Στον τομέα της αξιοποίησης των ακινήτων και του εκσυγχρονισμού των προμηθειών θα δώσει έμφαση ο ΕΦΚΑ από το φθινόπωρο μετά την τοποθέτηση των νέων managers που θα προέλθουν από τον ευρύτερο δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα.
Πιο συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κάλυψη του 60%-70% των θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών του νέου οργανογράμματος του ΕΦΚΑ που προβλέπει 13 γενικές διευθύνσεις, 63 διευθύνσεις ,12 υποδιευθύνσεις και 291 τμήματα.
Εκτός από τον τομέα των ακινήτων και των προμηθειών, σύμφωνα με την Ημερησία, οι νέοι γενικοί διευθυντές θα καλύψουν σίγουρα τον τομέα της πληροφορικής και των επικοινωνιών, των οικονομικών υπηρεσιών, των εισφορών, των ελέγχων, των τεχνικών υπηρεσιών και στέγασης και τον τομέα στρατηγικής και ανάπτυξης.
Έξι αυτοτελείς διευθύνσεις, ανάμεσα στις οποίες είναι η διεύθυνση εσωτερικού ελέγχου και η Διεύθυνση οργάνωσης απλούστευσης ψηφιακού μετασχηματισμού διαδικασιών, θα υπάγονται απευθείας στο Διοικητή Παναγιώτη Δουφεξή. Επίσης θα συσταθεί μονάδα εσωτερικών ερευνών η οποία θα υπάγεται στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΦΚΑ.
Τα στελέχη της αγοράς που θα αναλάβουν θέσεις γενικών διευθυντών στον ΕΦΚΑ θα αμείβονται με 7.000 ευρώ μεικτά μηνιαίως, ποσό που προκαλεί αντιδράσεις, καθώς ο μισθός των γενικών διευθυντών του Δημοσίου σε γενικές γραμμές δεν ξεπερνάει τα 3.000 ευρώ μεικτά.
Πηγές του ΕΦΚΑ, ωστόσο, σχολιάζουν ότι οι αμοιβές αυτές είναι χαμηλές σε σχέση με το τι ισχύει στον ιδιωτικό τομέα για διευθυντές σε οικονομικά τμήματα ή σε τμήματα πληροφορικής μεγάλων εταιρειών. Άλλωστε, μια καλή αμοιβή είναι ο μόνος τρόπος για να προσελκύσει ο φορέας τους καλύτερους για να βγάλουν το φίδι από την τρύπα.
Διαφορετικά, πώς θα πειστεί το στέλεχος καριέρας να αφήσει την ακριβοπληρωμένη εργασία του και να ασχοληθεί με τον πιο προβληματικό οργανισμό της Δημόσιας Διοίκησης; Και όταν μάλιστα προβλέπεται ρητά ότι το ανώτατο που μπορούν να απασχοληθούν στον οργανισμό είναι 3 χρόνια με την προοπτική ανανέωσης της σύμβασής τους για άλλα τρία χρόνια.
Ας δούμε ποιες αλλαγές προβλέπονται για δύο κομβικούς τομείς του ΕΦΚΑ, την αξιοποίηση των ακινήτων και τον τομέα των προμηθειών , που υποφέρουν από τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας.
Αξιοποίηση ακινήτων
Ο τομέας της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ που θα αναλάβει ο νέος γενικόςδιευθυντής προβλέπεται να αναβαθμιστεί μέσω σύστασης εταιρείας ειδικού σκοπού με την επωνυμία Εταιρεία Ακινήτων e-ΕΦΚΑ.
Η νέα εταιρεία ειδικού σκοπού θα εκπονήσει αρχικά μελέτες για τον βέλτιστο τρόπο με τον οποίο μπορούν να αξιοποιηθούν τα ακίνητα με στόχο τα μέγιστα έσοδα. Ο ΕΦΚΑ διαθέτει σήμερα 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ, με τουλάχιστον το 20% αυτών, παρότι μεγάλης αξίας, να μένει εντελώς αναξιοποίητο.
Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με πλήρη διαφάνεια που θα συνδυαστεί με την αξιοποίηση των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα.
Ο στόχος της αξιοποίησης των ακινήτων είναι διπλός: από τη μία ο ΕΦΚΑ θα μεριμνήσει οι υπηρεσίες του να στεγάζονται σε ιδιόκτητα κτίρια ώστε να περιορίσει τη δαπάνη για τα μισθώματα. Ο φορέας σήμερα πληρώνει για ενοίκια 1 εκατ. ευρώ μηνιαίως, που σημαίνει 12 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Από την άλλη, θα προσπαθήσει μέσω της εταιρείας να εκμισθώσει ή να πουλήσει τα ακίνητα -ορισμένα από τα οποία θεωρούνται «φιλέτα» σε όσο το δυνατόν υψηλότερες τιμές. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το ακίνητο του ΕΦΚΑ στην οδό Κριεζώτου που παραχωρήθηκε για εκμετάλλευση πριν από ένα χρόνο στον Όμιλο Λάμψα και λειτουργεί πλέον ως ξενοδοχείο Athens Capital MGallery . Στο ίδιο όμιλο παραχωρήθηκε για μακροχρόνια μίσθωση μετά από διαγωνισμό και το διατηρητέα ακίνητο του φορέα στην οδό Ζαλοκώστα που είχε παραμείνει για χρόνια στα αζήτητα.
Αλλαγή στο σύστημα προμηθειών
Θα υιοθετηθεί ένα περισσότερο ευέλικτο σύστημα προμηθειών προκειμένου να δοθείτέλος στη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να μένουν οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ όχι μόνοχωρίς υπολογιστές και κλιματιστικά, αλλά ακόμη και χωρίς στυλό και χαρτί υγείας!
Σήμερα, όταν η δαπάνη ξεπερνά τα 30.000 ευρώ το έτος απαιτούνται 17 διαφορετικά στάδια έως ότου πληρωθεί ο προμηθευτής.
Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι για την προμήθεια υλικού και εξοπλισμού από τη Γενική Διεύθυνση Πληροφορικής απαιτούνται επτά μήνες, με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους προκειμένου να μην καθυστερήσουν τις προθεσμίες για την έκδοση των συντάξεων. Μία ακόμα ιστορία… τρέλας αφορούσε την προμήθεια 1.150 σταθερών υπολογιστών και 345 εκτυπωτών που καθυστέρησε 15 μήνες. Στο μεσοδιάστημα οι υπάλληλοι εκτύπωναν από το σπίτι τους τα απαιτούμενα έγγραφα!
Για να προμηθευτεί μια Περιφερειακή Διεύθυνση ένα κλιματιστικό χρειάζονται τέσσερις μήνες, ενώ πέντε μήνες απαιτούνται για την προμήθεια εξοπλισμού και λογισμικού back-up.
Για να προμηθευτούν οι Κεντρικές Υπηρεσίες του ΕΦΚΑ χαρτί υγείας, ο μέσος χρόνος υλοποίησης είναι έξι μήνες, χωρίς να υπολογιστούν τυχόν προσφυγές.
Μία ακόμα δραματική εικόνα είναι ότι πέρυσι είχε τελειώσει η βενζίνη, με αποτέλεσμα διευθυντές και οδηγοί των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) να βάζουν από την τσέπη τους για καύσιμα προκειμένου να εξυπηρετήσουν τη μεταφορά γιατρών σε σπίτι κατάκοιτων. Κι αυτό γιατί δεν είχε ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για προμήθεια καυσίμων.
Το νέο νομικό πλαίσιο για τον εκσυγχρονισμό του φορέα προβλέπει το σχεδιασμό των προμηθειών του e-ΕΦΚΑ σε βάθος πενταετίας.