Σε διορθωτικές κινήσεις προχωράει με απόφαση του διοικητή της, Γιώργου Πιτσιλή η ΑΑΔΕ, ακυρώνοντας πρόστιμα και φόρους της τελευταίας δεκαετίας που επέβαλε σε φορολογούμενους, λόγω υπολογιστικών και αριθμητικών λαθών.
Η απόφαση εκδόθηκε σε εφαρμογή της σχετικής διάταξης που ψηφίστηκε από την Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο και ενεργοποιήθηκε από τις 20 Δεκεμβρίου 2024 και αφορά υποθέσεις κατά τις οποίες το σφάλμα της εφορίας παρότι είναι άμεσα αντιληπτό και καταφανέστατο, ο φόρος και τα πρόστιμα που βεβαιώθηκαν δεν επιστρέφονται αυτόματα, αλλά ταλαιπωρείται άδικα ο φορολογούμενος.
Τι πρόστιμα σβήνονται
Αναλυτικότερα, η απόφαση αφορά υποθέσεις «πρόδηλου σφάλματος» που έχουν καταγραφεί από την 1η Δεκεμβρίου 2014 και μετά και όσες από αυτές, δεν έχουν διευθετηθεί μέχρι την 20η Δεκεμβρίου 2024, (δημοσίευση της απόφασης στο ΦΕΚ), η πράξη ακύρωσης, τροποποίησης ή απόρριψης θα πρέπει να εκδοθεί έως την 20η Μαρτίου 2025.
Η απόφαση προβλέπει επίσης, πως σε παρόμοιες περιπτώσεις «πρόδηλου σφάλματος» οι φόροι και τα πρόστιμα θα επιστρέφονται ή θα διαγράφονται αυτόματα ακόμα και χωρίς αίτημα του φορολογούμενου.
Η διαγραφή αφορά υπολογιστικά λάθη και δεν έχει σχέση με το ύψος των φόρων ή των προστίμων που έχουν καταλογισθεί για κάποια παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας. Για παράδειγμα να έχουν προστεθεί κατά λάθος κάποια μηδενικά στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.
Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της φορολογικής διοίκησης.
Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Τι πρέπει να κάνουν οι φορολογούμενοι
Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε να είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έως τώρα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, δεν επέτρεπε στη φορολογική διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Στην περίπτωση υποβολής αίτησης από την πλευρά του φορολογούμενου, η απόφαση ορίζει ότι: «η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία».