Νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων θα έχουν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές που θα εισαχθούν τον Σεπτέμβριου του 2024 στα λύκεια όλης της χώρας. Την είδηση επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας, ο οποίος σε συνέντευξη του δήλωσε πως το υπάρχων σύστημα μπορεί να είναι αδιάβλητο, αλλά δεν είναι το καταλληλότερο για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ χαρακτήρισε τις πανελλαδικές εξετάσεις «παρωχημένες».
Σύμφωνα με τον κ. Ζώρα το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται ήδη από καιρό όλες τις αλλαγές που θα ισχύσουν από το νέο σχολικό έτος στα σχολεία όλης της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες του proson.gr, αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αναμένεται να ξεκινήσει ο διάλογος για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Μέχρις στιγμής έχει «κλειδώσει» το Εθνικό Απολυτήριο, ο βαθμός του οποίου θα εξαρτάται και από τις τρεις τάξεις του λυκείου. Η βασική φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων.
Τι αλλάζει με τις νέες πανελλαδικές
Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι θα συνεχίσουν να δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Ωστόσο, ο βαθμός για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα προκύπτει συναρτήσει του αποτελέσματος των πανελλαδικών εξετάσεων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αλλά και του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου.
Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:
1. Τράπεζα Θεμάτων
Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
2. Α΄ Λυκείου.
Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
3. Β΄ και Γ΄ Λυκείου
Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.
Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία. Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
4. Τελικός βαθμός:
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων.
Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.