Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων προωθεί η κυβέρνηση από το 2025, με τις σημαντικές ελαφρύνσεις να αναμένονται από το 2026, ενώ «πρόγευση» των παρεμβάσεων στην αγορά εξετάζεται όπως παρουσιάσει και ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.
Με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, από το 2025 έρχονται μεταβολές στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας. Αυτές θα έχουν να κάνουν με το ύψος των τελών, αλλά και με τα πρόστιμα.
Η αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί έχει βάλει στο φουλ τις «μηχανές» καθώς οι εν λόγω αλλαγές, που αφορούν περίπου 5,5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων, θα πρέπει να «κλειδώσουν» τον Σεπτέμβριο και να ψηφιστούν το φθινόπωρο, αφού, όπως κάθε χρόνο, τα τέλη κυκλοφορίας «ανεβαίνουν» από την ΑΑΔΕ δύο ή τρεις μήνες πριν από την προθεσμία για την πληρωμή τους.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα οδηγήσει στη διαφοροποίηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, κυρίως με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με την υιοθέτηση συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και των ηλεκτρικών, των υβριδικών και των plug in οχημάτων.
Ειδικότερα, προβλέπεται:
- Αλλαγές τελών κυκλοφορίας: Από 1 Ιανουαρίου 2025
- Αυξομείωση τελών ΙΧ: 1η κυκλοφορία 1η Νοεμβρίου 2010 έως σήμερα (αφορά 1.168.000 ΙΧ)
- Καμία αλλαγή τελών ΙΧ: 1ο έτος κυκλοφορίας έως 31 Οκτωβρίου 2010 (αφορά: 4.400.000 ΙΧ)
- Δεν διαφοροποιούνται τα τέλη: Φορτηγών, λεωφορείων, μοτοσικλετών.
Αλλαγές στο τέλος ταξινόμησης
Στις αλλαγές που προωθούνται εξετάζεται από το 2026 για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων αντί της τιμής χονδρικής πώλησης.
Ακόμα, να οριστούν νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι θα διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2 και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, με βάση το σχέδιο των συναρμόδιων υπουργείων, οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% έως 32%, ανάλογα με τη φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2.
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων περιλαμβάνεται, μέχρι στιγμής, και η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.