Οι καταναλωτές πληρώνουν ήδη τη βενζίνη σχεδόν 2 ευρώ/ λίτρο (1,909 μέση πανελλαδική τιμή), το πετρέλαιο κίνησης 1,779 ευρώ/λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης 1,246 ευρώ/λίτρο.
Μέχρι και την Παρασκευή θα δουν τις τιμές και στα τρία προϊόντα να υποχωρούν, καθώς μεταφέρεται με καθυστέρηση τεσσάρων ημερών η υποχώρηση της τιμής Platts στην αγορά της Μεσογείου, που αποτελεί τη βάση τιμολόγησης των καυσίμων για την εγχώρια αγορά.
Από το Σάββατο, ωστόσο, η αγορά αναμένει αντιστροφή αυτής της πορείας και για τα τρία προϊόντα και ειδικά για το ντίζελ κίνησης, η διεθνής τιμή του οποίου άρχισε από χθες να αντανακλά τις επιπτώσεις από το ευρωπαϊκό εμπάργκο στα διυλισμένα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου που ξεκίνησε την περασμένη Κυριακή.
Η αγορά διαβλέπει να ανοίγει ένας ανοδικός κύκλος για την τιμή του ντίζελ κίνησης, η ένταση του οποίου θα εξαρτηθεί και από την πορεία της διεθνούς τιμής του αργού, η οποία αυξήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα χθες.
Οι προσδοκίες για ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας σε συνδυασμό με την τριήμερη διακοπή λειτουργίας του τερματικού σταθμού στην Τσεϊχάν της Τουρκίας, λόγω του καταστροφικού σεισμού, εξώθησαν την προθεσμιακή τιμή του μπρεντ χθες (μεσημέρι) λίγο πάνω από τα 82 δολάρια το βαρέλι (+1,3%) και την τιμή του αμερικανικού αργού πάνω από τα 75 δολάρια (+1,5%). Με πολλαπλάσια αύξηση «έτρεξε» η τιμή του ντίζελ κίνησης, η οποία παρουσίαζε άνοδο το μεσημέρι κατά 36 δολάρια, στα 818 δολάρια ο τόνος, από 782 δολάρια μία ημέρα πριν.
Το πού θα ισορροπήσουν οι τιμές αργού και ντίζελ κίνησης είναι η νέα αγωνία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων μετά την ανακούφιση από τη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση της τιμής του φυσικού αερίου και των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος. Η άνοδος της τιμής του ντίζελ κίνησης αναμένεται να επηρεάσει άμεσα τις μεταφορές, τη βιομηχανία και την αγροτική παραγωγή, ασκώντας νέες πληθωριστικές πιέσεις στις οικονομίες της Ευρώπης και της Ελλάδας.
Το ντίζελ κίνησης είναι αυτό που επηρεάζεται περισσότερο από το ευρωπαϊκό εμπάργκο στα πετρελαϊκά προϊόντα διύλισης από τη Ρωσία, καθώς η Ευρώπη θα πρέπει να καλύψει ένα έλλειμμα 600.000-700.000 βαρελιών την ημέρα και ήδη προχώρησε σε αύξηση εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ.
Παράλληλα η Ρωσία, που χάνει τον μεγαλύτερο αγοραστή της, όπου διοχέτευε το 80% των εξαγωγών ντίζελ, αναζητάει νέους πελάτες σε αγορές πολύ πιο μακρινές από αυτές της γειτονικής Ευρώπης. Τα ρωσικά φορτία ντίζελ κίνησης προς την Ασία έχουν αυξηθεί, ενώ άρχισαν να φεύγουν και τα πρώτα φορτία με προορισμό τις αγορές της Βόρειας και Δυτικής Αφρικής, αλλά και ακόμη πιο μακριά, τη Νότια Αφρική και τη Λατινική Αμερική.
Αν και η Ευρώπη έχει αποθεματοποιήσει μεγάλες ποσότητες ντίζελ κίνησης πολύ πριν από την εφαρμογή του εμπάργκο, περιορίζοντας την εξάρτησή της από τη Ρωσία στο 20%, από το 50% πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η πλήρης υποκατάσταση των ποσοτήτων εκτιμάται ότι βραχυπρόθεσμα θα προκαλέσει διαταραχές στον εφοδιασμό και πιθανότατα και ελλείψεις, παράγοντες που θα επιβαρύνουν τις τιμές.