιο 

Ειδικότερα στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι: 

  •  εντάσσονται ρητά στο σύστημα αξιολόγησης του δημοσίου οι εκπαιδευτικοί που ασκούν διοικητικά καθήκοντα, και είτε είναι αποσπασμένοι σε Υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας είτε σε άλλες υπηρεσίες ή φορείς όπου εφαρμόζεται το σύστημα αξιολόγησης του ν.4940/2022.
  • προβλέπεται η δυνατότητα υπαγωγής στο σύστημα αξιολόγησης του δημοσίου των μόνιμων πολιτικών υπαλλήλων και των υπαλλήλων με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ., που υπηρετούν σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) και σε ανώνυμες εταιρείες (ΑΕ) του δημοσίου, στις περιπτώσεις που οι εν λόγω φορείς δεν εφαρμόζουν ειδικό σύστημα αξιολόγησης για το προσωπικό.
  • προβλέπεται η δυνατότητα υπαγωγής στο σύστημα αξιολόγησης του δημοσίου των μόνιμων πολιτικών υπαλλήλων και των υπαλλήλων με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) που αποτελούν ειδικό επιστημονικό προσωπικό Ανεξάρτητης Αρχής, στις περιπτώσεις που η Ανεξάρτητη Αρχή στην οποία υπηρετούν δεν εφαρμόζει ειδικό σύστημα αξιολόγησης για το εν λόγω προσωπικό.

Ποιοι εξαιρούνται από το σύστημα αξιολόγησης του δημοσίου 

Από το σύστημα αξιολόγησης του δημοσίου εξαιρούνται: 

  • οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ασκούν εκπαιδευτικό έργο
  • οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι καθώς και οι υπάλληλοι ΙΔΑΧ των νομικών προσώπων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και λοιπών εκκλησιών, δογμάτων και κατά το άρθρο 13 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ρυθμίσεις για τους Αξιολογητές

Στο άρθρο 7 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 41 του ν. 5149/2024, περί αξιολογητών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις ως εξής:

Η παρ. 3 αναμορφώθηκε ως εξής:

«3. Για αυτοτελείς υπηρεσιακές μονάδες αποκεντρωμένων ή αυτοτελών δημόσιων υπηρεσιών ή Ν.Π.Δ.Δ., ο Υπηρεσιακός Γραμματέας του υπουργείου ή ο οικείος Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας ή ο Γραμματέας ή ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή το μονομελές όργανο διοίκησης ή, αν δεν υπάρχει, ο πρόεδρος του συλλογικού οργάνου διοίκησης ορίζονται ως Αξιολογητές για τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων, που υπάγονται απευθείας σε αυτούς, καθώς και για τους υπαλλήλους, που υπηρετούν στο γραφείο τους ή υπάγονται σε αυτούς. …»

προκειμένου να ρυθμιστεί και η περίπτωση που ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ενεργεί ως αξιολογητής για τους υπαλλήλους ή/και προϊσταμένους οργανικών μονάδων που υπάγονται απευθείας σε αυτόν.

Οι παρ. 8, και 9 αντικαταστάθηκαν και προστέθηκε νέα παράγραφος 10 ως εξής:

«8. Αν η υπαλληλική σχέση του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής έχει λυθεί, λόγω παραίτησης ή αυτοδίκαιης απόλυσής του από την υπηρεσία, πριν από τη διενέργεια κάποιου από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και όταν η υπαλληλική σχέση λυθεί πριν από την ολοκλήρωση των ενεργειών κάθε επιμέρους σταδίου της αξιολόγησης, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή, του οποίου λύθηκε η υπαλληλική σχέση. Κατ’ εξαίρεση, όταν αξιολογητές είναι το μέλος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός, ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας, το μονομελές όργανο διοίκησης ή ο πρόεδρος συλλογικού οργάνου διοίκησης ή ο Διευθυντής του Γραφείου του μέλους της Κυβέρνησης, υφυπουργού ή Γενικού Γραμματέα, συντάσσεται και υποβάλλεται έκθεση αξιολόγησης μέχρι και 60 ημέρες μετά την αποχώρησή τους. …»

Σε περίπτωση πραγματικής αδυναμίας του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής να διενεργήσει κάποιο από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή. 

Σε περίπτωση μετακίνησης ή μετάθεσης ή απόσπασης ή μετάταξης του προϊσταμένου που ενεργεί ως αξιολογητής, πριν από τη διενέργεια κάποιου από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του αξιολογητή, ο οποίος αποχώρησε.

Επίσης μαίνεται ότι με τις ως άνω ρυθμίσεις επέρχονται τροποποιήσεις περί των προσώπων που διενεργούν την αξιολόγηση και συγκεκριμένα:

  • καταργείται η προϋπόθεση της συμπλήρωσης τετραμήνου σε θέση αναπληρωτή προϊσταμένου για τη διενέργεια αξιολόγησης στις περιπτώσεις λύσης της υπαλληλικής σχέσης ή πραγματικής αδυναμίας του κατά κυριολεξία προϊσταμένου, προκειμένου να επιτυγχάνεται ο σκοπός του νομοθέτη, ήτοι η αξιολόγηση να διενεργείται από τον άμεσα ιεραρχικά προϊστάμενο των υπαλλήλων και
  • καλύπτεται το ρυθμιστικό κενό που αφορά στη διενέργεια της αξιολόγησης σε περίπτωση μετακίνησης, μετάθεσης ή απόσπασης του προϊσταμένου που θα ενεργούσε ως αξιολογητής.

Περαιτέρω, η παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 42 του ν. 5149/2024, περί γενικών αρχών συστήματος αξιολόγησης, διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Οι Αξιολογητές έχουν υποχρέωση να διενεργούν την αξιολόγηση των άμεσα ιεραρχικά υφισταμένων τους, εφόσον προΐστανται αυτών κατά την έναρξη των επιμέρους σταδίων της αξιολόγησης.».

Διευκρινίζεται ότι με τη συμπλήρωση της ανωτέρω διάταξης συνδέθηκε η διενέργεια της αξιολόγησης με το πρόσωπο που προΐσταται της οργανικής μονάδας σε κάθε επιμέρους στάδιο της αξιολόγησης.

Ρυθμίσεις για την Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης (ΕΕΑ)

Με το άρθρο 44 του ν. 5149/2024, στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), περί Επιτροπών Εποπτείας Αξιολόγησης, προστίθενται οι λέξεις «…, καθώς και να υποστηρίζεται στην υλοποίηση του έργου της με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών σε συνεργασία με την καθ’ ύλην αρμόδια μονάδα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης», και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:

Η Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης εξετάζει την πληρότητα της αιτιολογίας, της οποίας γίνεται επίκληση και των συναφών πραγματικών περιστατικών των εκθέσεων αξιολόγησης υπαλλήλου του άρθρου 13 και μπορεί είτε να εγκρίνει είτε να διορθώσει την έκθεση αξιολόγησης υπαλλήλου με παράθεση πλήρους αιτιολογίας. Η Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης δύναται να ζητά οποιεσδήποτε πρόσθετες διευκρινίσεις κρίνει απαραίτητες από τον Αξιολογητή και να ενεργεί εν γένει για τη διακρίβωση των προβαλλόμενων ισχυρισμών, καθώς και να υποστηρίζεται στην υλοποίηση του έργου της με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών σε συνεργασία με την καθ’ ύλην αρμόδια για θέματα αξιολόγησης προσωπικού μονάδα, της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης.

Επίσης, μαίνεται ότι με την ως άνω ρύθμιση προβλέφθηκε η χρήση τεχνολογικών εργαλείων από την Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης του άρθρου 15 του ν. 4940/2022, με σκοπό τη διευκόλυνση του έργου της τόσο από πλευράς ταχύτητας όσο και από πλευράς αποτελεσματικότητας.

Αναθεώρηση Χρονικού Πλαισίου καθορισμού στοχοθεσίας

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 5149/2024, στο άρθρο 9 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), περί της διαδικασίας καθορισμού και αναθεώρησης στόχων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στις παρ. 2 και 3, η λέξη «Δεκεμβρίου» αντικαθίσταται από τη λέξη «Νοεμβρίου», γ) στο τρίτο εδάφιο της παρ. 4, προστίθεται η λέξη «αναφοράς» και το άρθρο 9 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 9 Διαδικασία καθορισμού και αναθεώρησης στόχων

Την 1η Νοεμβρίου κάθε έτους εκκινεί η διαδικασία ενσωμάτωσης του περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης των Υπουργείων, δηλαδή των στόχων, των δράσεων και των έργων τους, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 7του άρθρου 52 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), στους στόχους των οικείων οργανικών μονάδων, κατά λόγον αρμοδιότητας, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 4 του παρόντος.

Με απόφασή του, που εκδίδεται έως την 20ή Νοεμβρίου κάθε έτους, ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός δύναται να καθορίζει και να κατανέμει στις οικείες υπηρεσίες επιπρόσθετους των οριζομένων στην παρ. 1 στόχους.

Με απόφασή του, που εκδίδεται έως την 20ή Νοεμβρίου κάθε έτους, το όργανο διοίκησης κάθε φορέα, του οποίου οι υπάλληλοι υπάγονται στο άρθρο 5, εκτός των υπουργείων, καθορίζει και κατανέμει στις οικείες υπηρεσίες τις προτεραιότητες και τους στόχους του για το επόμενο ημερολογιακό έτος.

Σε κάθε ιεραρχικό επίπεδο οι στόχοι εξειδικεύονται και καθορίζονται κατόπιν συνεργασίας και συμφωνίας μεταξύ των προϊσταμένων και των κατά περίπτωση Αξιολογητών τους σύμφωνα με το άρθρο 7. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά. Η διαδικασία εξειδίκευσης και επιμερισμού των στόχων σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα ολοκληρώνεται μέχρι τη 15η Ιανουαρίου κάθε έτους αναφοράς.

Ορίζεται ελάχιστος υποχρεωτικός αριθμός τριών στόχων ανά οργανική μονάδα σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, εκ των οποίων ένας σε κάθε μία εκ των ακόλουθων κατηγοριών:

  • Παρεχόμενες υπηρεσίες της οργανικής μονάδας,
  • εσωτερική οργάνωση και λειτουργία της οργανικής μονάδας,
  • γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες των υπαλλήλων της οργανικής μονάδας.

Ως υποχρεωτικός στόχος στην κατηγορία γ) της παρ. 5 για κάθε προϊστάμενο, ο βαθμός υλοποίησης των Σχεδίων Ανάπτυξης των άμεσα ιεραρχικά υφισταμένων του.

Οι στόχοι κάθε υπερκείμενης οργανικής μονάδας περιλαμβάνουν υποχρεωτικά τους στόχους των μονάδων που υπόκεινται σε αυτήν.

Για κάθε στόχο που προκύπτει από τη διαδικασία των παρ. 1 έως 6 καθορίζονται επιπλέον, κατ’ ελάχιστον, οι δείκτες μέτρησης του βαθμού επίτευξής του, καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τοι.

Οι στόχοι δύνανται να αναθεωρηθούν μόνο μία φορά εντός του έτους αναφοράς, τον μήνα Μάιο, κατόπιν συζήτησης για την επισκόπηση της προόδου του άρθρου

Οι στόχοι ανά ιεραρχικό επίπεδο και οργανική μονάδα καταχωρίζονται σε ειδική πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Εσωτερικών.

Η καθ’ ύλην αρμόδια για θέματα στοχοθεσίας μονάδα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών διαχειρίζεται την ειδική πλατφόρμα για τη στοχοθεσία της παρ. 10. Επιπλέον, αναλύει στατιστικά δεδομένα, συντάσσει εκθέσεις ανάλυσης δεδομένων, ελέγχει την εφαρμογή της εν γένει διαδικασίας, εντοπίζει διαμορφούμενες τάσεις και ακραίες αποκλίσεις και δύναται να εισηγείται στην αρμόδια κατά περίπτωση Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης του άρθρου 15 τη λήψη διορθωτικών μέτρων όπως, ενδεικτικά, την κλήση του προϊσταμένου προς παροχή εξηγήσεων και την πρόταση ειδικών μέτρων για τη μη επανάληψη ακραίων αποκλίσεων.

Προετοιμασία Αξιολογήσεων 2024

Κατόπιν όλων των ανωτέρω, αλλά και σχετικών ερωτημάτων που έχουν περιέλθει στην Υπηρεσία, επισημαίνεται ότι οι αρμόδιες Διευθύνσεις Προσωπικού ή Διοικητικού οφείλουν να μεριμνήσουν για την ορθή εφαρμογή των ως άνω διατάξεων -λαμβάνοντας υπόψη και τις ως άνω οδηγίες – με σκοπό την ορθή καταχώρηση των στοιχείων αξιολογούμενων και αξιολογητών κατά την προετοιμασία των Αξιολογήσεων της αξιολογικής περιόδου του έτους 2024.

Υποβολή ερωτημάτων

Ως προς την υποβολή ερωτημάτων, διευκρινίζεται ότι, εφόσον κατά την εφαρμογή των διατάξεων ανακύπτουν ερωτήματα τα οποία δεν καλύπτονται από τις οδηγίες που δίνονται με την παρούσα ή προηγούμενες εγκυκλίους, οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού δύνανται να απευθύνονται στην Υπηρεσία μας, είτε τηλεφωνικά είτε με την αποστολή εγγράφων ερωτημάτων, συνοδευόμενων από την άποψη της Υπηρεσίας και τα πραγματικά περιστατικά κάθε περίπτωσης. Οι υπάλληλοι θα πρέπει να απευθύνονται στις Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού στις οποίες υπάγονται, για τη διατύπωση ερωτημάτων που αφορούν στις ατομικές περιπτώσεις εφαρμογής των διατάξεων για την αξιολόγηση.

Η εν λόγω Υπηρεσία θα θέτει στο αρχείο ή θα διαβιβάζει αρμοδίως ερωτήματα ή αιτήματα μεμονωμένων υπαλλήλων, οι οποίοι δεν έχουν απευθυνθεί αρμοδίως στην Υπηρεσία τους. Τέλος, επισημαίνεται ότι, ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην Υπηρεσία και απαντώνται με την παρούσα εγκύκλιο, δεν θα απαντηθούν μεμονωμένα, αλλά θα τεθούν στο αρχείο.

Οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού παρακαλούνται να κοινοποιήσουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την παρούσα σε όλους τους υπαλλήλους αρμοδιότητάς τους καθώς και στους εποπτευόμενους φορείς.

Η Διεύθυνση Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης παρακαλείται για την άμεση κοινοποίηση της παρούσας στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού.

Διαβάστε αναλυτικά την εγκύκλιο, πατώντας εδώ.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις