Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε χθες, Πέμπτη, το απόγευμα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που αφορά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και καταστρατηγεί τη δημόσια παιδεία, αλλά και «καταπατά» το σύνταγμα.
Υπενθυμίζεται ότι χθες, Πέμπτη, δεκάδες χιλιάδες φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, ακαδημαϊκοί και εργαζόμενοι «κατέκλυσαν» το κέντρο της Αθήνας, διαδηλώνοντας απέναντι στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Το αίτημα τους είναι να αποσυρθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που αφορά στην ίδρυση «μη κρατικών» πανεπιστημίων και μέσω του οποίου παρακάμπτεται το άρθρο 16 του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα διεκδικούν το δικαίωμα σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους και όλες και αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τη δημόσια εκπαίδευση.
Το εν λόγω νομοσχέδιο, που βάζει ουσιαστικά τέλος στα δημόσια πανεπιστήμια, έχει τίτλο: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», ενώ θα παραμείνει σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την Κυριακή 18 Φεβρουαρίου και ώρα 7 το απόγευμα.
Τα άρθρα που περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο είναι 205 άρθρα και σε αυτά περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για:
- τα «μη κρατικά» πανεπιστήμια
- τη θεσμική και οικονομική αναβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων
- την ακαδημαϊκή αναδιάρθρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
- την πλήρη διοικητική αυτονομία του Ελληνικού Δημοσίου Πανεπιστημίου
Πέντε μέρη του νομοσχεδίου
Τα πέντε, κύρια μέρη του παρόντος νομοσχεδίου είναι τα εξής:
Οργανωσιακές αλλαγές στη δομή του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης (ΔΠΘ)
Με το παρόν Μέρος θεσπίζονται οργανωσιακές αλλαγές στη δομή του ΔΠΘ, βελτιωτικές παρεμβάσεις στον εκπαιδευτικό πυλώνα και βιώσιμες ρυθμίσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται η ένταξη σε αυτό, τμημάτων και ερευνητικών ινστιτούτων του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), η ίδρυση νέων σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων και τέλος η συγχώνευση και η μετονομασία τμημάτων του Ιδρύματος.
Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η ενίσχυση του ΔΠΘ και γενικότερα η ποιοτική αναβάθμιση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και η διοικητική και γεωγραφική ταύτιση του Ιδρύματος με την ανωτέρω Περιφέρεια, προς όφελος του συνόλου του πληθυσμού αυτής. Το παρόν Μέρος θα συμβάλει καταλυτικά στην αξιοποίηση και αναβάθμιση των διαθέσιμων δομών έρευνας και καινοτομίας, καθώς και στην προσβασιμότητα στους διαθέσιμους πόρους, με στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε επίπεδο αλυσίδων αξίας και την επιτυχημένη εφαρμογή της Εθνικής και Περιφερειακής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης (RIS3) για τη διασφάλιση του εθνικού συμφέροντος στην ευρύτερη περιοχή.
Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου (ΕΑΠ)
Το δεύτερο Μέρος του σχέδιο νόμου αποσκοπεί:
- στην υπαγωγή του ΕΑΠ στο πλαίσιο του ν. 4957/2022,
- στην ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των συλλογικών οργάνων του ΕΑΠ,
- στην ενδυνάμωση της διαφάνειας και της εξωστρέφειας αυτού
- στον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του ΕΑΠ, μέσω της σύστασης εταιρείας αξιοποίησης και διαχείρισης περιουσίας, καθώς και του Ερευνητικού Κέντρου και Κέντρου Ανάπτυξης Πιστοποίησης και Αξιολόγησης καθώς και της θεσμοθέτησης της δυνατότητας της διά ζώσης διδασκαλίας.
Ενίσχυση Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ)
Μετά την πρόσφατη και ευρεία νομοθετική ρύθμιση του ν. 4957/2022, το παρόν Μέρος νόμου προβαίνει σε περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας των ΑΕΙ της χώρας μέσω:
- της έμπρακτης ενίσχυσης του αυτοδιοίκητου με τις διατάξεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας ανάδειξης και λειτουργίας των οργάνων διοίκησής τους
- της ενίσχυσης της οικονομικής και της διοικητικής αυτοτέλειάς τους, μεταξύ άλλων, και με την αναβάθμιση του ρόλου του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ),
- της εξωστρέφειας των ΑΕΙ με τη χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων σπουδών β’ κύκλου και της παροχής δυνατότητας σε φοιτητές τρίτων χωρών να παρακολουθούν Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών για βραχείες περιόδους σπουδών,
- της απλοποίησης και της ευελιξίας της λειτουργίας των οργάνων διοίκησης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους
- της προώθησης του ψηφιακού μετασχηματισμού των διαδικασιών των ΑΕΙ και τέλος
- της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης της περιουσίας τους μέσω της υποχρεωτικής καταγραφής της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους.
Εγκατάσταση και λειτουργία Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ)
Σε εναρμόνιση με τις επιταγές της νομολογίας του ΣτΕ και υπό το σύγχρονο πρίσμα του ενωσιακού δικαίου, ρυθμίζεται με το παρόν Μέρος η εγκατάσταση, η οργάνωση και η λειτουργία στην Ελλάδα παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ). Τα ΝΠΠΕ, μετά από αδειοδότηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση από κρατικά όργανα των προγραμμάτων σπουδών τους και των κτιριακών, εργαστηριακών και ερευνητικών υποδομών τους, θα απονέμουν ακαδημαϊκά αναγνωρισμένους τίτλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται όχι μόνο η προσέλκυση ξένων φοιτητών στην Ελλάδα, αλλά και η κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές, η αύξηση των δεικτών οικονομικής ανάπτυξης μέσω του ανθρώπινου κεφαλαίου, νέων γνώσεων, ιδεών και νέων τεχνολογιών που θα παραμείνουν στη χώρα, η ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού καθώς και ο επαναπατρισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων.
Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Τέλος, στο τελευταίο Μέρος περιλαμβάνονται ρυθμίσεις διαφόρων θεμάτων:
- για την εύρυθμη λειτουργία και τη μεγαλύτερη ευελιξία της συγκρότησης των οργάνων του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ),
- για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως η ενιαία ρύθμιση για το πιστοποιητικό ελληνομάθειας για την ένταξη στους κλάδους εκπαίδευσης των απόφοιτων ξένων πανεπιστημίων και των προϋποθέσεων επιλογής προϊστάμενων σε μονοθέσια δημοτικά και νηπιαγωγεία,
- για την κάλυψη θέσεων στην ειδική αγωγή καθώς και
- για εποπτευομένους φορείς του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, όπως η ίδρυση Κέντρων Καινοτομίας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοθετήματος.
Διαβάστε το νομοσχέδιο, πατώντας εδώ.