Την αλλαγή στο σύστημα προσλήψεων των εκπαιδευτικών, με τη συμβολή προτάσεων από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη.
Μιλώντας στο mega, ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι ο ΟΟΣΑ θα προτείνει μεθόδους για τον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών, μετά από την απόφαση του υπουργείου να πραγματοποιήσει μελέτη για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της PISA, που έδειξε τις σοβαρές αδυναμίες των μαθητών.
Ειδικότερα, ο υπουργός Παιδείας τόνισε πως: «Υπήρξε η συζήτηση για τα αποτελέσματα του Pisa και στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες χώρες της ΕΕ. Μας προβλημάτισαν σε σχέση με πτωτική καμπύλη. Θα κάνουμε μία μελέτη, όπου ο ΟΟΣΑ θα έρθει να μας προτείνει μία σειρά από μέτρα για το πως θα βελτιώσουμε αυτά τα αποτελέσματα, όχι με ένα τρόπο αυθαίρετο αλλά με ένα τρόπο συμβατό με το τι έχει ανάγκη η χώρα μας, στο πλαίσιο της πολιτικής μας. Όχι απλώς αντιγράφεις τι κάνουν στη Σουηδία ή στη Φινλανδία, που είναι υπέροχα παραδείγματα αλλά δεν θα δούλευαν αναγκαστικά εδώ. Μέσα σ’ αυτή τη μελέτη, θα υπάρξουν και συστάσεις για τους διορισμούς εκπαιδευτικών».
Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμιστεί ότι στις αρχές Φεβρουαρίου, ο κ. Πιερρακάκης είχε επίσης αναφέρει ότι ο ΟΟΣΑ θα κληθεί να καταθέσει προτάσεις για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα σχολεία, με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας PISA 2022, στην οποία συμμετείχε και η Ελλάδα και προέκυψε, για μια ακόμα χρονιά, επιδείνωση των επιδόσεων από το 2018 (όπου και τότε η χώρα μας τα πήγε άσχημα) με «πανωλεθρία» των Ελλήνων μαθητών σε Μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες.
«Είμαστε σε επαφή με τον ΟΟΣΑ σχετικά με την έρευνα αυτή, επισκέφθηκα το Παρίσι πρόσφατα, και θα γίνει μια εξειδικευμένη μελέτη, αυτό που θα λέγαμε «reverse engineering» (σ.σ. αντίστροφη μηχανική), ώστε να δούμε με δεδομένες τις παρατηρήσεις που έχουμε, ποιές μεταρρυθμίσεις προτείνει ο ίδιος ο ΟΟΣΑ να γίνουν, ποιες αλλαγές χρειάζονται και τι λείπει από όσες έχουν γίνει μέχρι τώρα, ώστε να συνεχίσουμε με αυτό που αποκαλούμε Ανοικτό σχολείο, το οποίο θα ακολουθήσει μετά από τις μεταρρυθμίσεις στα ΑΕΙ και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση», ανέφερε ο υπουργός.
Τι ανέφερε για τον γραπτό διαγωνισμό εκπαιδευτικών
Αναφορικά με το ενδεχόμενο για τη διεξαγωγή γραπτού διαγωνισμού για εκπαιδευτικούς, μέσω ΑΣΕΠ, τόνισε ότι μελετάται εάν θα γίνει πράξη, χωρίς, ωστόσο, να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Ειδικότερα, είπε ότι: «Ο τρόπος διορισμού των εκπαιδευτικών, είναι κάτι που εξετάζουμε αυτό το διάστημα. Θα επανέλθουμε στην πορεία της τετραετίας. Έχουμε ήδη αναφέρει ότι θα αλλάξει, αλλά το θέμα είναι ακόμα υπό εξέταση και δεν υπάρχει ώριμη ανακοίνωση. Σήμερα γίνεται μέσα από πίνακες ΑΣΕΠ, συζητήσαμε αν θα υπάρξει διαγωνισμός, μελετάμε τι κάνουν και άλλα κράτη. Κοιτάζουμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος να διορίζεται κανείς μόνιμα ως εκπαιδευτικός στο ελληνικό κράτος. Μελετάμε το θέμα».
Προσλήψεις αναπληρωτών
Όσον αφορά τις προσλήψεις αναπληρωτών, ο υπουργός Παιδείας, σημείωσε πως: «Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει περισσότεροι μόνιμοι διορισμοί από τις αφυπηρετήσεις. Κι αυτό, ήρθε να αντιστρέψει μία κατάσταση που υπήρχε τα χρόνια των μνημονίων – εκεί διογκώθηκαν οι ανάγκες σε αναπληρωτές. Αυτή είναι η πρώτη παράμετρος. Η δεύτερη είναι, ότι ένα μεγάλο κομμάτι των αναπληρωτών – είμαστε κοντά στις 50.000 αναπληρωτές - αφορά την παράλληλη στήριξη, την ειδική αγωγή. Κι αυτό το θεωρούμε πολύ σπουδαία πρωτοβουλία. Η γενική κατεύθυνση είναι να μπορέσουμε να μετατρέψουμε πολλούς αναπληρωτές σε μόνιμους διορισμούς. Αυτή είναι η στρατηγική κατεύθυνση της κυβέρνησης. Είμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, να δούμε και φέτος και στη διάρκεια της τετραετίας. Κάθε χρόνο, ανακοινώνονται οι μόνιμοι διορισμοί. Θα επιμείνουμε στο θέμα της ειδικής αγωγής και με σχετική νομοθετική πρωτοβουλία για να μπορέσουμε να οργανώσουμε ακόμη καλύτερα κάτι, στο οποίο βλέπουμε ότι υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη παρέμβασης».
Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε: «Την τελευταία τετραετία, έγιναν περισσότεροι από 28.000 μόνιμοι διορισμοί, θέλουμε να συνεχίσουμε αυτή την πορεία. Δεν μπορούμε ακόμη να ποσοστικοποιήσουμε ακριβή αριθμό προσλήψεων, επειδή αν μιλούσαμε με όρους 2019, δεν υπήρχαν 20.000 άτομα στην παράλληλη στήριξη, στην ειδική αγωγή, στα σχολεία. Αυτό είναι κάτι που το κάναμε εμείς από δική μας επένδυση. Αυξάνονται διαρκώς και οι ανάγκες - στην παράλληλη στήριξη, για παράδειγμα, τα αιτήματα έχουν αυξηθεί στα σχολεία από χρονιά σε χρονιά. Και γι’ αυτό το λόγο, θέλουμε να κάνουμε και μία νομοθετική παρέμβαση στο χώρο της ειδικής αγωγής. Για να δούμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος, ειδικά σε ό,τι αφορά την παράλληλη στήριξη, για να δούμε πώς θα κάνουμε την κατανομή ανά σχολείο και ανά τάξη».
Επανέρχεται η 5μερη αποβολή για bullying στα σχολεία
Αναφορικά με τα όλα κι αυξανόμενα κι άκρως ανησυχητικά επίπεδα της εγκληματικότητας μεταξύ ανηλίκων μιλώντας στο Mega ανέφερε ο υπουργός: «Σε ό,τι αφορά το bullying βλέπουμε ότι σε όλη την Ευρώπη αλλά σε όλο τον δυτικό κόσμο συνολικά -θα έλεγα εγώ – το φαινόμενο να εντείνεται. Για αυτό το λόγο η πολιτεία πρέπει να παρέμβει. Πολύ σύντομα θα έχουμε την πλατφόρμα αποτύπωσης περιστατικών με επώνυμες καταγγελίες. Μέσα σε αυτή θα μπορεί ο γονιός και ο μαθητής από το Γυμνάσιο και πάνω να καταγγέλλει συγκεκριμένα περιστατικά και να διαχειρίζονται στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Η πρώτη διαχείριση του περιστατικού θα είναι εντός του σχολείου, αλλά για τα πιο βαριά περιστατικά θα υπάρχουν επιστημονικές επιτροπές».
Για τον κ. Πιερρακάκη μία πλατφόρμα δεν αποτελεί πολιτική κι πρόσθεσε πως: «Θα υπάρξει και εθνικής κλίμακας καμπάνια και θα υπάρξει και μία αλλαγή στο πλαίσιο συνεπειών. Θα επανέλθει η 5μερη αποβολή για περιπτώσεις bullying στα σχολεία. Δεύτερη αλλαγή είναι ότι θα επανέλθει ο διαχωρισμός της απουσίας σε αδικαιολόγητη και δικαιολογημένη. Ταυτόχρονα σε ό,τι αφορά τον θύτη θα υπάρξει μία διευκόλυνση στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος».