Η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς και μαζί με αυτή οι επιτήδειοι βρίσκουν νέους τρόπους για να τη χρησιμοποιούν διαπράττοντας απάτες εις βάρος άλλων. Η νέα μορφή τηλεφωνικής απάτης που έφτασε και στην Ελλάδα έχει το όνομα «Caller ID spoofing» και έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη ζημιά σε πολίτες που έπεσαν θύμα.
Η απάτη βασίζεται στην τεχνική αλλαγής της ταυτότητας του αριθμού κλήσης, ώστε ο αριθμός να φαίνεται ως επίσημος της τράπεζας του θύματος, προσφέροντας έτσι την ψευδαίσθηση της αυθεντικότητας.
Οι απατεώνες χρησιμοποιούν μια ειδική τεχνική, το Caller ID spoofing, η οποία τους επιτρέπει να «κλέψουν» τον αριθμό της τράπεζας και να τον εμφανίσουν στην οθόνη του θύματος. Με αυτόν τον τρόπο, πείθουν τα θύματα για την αυθεντικότητα της κλήσης και τα καθοδηγούν να πραγματοποιήσουν διάφορες ενέργειες που οδηγούν στην απώλεια χρημάτων.
Έκλεψαν 90.000 ευρώ από επιχειρηματία στον Βόλο
Το περιστατικό που σημειώθηκε στον Βόλο, όπου επιχειρηματίας έπεσε θύμα αυτής της απάτης και έχασε 90.000 ευρώ, είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια.
Το τηλεφώνημα φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζα του θύματος και η «υπάλληλος» καλεί τον επιχειρηματία να ακολουθήσει τις οδηγίες για την αλλαγή του PIN, ισχυριζόμενη ότι ο λογαριασμός του έχει παραβιαστεί. Ακολουθώντας τις οδηγίες, ο επιχειρηματίας τελικά έχασε όλα του τα χρήματα.
Η απάτη με τη διπλή κλήση
Αυτός ο τύπος απάτης δεν περιορίζεται μόνο στο να εμφανίζεται ο αριθμός της τράπεζας στην οθόνη του τηλεφώνου. Συχνά, οι απατεώνες πείθουν τα θύματα να προχωρήσουν σε αλλαγή κωδικών, να κάνουν μεταφορές χρημάτων σε ασφαλείς λογαριασμούς ή να ακολουθήσουν άλλες ενέργειες που τελικά οδηγούν στην απώλεια χρημάτων. Στην περίπτωση του επιχειρηματία του Βόλου, η κλήση ήταν τόσο πειστική που τον οδήγησε να αλλάξει κωδικούς σε όλους τους τραπεζικούς του λογαριασμούς, με αποτέλεσμα να χάσει μεγάλο ποσό χρημάτων.
Επιπλέον, ένα άλλο κοινό κόλπο των απατεώνων είναι να πραγματοποιούν μια αποτυχημένη πρώτη κλήση και να επικαλούνται την ανάγκη για προστασία του πελάτη από την «αποτυχημένη προσπάθεια». Στη δεύτερη κλήση, οι απατεώνες ισχυρίζονται ότι καλούν εκ μέρους της τράπεζας για να αποτρέψουν μια επερχόμενη απάτη.
Προειδοποιήσεις από τις τράπεζες
Η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών έχει ήδη κινητοποιηθεί για την προστασία των πολιτών και παρέχει χρήσιμες οδηγίες για την αποφυγή αυτών των απατών:
Μην αποκαλύπτετε ευαίσθητα δεδομένα: Κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε τηλεφωνικής επικοινωνίας με την τράπεζα, να θυμάστε ότι δεν θα σας ζητηθούν ποτέ τα στοιχεία του λογαριασμού σας, όπως username και password.
Σας καλούν να ακυρώσετε συναλλαγές μέσω SMS: Αν κατά τη διάρκεια της κλήσης λάβετε SMS από την τράπεζα που σας ζητά να ακυρώσετε μια συναλλαγή, να είστε επιφυλακτικοί. Η τράπεζα δεν απαιτεί τέτοιους κωδικούς για ακύρωση συναλλαγών.
Προσοχή στις παράξενες μεταφορές χρημάτων: Μην ακολουθείτε οδηγίες για να μεταφέρετε χρήματα σε άλλους λογαριασμούς ή να πραγματοποιήσετε δοκιμαστικές συναλλαγές σε ΑΤΜ που υποδεικνύουν οι καλούντες.
Μην απενεργοποιείτε το κινητό σας ή αποκαλύπτετε πληροφορίες για τη συσκευή: Εάν κάποιος σας ζητήσει να αποκαλύψετε πληροφορίες για το κινητό σας τηλέφωνο ή να το απενεργοποιήσετε, απορρίψτε την κλήση αμέσως.
Τι να κάνετε αν υποπτευτείτε απάτη
Εάν υποψιαστείτε ότι μια κλήση δεν είναι αυθεντική, μην διστάσετε να την τερματίσετε και να καλέσετε την τράπεζά σας χρησιμοποιώντας το επίσημο τηλέφωνο που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της. Η άμεση επικοινωνία με την τράπεζα μπορεί να σας προστατεύσει από την απώλεια χρημάτων και να σταματήσει την απάτη εγκαίρως.
Η νέα αυτή απάτη που εμφανίζεται στην Ελλάδα απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθητοποίηση από όλους μας. Με τις σωστές προφυλάξεις και την ενημέρωση, μπορούμε να προστατευτούμε από τέτοιου είδους κινδύνους.