Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται οι αγρότες της Κρήτης να βρεθούν αντιμέτωποι με τις ελλείψεις στα λιπάσματα, αφού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ολόκληρα εργοστάσια αναγκάστηκαν να βάλουν «λουκέτο», σταματώντας να τροφοδοτούν την αγορά
Από 30% έως και 250%, μέσα σε λίγους μήνες, κυμαίνονται οι αυξήσεις στις τιμές των λιπασμάτων στην Κρήτη και στην υπόλοιπη χώρα, σε σχέση με πέρυσι.
Μεγάλες είναι οι αυξήσεις και σε ζιζανιοκτόνα που παράγονται στην Κίνα, με το μεταφορικό τους κόστος να εκτοξεύεται ήδη στο... 700%. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ξέφρενη κούρσα των τιμών του φυσικού αερίου έχει αρχίσει να απειλεί σοβαρά τη διατροφική επάρκεια των ανθρώπων, ενώ, εκτός από τα αγροτικά προϊόντα, πλήττει και την κτηνοτροφία, κάνοντας δραματικά πιο δύσκολη, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, την καλλιέργεια των κτηνοτροφικών φυτών για την παραγωγή ζωοτροφών.
Μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται οι αγρότες της Κρήτης να βρεθούν αντιμέτωποι με τις ελλείψεις στα λιπάσματα, αφού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτω από αυτή την κατάσταση, ολόκληρα εργοστάσια αναγκάστηκαν να βάλουν «λουκέτο», σταματώντας να τροφοδοτούν την αγορά!
Ελιές και αμπέλια στο νησί φαίνεται πως φέτος περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χρονική περίοδο, σε ένα μεγάλο ποσοστό τους, θα μείνουν χωρίς λίπασμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παραγωγή ελαιολάδου και σταφυλιών μέσα στα επόμενα χρόνια. Στα οπωροκηπευτικά, όμως, οι αγρότες θα αναγκαστούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να παράγουν προϊόντα, αφού χωρίς λίπασμα δεν υπάρχει αποτέλεσμα. Αλλά αυτό για να γίνει θα πρέπει οι παραγωγοί να πληρωθούν και σε ανάλογα υψηλές τιμές τον κόπο τους, ή να τα παράγουν χωρίς να μπορούν να επιβιώσουν, με συνέπεια να τα εγκαταλείψουν στη συνέχεια. Ή, αν πληρωθούν στις τιμές άνω του κόστους παραγωγής, τότε θα υπάρξουν αναπόφευκτες ανατιμήσεις στην τσέπη του καταναλωτή.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ήδη ένα ντόμινο αυξήσεων στη χώρα μας και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με το «καμπανάκι» του κινδύνου να χτυπάει δυνατά, προκειμένου να καταλάβουν οι παράγοντες των Βρυξελλών πως θα πρέπει να πάρουν μέτρα, πριν ξεσπάσει σε ολόκληρο τον κόσμο ένας μαζικός λιμός!
«Τελειώνουν τα αποθέματα»
Την κατάσταση αυτή περιγράφει με τα πιο μελανά χρώματα στη «Νέα Κρήτη», αποκαλύπτοντας ότι το νησί βρίσκεται αντιμέτωπο με μια πρωτοφανή κρίση, που θα αρχίσει να φαίνεται ξεκάθαρα με την έλευση του νέου χρόνου, ο γενικός γραμματέας του Παραρτήματος Κρήτης του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, γεωπόνος Γιάννης Σμυρνάκης.
«Σε όλα τα λιπάσματα οι τιμές αυξάνονται διαρκώς. Και αυτό δεν καθορίζεται από την αγορά των λιπασμάτων. Είναι καθαρά θέμα κόστους του φυσικού αερίου, το οποίο και χρησιμοποιείται για να παραχθούν οι πρώτες ύλες. Μάλιστα, κάποια εργοστάσια στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν κλείσει λόγω του κόστους παραγωγής. Έτσι, έχουν παρουσιαστεί οι ελλείψεις, και όλα τα λιπάσματα πια έχουν φτάσει να πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές. Ταυτόχρονα, λόγω πάλι του κόστους του φυσικού αερίου, έχει αυξηθεί πολύ και το κόστος των μεταφορικών», υποστηρίζει ο Γιάννης Σμυρνάκης, και εξηγεί ότι τα λιπάσματα εκείνα που φτιάχνονται στην Ελλάδα χρησιμοποιούν πρώτες ύλες οι οποίες και εισάγονται, αφού πρώτες ύλες λιπασμάτων δεν έχουμε στη χώρα μας.
«Αυτό το οποίο δηλαδή συμβαίνει αυτή τη στιγμή είναι καθαρά λόγω του ενεργειακού κόστους και μόνο. Πέρυσι, η Βραζιλία και η Ινδία είχαν “τραβήξει” πάρα πολύ μεγάλες ποσότητες λιπασμάτων, οπότε εκεί οι πρώτες αυξήσεις ήταν κυρίως λόγω της προσφοράς και της ζήτησης. Αλλά τώρα οι αυξήσεις που υπάρχουν είναι καθαρά λόγω του ενεργειακού κόστους. Άρα, για να πέσουν αυτή τη στιγμή οι τιμές των λιπασμάτων, πρέπει να παρέμβει η Ευρωπαϊκή Ένωση κυρίως στο φυσικό αέριο. Επομένως, οι εταιρείες δεν πάνε να αισχροκερδήσουν. Αντιθέτως, έχουν κλείσει τα εργοστάσιά τους γιατί, όσα λιπάσματα και αν παράγουν, ξέρουν πως δε θα μπορέσει ο Ευρωπαίος παραγωγός να τα χρησιμοποιήσει», ξεκαθαρίζει στη «ΝΚ» ο γενικός γραμματέας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιάννης Σμυρνάκης.
Μάλιστα, στο σημείο αυτό, ο ίδιος λέει κατηγορηματικά πως «οι ελλείψεις των λιπασμάτων που βλέπουμε να υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα μας είναι μικρές, σε σχέση με τις ελλείψεις που θα δούμε να διαμορφώνονται με τη νέα χρονιά και κυρίως στην περίοδο της άνοιξης. Στην Κρήτη βέβαια, μέχρι στιγμής, στα λιπάσματα της ελιάς υπάρχουν οι διαθέσιμες ποσότητες. Αλλά οι τιμές τους είναι, σε σχέση με πέρυσι, από διπλάσιες μέχρι και τριπλάσιες».
Ο Γιάννης Σμυρνάκης ξεκαθαρίζει ότι, αν η Ε.Ε. δεν παρέμβει στη μείωση του κόστους του φυσικού αερίου, τόσο οι παραγωγοί της Ευρώπης λόγω κόστους παραγωγής, όσο και οι καταναλωτές, λόγω της ακρίβειας, θα βιώσουν μέσα στο επόμενο διάστημα δραματικές καταστάσεις. «Μιλάμε για όλα τα τρόφιμα. Επίσης, η κατάσταση αυτή υπάρχει και στην κτηνοτροφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι αυτό διότι έχουν αυξηθεί πάρα πολύ οι τιμές του καλαμποκιού, του τριφυλλιού και όλων των πρώτων υλών. Και οι προβλέψεις δεν είναι καλές. Οι χώρες που παράγουν αυτές τις πρώτες ύλες λένε πως, με το κόστος της ουρίας αυτή τη στιγμή να ξεπερνάει τα 1.000 ευρώ τον τόνο, θα μειώσουν τις καλλιέργειές τους κατά εκατομμύρια στρέμματα. Και αυτό θα συμπαρασύρει τις τιμές των πρώτων υλών των ζωοτροφών σε ακόμα μεγαλύτερα επίπεδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται», αναφέρει ο γενικός γραμματέας του Παραρτήματος Κρήτης του ΓΕΩΤΕΕ.
Αύξηση 700% στο μεταφορικό κόστος
Ανατιμήσεις και στα ζιζανιοκτόνα που παράγονται στην Κίνα
Στο μεταξύ, εκτός από τις ελλείψεις, υπάρχουν μεγάλες ανατιμήσεις και σε συγκεκριμένα ζιζανιοκτόνα. Όπως εξηγεί ο Γιάννης Σμυρνάκης, «γενικά στα φυτοφάρμακα δεν έχουμε δει μεγάλες ανατιμήσεις. Αλλά σε κάποιους κωδικούς, όπως είναι συγκεκριμένα ζιζανιοκτόνα, υπάρχουν αυξήσεις που αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερες μέσα στο 2022. Και να σας πω, για παράδειγμα, ότι το Glyphosate, που είναι το βασικό ζιζανιοκτόνο που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ελληνική και παγκόσμια αγορά, εκτός του ότι έχει και αυτό μεγάλες ανατιμήσεις, είναι επίσης ελλειμματικό. Και δεν ξέρουμε αν οι ποσότητες που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση αρκούν για να γίνει η ζιζανιοκτονία στην Ευρώπη. Αυτά δεν επηρεάζονται από το φυσικό αέριο. Αυτά έχουν έλλειψη επειδή έχουν κλείσει λόγω κορωνοϊού τα εργοστάσια παραγωγής στην Κίνα, κι έτσι στην αγορά της Κίνας δεν υπάρχουν στοκ. Όμως, το 90% των ζιζανιοκτόνων παράγονται σε Κίνα και Ινδία. Ωστόσο κι εδώ έχουμε επιπτώσεις από το ενεργειακό κόστος. Διότι έχουμε το μεταφορικό. Φανταστείτε ότι στα κοντέινερ που έρχονται από την Κίνα η αύξηση είναι της τάξεως του 700% στο μεταφορικό τους κόστος για τη χώρα μας!».
Μέχρι στιγμής, ελλείψεις δεν αναμένονται μόνο στα χαλκούχα σκευάσματα και στα εντομοκτόνα.