Breaking news

Εurostat: 7,2% o πληθωρισμός στην Ελλάδα – 8,5% στην Ευρωζώνη
A

Αποκλιμακώθηκε περαιτέρω τον Φεβρουάριο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς διαμορφώθηκε στο 6,1% από 7% τον Ιανουάριο, και έναντι 7,2% τον Φεβρουάριο 2022. Ωστόσο, η αποκλιμάκωση αυτή οφείλεται στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και είδη διατροφής αυξήθηκε 14,8%.

Ειδικότερα, σε ένα έτος (Φεβρουάριος 2023 προς Φεβρουάριο 2022), οι τιμές στον ηλεκτρισμό μειώθηκαν 22,4% και στο πετρέλαιο θέρμανσης 5,1%. Αντίθετα, αυξήθηκαν σε φυσικό αέριο (37,1%), υγραέριο (15%), στερεά καύσιμα (25,3%) και καύσιμα και λιπαντικά (2%).

Στα είδη διατροφής, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε: Ψωμί και δημητριακά (16,8%), Κρέατα- γενικά (20%), Ψάρια- γενικά (2,6%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25,2%), Έλαια και λίπη (22,9%), Λαχανικά- γενικά (8,6%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (13,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (13%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,2%).

Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε:

  1. Ένδυση και υπόδηση (7,1%)
  2. Ενοίκια κατοικιών (4%)
  3. Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (6,7%)
  4. Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,9%)
  5. Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,4%)
  6. Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (7,7%)
  7. Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,7%)
  8. Οικιακές υπηρεσίες (7,5%)
  9. Φαρμακευτικά προϊόντα (13,8%)
  10. Ιατρικά προϊόντα (2,9%)
  11. Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,8%)
  12. Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%)
  13. Αυτοκίνητα καινούργια (9,3%)
  14. Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%)
  15. Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%)
  16. Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,7%)
  17. Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,2%)
  18. Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%)
  19. Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (47,6%)
  20. Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%)
  21. Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,2%)
  22. Κινηματογράφους- θέατρα (18,8%)
  23. Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,2%)
  24. Πακέτο διακοπών (13,9%)
  25. Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%)
  26. Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%)
  27. Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (8,1%)
  28. Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (5,9%)
  29. Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4%)
  30. Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (10,4%)
  31. Άλλα προσωπικά είδη (3,9%)
  32. Ασφάλιστρα υγείας (5,7%)

Μειώσεις τιμών (1,5%) σημειώθηκαν μόνο στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σε μηνιαία σύγκριση (Φεβρουάριος προς Ιανουάριο), ξεχωρίζει η μείωση των τιμών στο Φυσικό αέριο (21,6%), ενώ μειώσεις υπήρξαν και σε Πετρέλαιο θέρμανσης (3,9%) και Πετρέλαιο κίνησης (3,2%). Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,4%) και Ηλεκτρισμό (0,3%).

Στα είδη διατροφής, υπήρξαν νέες ανατιμήσεις σε: Μοσχάρι (1,9%), Χοιρινό (1,5%), Τυριά (2,1%), Ελαιόλαδο (2,7%), Φρούτα νωπά (1,4%), Λαχανικά νωπά (14,9%), Λαχανικά κατεψυγμένα (3,5%) και Καφέ (2,3%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ζυμαρικά (3,2%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%).

Στα άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε:

  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (2,4%)
  • Φαρμακευτικά προϊόντα (7,1%)
  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (15,7%)
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,6%)
  • Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1%)
  • άλλα είδη ατομικής φροντίδας (0,6%)

Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (2,3%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 2,9% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 7,1% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 10,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,3% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 6,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 3,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 8,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 5,8% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  1. 4,9% στην ομάδα «Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης». Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  2. 1,6% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός, παρουσίασε αύξηση 6,5% τον Φεβρουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, έναντι αύξησης 6,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2022 με το 2021. Ενώ, παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις