Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε 18.000 οι αιτήσεις, επί του γενικού συνόλου των 61.660 ληξιπρόθεσμων (οι οποίες περιλαμβάνουν και τον ιδιωτικό τομέα), που έχουν απομείνει να εκκαθαριστούν, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του συστήματος Άτλας για τον μήνα Ιούνιο.
Όπως επισημαίνει ο Βασίλης Αγγελόπουλος στη naftemporiki.gr, η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι έως το τέλος του τρέχοντος μήνα να εκκαθαριστούν οι 40.000 εξ αυτών, καθώς οι υπόλοιπες συγκαταλέγονται στις πλέον «δύσκολες» περιπτώσεις, με την ανάγκη υποβολής δικαιολογητικών για να εντοπιστεί με ακρίβεια ο χρόνος ασφάλισης.
Ειδικά για τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στο ΓΛΚ, διαπιστώνεται ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα απονομής κύριων συντάξεων, σε ένα μεγάλο ποσοστό, έχει προκαλέσει πολλά λάθη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο τρίμηνο απονεμήθηκαν 3.500 κύριες συντάξεις με αυτό τον τρόπο, από τις οποίες περίπου το 1/3, δηλαδή πάνω από 1.000, βρέθηκε ότι είχαν λάθη που έπρεπε να διορθωθούν.
Από τις 18.000 αιτήσεις που απομένουν για να καλυφθεί το σύνολο των ληξιπρόθεσμων αιτήσεων στον δημόσιο τομέα, οι περισσότερες αφορούν περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Υπάρχουν μάλιστα και αρκετές που αναφέρονται σε παράλληλη ασφάλιση, άρα χρήζουν επισταμένου ελέγχου.
Είναι πιθανό σε αυτό το πλαίσιο, το επόμενο χρονικό διάστημα, να υπάρξει παρέμβαση με τη συνδρομή της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), ώστε να επιταχυνθεί η αυτοματοποιημένη διαδικασία, χωρίς να «παράγονται» λάθη. Στο επίπεδο της ψηφιοποίησης του χρόνου ασφάλισης, έχει εντοπιστεί ότι δεν αναγνωρίζονται συχνά η προϋπηρεσία που προέρχεται από άλλο πρώην Ταμείο (π.χ. ΟΑΕΕ) καθώς και οι περιπτώσεις αναγνώρισης της στρατιωτικής θητείας και των πλασματικών ετών.
Εκεί ακριβώς, είναι πιθανό να γίνει συγκεκριμένη ηλεκτρονική παρέμβαση, ώστε να διορθωθεί η κατάσταση.
Έλλειψη προσωπικού
Την ίδια στιγμή, όμως, παρατηρείται σοβαρή έλλειψη προσωπικού, ώστε να αναλάβει τις εκκρεμείς ή τις λάθος υποθέσεις και να τις ολοκληρώσει εκ του ασφαλούς και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Από τους 140 εργαζομένους στην υπηρεσία, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι μόλις οι 40 θέλουν να απασχολούνται στον τομέα της απονομής κύριων συντάξεων.
Οι υπόλοιποι είτε απαντούν στα αιτήματα που προκύπτουν από το τηλεφωνικό κέντρο (1555) είτε λειτουργούν το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας, την τελευταία καινοτομία του υπουργείου Εργασίας. Επίσης, η συντριπτική πλειονότητα του προσωπικού διαθέτει πολύ μικρή εμπειρία (από λίγους μήνες έως 2 έτη). Άρα είναι δύσκολο να διαχειριστεί με απόλυτη επιτυχία τις περιπτώσεις διαδοχικής και παράλληλης ασφάλισης που χαρακτηρίζονται ως οι πλέον δυσεπίλυτες.
Η απουσία έμπειρων στελεχών, που γνωρίζουν καλά την κοινωνική ασφάλιση, είναι εμφανής σε αυτές τις πιο δύσκολες περιπτώσεις απονομής συντάξεων. Το τμήμα του ΓΛΚ έχει τη στήριξη και από 10 εργαζομένους που έχουν αποσπαστεί εκεί από τον Ιατρικό Σύλλογο. Αλλά, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλλονται, δεν επαρκούν ώστε να καλύψουν τα κενά που υπάρχουν.
Πάντως, όσο πλησιάζει η ΔΕΘ, στις αρχές Σεπτεμβρίου, που αναμένεται η παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη, τόσο θα εντείνονται οι προσπάθειες για να εξαλειφθούν τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί με τις εκκρεμότητες στις συντάξεις του δημόσιου τομέα.