Τα σοβαρά προβλήματα εξακολουθούν να εντοπίζονται στην λειτουργία της πλατφόρμας για τις δηλώσεις Πόθεν Έσχες, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι πρόκειται για αυτοματοποιημένη διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία υποβολής για το Πόθεν Έσχες λήγει την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2025, ωστόσο χιλιάδες πολίτες και λογιστές αντιμετωπίζουν δυσκολίες, καθώς τα απαιτούμενα στοιχεία υπάρχουν ήδη στο Taxis και στις τράπεζες, αλλά δεν εμφανίζονται στην πλατφόρμα.
Σημειώνεται ότι οι υπόχρεοι οφείλουν να υποβάλουν Πόθεν Έσχες για τα έτη 2022 και 2023, διαφορετικά κινδυνεύουν με πρόστιμα και φυλάκιση.
Τα βασικά προβλήματα που παραμένουν
Η πλατφόρμα, ωστόσο, εμφανίζει αρκετά προβλήματα τα οποία είναι τα εξής:
- Υπόχρεοι που δεν εμφανίζονται στο σύστημα: Πολλοί πολίτες, είτε οι ίδιοι είτε οι σύζυγοί τους, ενώ υποχρεούνται σε δήλωση, δεν εμφανίζονται στον κατάλογο των υπόχρεων.
- Ελλιπής διαλειτουργικότητα: Σε αρκετές περιπτώσεις, η διασύνδεση με τις τράπεζες δεν λειτουργεί ή τα στοιχεία δεν έχουν αποσταλεί, με αποτέλεσμα οι πολίτες να αναρωτιούνται αν πρέπει να τα αναζητήσουν οι ίδιοι και να τα εισαγάγουν χειροκίνητα.
- Ασυνέπεια στα δεδομένα: Για τις δηλώσεις του 2023 (εισοδήματα 2022), τα στοιχεία ήταν έτοιμα στο σύστημα. Ωστόσο, για τις δηλώσεις του 2024 (εισοδήματα 2023), τα τραπεζικά δεδομένα δεν έχουν μεταφερθεί, επιβαρύνοντας τους υπόχρεους.
Η αιτιολογική έκθεση για την παράταση της προθεσμίας αναφέρει πως αυτή κρίθηκε απαραίτητη λόγω της πρώτης εφαρμογής της νέας πλατφόρμας, η οποία συνδέεται με μεγάλο αριθμό φορέων. Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη προσαρμογής των χρηστών και η αποφυγή τεχνικών προβλημάτων λόγω μαζικής υποβολής δηλώσεων.
«Στην πράξη, όμως, πολλά δεδομένα λείπουν, δυσχεραίνοντας τη διαδικασία»
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα ΠΟΘΕΝ υπόσχεται αυτοματοποιημένη καταγραφή περιουσιακών στοιχείων, ώστε οι φορολογούμενοι απλώς να επιβεβαιώνουν την ακρίβεια των στοιχείων.
Στην πράξη, όμως, πολλά δεδομένα λείπουν, δυσχεραίνοντας τη διαδικασία.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα ΠΟΘΕΝ υποτίθεται ότι προσφέρει σημαντικές καινοτομίες, όπως η αυτόματη άντληση των στοιχείων περιουσιακής κατάστασης, ώστε οι φορολογούμενοι να επιβεβαιώνουν απλώς την ακρίβειά τους, κάτι που στην πράξη δεν συμβαίνει.
Παρότι η νέα διαδικασία θα έπρεπε να διευκολύνει τους υπόχρεους, επιτρέποντας την αυτόματη ενσωμάτωση δεδομένων όπως τραπεζικές καταθέσεις, εισοδήματα, ακίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία, πολλά από αυτά τα στοιχεία λείπουν από το σύστημα, αναγκάζοντας τους πολίτες να τα καταχωρούν χειροκίνητα.
Σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση που υπεγράφη από τους υπουργούς Γιώργο Φλωρίδη, Δημήτρη Παπαστεργίου, Χρίστο Δήμα και τον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, τα προσωπικά και φορολογικά στοιχεία των υπόχρεων αντλούνται αυτόματα από το φορολογικό μητρώο κατά την υποβολή της δήλωσης. Αυτό περιλαμβάνει δεδομένα όπως ΑΦΜ, ταυτότητα, διεύθυνση, τηλέφωνα και email, μειώνοντας τη γραφειοκρατία.
Επιπλέον, στοιχεία όπως τραπεζικοί λογαριασμοί, εισοδήματα, ακίνητα, οχήματα, συμμετοχές σε επιχειρήσεις και δάνεια υποτίθεται ότι μεταφέρονται αυτόματα μέσω της διασύνδεσης με την ΑΑΔΕ, το Μητρώο Οχημάτων και το ΓΕΜΗ.
Ωστόσο, η πλήρης εφαρμογή της διαλειτουργικότητας φαίνεται πως ακόμα παρουσιάζει κενά, δημιουργώντας πρόσθετη ταλαιπωρία για τους υπόχρεους.