Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διαμορφώνει μία νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα αποκαλείται «Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων» και υπολογίζεται πως θα τεθεί σε εφαρμογή εντός του 2025.
Η πλατφόρμα αυτή θα καταγράφει και θα παρακολουθεί τα ακίνητα όλης της χώρας, σε συνεργασία με το Κτηματολόγιο, το οποίο θα παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες.
Βάσει του σχετικού σχεδιασμού, στην πλατφόρμα θα υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία για τα ακίνητα των φορολογούμενων όπως:
- είδος ακινήτου,
- επιφάνεια, θέση,
- όροφος,
- ηλεκτροδοτούμενο,
- ημιτελές,
- κενό,
- ποσό συνιδιοκτησίας
- έως και εάν είναι μισθωμένα ή δωρεάν παραχωρημένα,
- τα ποσά των μηνιαίων και ετήσιων μισθωμάτων,
- τα στοιχεία των ενοικιαστών.
Τι θα είναι καταγεγραμμένο στο νέο Μητρώο Ακινήτων
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr στο Μητρώο θα καταγραφούν όλες οι κενές κατοικίες ώστε το δημόσιο να έχει πλήρη και ακριβή εικόνα για τα ακίνητα που θα μπορούσαν να «πέσουν» στην αγορά για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, με βάση την πρόσφατη απογραφή δείχνουν 793.884 κενά ακίνητα ανά την επικράτεια, τα οποία επιμερίζονται σε 255.300 στην Αττική, 229.627 στη Βόρεια Ελλάδα, 182.918 στην Κεντρική Ελλάδα και 126.035 στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.
Με το νέο σύστημα, θα μεταφερθούν αυτόματα, χωρίς την παρέμβαση των φορολογουμένων, στο Μητρώο Ακινήτων όλα τα στοιχεία από το Κτηματολόγιο, τις δηλώσεις Ε9 και Ε2 για τα μισθωτήρια, ενώ οποιαδήποτε νέα δήλωση ή τροποποίηση στα στοιχεία ενός ακινήτου θα «περνάει» αυτόματα στο Μητρώο. Από το Μητρώο δεν θα εξαιρεθούν ούτε τα ακίνητα τα οποία ενοικιάζονται μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Η συλλογή των εγγράφων, όπως ισχύει και με τις μεταβιβάσεις ακινήτων φυσικών προσώπων, θα πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης, έπειτα από εξουσιοδότηση των συμβαλλόμενων. Θα μπορεί πλέον να ανακτά τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ), τα οποία και θα καταχωρούνται στον φάκελο του ακινήτου που θα οδεύει προς μεταβίβαση σε τρίτους.
Η διαδικασία των μεταβιβάσεων
Η διαδικασία των μεταβιβάσεων από εταιρείες και οργανισμούς θα μπορεί να πραγματοποιηθεί πολύ γρήγορα.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θα υπάρξει ένα πλήρως ψηφιοποιημένο σύστημα για όλες τις πράξεις μεταβίβασης ακινήτων και τα νομικά πρόσωπα θα μπορούν μέσω της πλατφόρμας gov.gr να ολοκληρώνουν τις αγοραπωλησίες κτηματογραφημένων ακινήτων ψηφιακά με διαδικασίες εξπρές.
Οι μεταβιβάσεις των ακινήτων θα διεκπεραιώνονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας akinita.gov.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες και συμβολαιογράφοι που θα διαχειρίζονται τον φάκελο μεταβίβασης θα λαμβάνουν μεταγραφή ή δικαιολογημένη απόρριψη για την αγοραπωλησία του ακινήτου.
Η ψηφιοποίηση των μεταβιβάσεων ακινήτων, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα επεκταθεί σύντομα και σε άλλους τύπους πράξεων μεταβίβασης ακινήτων, όπως δωρεές, αποδοχές κληρονομιών και γονικές παροχές.
Τέλος, αναμένεται να υπάρξουν και μια σειρά από βελτιώσεις στο σύστημα του Ψηφιακού Φακέλου Ακινήτων με την αναβάθμιση του προκειμένου να υπάρξει καλύτερη λειτουργικότητα και χρηστικότητα της πλατφόρμας αλλά και να διευκολυνθούν περαιτέρω οι χρήστες.