Σε λειτουργία βρίσκεται εδώ και δύο εβδομάδες η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη δήλωση της περιουσιακής κατάστασης του 2023 με αναφορά στη χρήση του έτους 2022. Παράλληλα έχει τεθεί σε λειτουργία και η πλατφόρμα για τις δηλώσεις του 2024 που αφορούν την περιουσιακή εικόνα του 2023, χωρίς όμως ακόμη τη δυνατότητα υποβολής αρχικών δηλώσεων.
Η υποβολή αρχικών δηλώσεων για τα έτη 2023 και 2024, πρόκειται να είναι διαθέσιμη τις προσεχείς ημέρες καθώς εκκρεμεί η αποστολή στοιχείων από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Υπενθυμίζεται ότι καταληκτική ημερομηνία για υποβολή της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης είναι η 31 Δεκεμβρίου 2024.
Προβλήματα που αντιμετωπίζει η νέα πλατφόρμα
Η πλατφόρμα υποβολής Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (Πόθεν Έσχες), αντιμετωπίζει σοβαρά τεχνικά προβλήματα, τα οποία έχουν δημιουργήσει αναστάτωση στους υπόχρεους.
Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση από τη Γ’ Μονάδα Ελέγχου της Αρχής για το Ξέπλυμα που έχει την αρμοδιότητα για τα Πόθεν Έσχες προγραμματίζεται εντός της επόμενης εβδομάδας νέα αναβάθμιση της πλατφόρμας, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες.
Προβλήματα που έχουν εντοπιστεί:
- Υποχρέωση αυτοτελούς δήλωσης για τους συζύγους: Οι σύζυγοι των υπόχρεων είναι πλέον υποχρεωμένοι να υποβάλλουν ξεχωριστές δηλώσεις, γεγονός που έχει δημιουργήσει πρόσθετη επιβάρυνση.
- Δυσλειτουργίες στη συμπλήρωση δηλώσεων: Η πλατφόρμα δεν εμφανίζει τα στοιχεία συζύγων σε ορισμένους χρήστες, ενώ σε άλλες περιπτώσεις «παγώνει» ή δεν αποθηκεύει τα δεδομένα.
- Ασάφεια στα στοιχεία υποχρέωσης: Σε αρκετές περιπτώσεις, υπόχρεοι και φορείς δεν λαμβάνουν ειδοποιήσεις, καθώς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν έχουν αποστείλει πλήρη δεδομένα.
- Ειδικές περιπτώσεις απαλλαγών: Τα αναπληρωματικά και τακτικά μέλη επιτροπών Δήμων, που πλέον απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής, εγείρουν ερωτήματα για την ισχύ της τριετούς υποχρέωσης από το έτος που ήταν υπόχρεοι.
Χρήσιμες πληροφορίες για τη νέα πλατφόρμα
Η νέα πλατφόρμα για την υποβολή δηλώσεων «Πόθεν Έσχες»:
- Αντλεί δεδομένα από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά ιδρύματα, με στόχο την αυτοματοποίηση και τη διευκόλυνση της υποβολής των δηλώσεων από τους υπόχρεους.
- Ενισχύει τη διαφάνεια και τη δυνατότητα ελέγχου των δηλώσεων, καθώς τα διαθέσιμα δεδομένα για κάθε υπόχρεο προσυμπληρώνονται αυτόματα. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν αντληθεί δεδομένα από 114 χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και πιστωτικά ιδρύματα.
- Έχει διακριτή υποβολή δηλώσεων από τους συζύγους των υπόχρεων προσώπων, οι οποίοι σύμφωνα με τον ν.5026/23 αποκτούν αυτοτελή υποχρέωση υποβολής.
- Διαλειτουργεί με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας , emep.gov.gr, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο την αποτελεσματικότερη και αμεσότερη ενημέρωση των υπόχρεων προσώπων.
- Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, την Επιτροπή Ελέγχου των δηλώσεων πόθεν έσχες του άρθρου 25, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τα λοιπά ειδικά όργανα ελέγχου του άρθρου 27, την Τράπεζα της Ελλάδας, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, τα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και τους Πιστωτικούς Οργανισμούς, με μέριμνα του Γενικού Γραμματέα Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου.