H απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να συστήσει επιτροπή η οποία θα κάνει τις προτάσεις για τον τρόπο καθορισμού των τελών κυκλοφορίας, φέρνει ανατροπές και ενδεχόμενες αυξήσεις στα παλιά αυτοκίνητα.
Οι αλλαγές αυτές φέρνουν και πρόστιμα που πρόκειται να επιβληθούν σε όσους δεν πληρώνουν στην ώρα τους τα τέλη. Το πρώτο αυτό βήμα για την αναθεώρηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας που καταβάλουν πάνω από 5,5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων έγινε με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας.
Το πρώτο σχέδιο αναμένεται να παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο, ωστόσο το νέο σύστημα πιθανότατα θα εφαρμοστεί στο τέλος της χρονιάς, για τα τέλη κυκλοφορίας του 2025.
«Πίεση» για τα παλαιότερα οχήματα
Μέχρι σήμερα οι ιδιοκτήτες ΙΧ στην Ελλάδα πλήρωναν τέλη ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος για τα παλαιά αυτοκίνητα ή τις εκπομπές ρύπων του οχήματος, ωστόσο το επικρατέστερο σενάριο θέλει να έρχονται αυξήσεις στα παλιά ΙΧ.
Αντίθετα, ενδέχεται να εφαρμοστεί πλήρης ή μερική απαλλαγή για τα ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους, αντίστοιχα.
Υπενθυμίζεται πως σήμερα τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/Km.
Αξίζει να σημειωθεί πως ανοιχτό είναι το σενάριο για την παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω, εφόσον υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια.
Τα κριτήρια και το πρόστιμο
Οι αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή το 2025, φαίνεται από τα παραπάνω ότι θα πρέπει να λάβουν υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως οι εκπομπές ρύπων αλλά και τεχνολογικά για π.χ. αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.α.
Στις προθέσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι το 2025 να υπάρξουν αλλαγές στη διαδικασία επιβολής των προστίμων σε όσους δεν καταβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας εντός της προθεσμίας που έχει τεθεί.
Μέχρι σήμερα αν κάποιος δεν πληρώσει εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας τότε καλείται να καταβάλλει ποσό διπλάσιο από αυτό που έχει καθοριστεί ανάλογα το όχημα που διαθέτει.
Το σχήμα που φαίνεται να εξετάζεται είναι να καθιερωθούν κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης.
Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα
Στις αρχές Απριλίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ myCar προκειμένου να επαναφέρουν το όχημα τους σε κυκλοφορία όσοι το είχαν θέσει σε ψηφιακή ακινησία.
Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες έχουν τη δυνατότητα μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια του έτους για προχωρήσουν στην ανάκτηση των πινακίδων τους ψηφιακά, καταβάλλοντας ποσό ανάλογο με τους μήνες που θέλουν να το επαναφέρουν στο δρόμο.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δείξουν όσοι για π.χ. ανακτούν τις πινακίδες του οχήματος τους για 2 μήνες καθώς με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, αν περάσει έστω και μία ημέρα παραπάνω από το διάστημα που έχει δηλωθεί, χωρίς να γίνει και πάλι ψηφιακή ακινησία, τότε θα κληθούν να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας για το σύνολο του έτους.
Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα ή την πρώτη εργάσιμη του επόμενου μήνα, εφόσον η τελευταία μέρα είναι αργία.