Πρόστιμα συνολικού ύψους 33 χιλιάδων ευρώ επιβλήθηκαν στην Ηellenic Train A.E για παραβάσεις σε ό,τι αφορά την καθυστέρηση επικαιροποιήσεων στα πιστοποιητικά ορισμένων μηχανοδηγών από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν μετά από αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε πέντε αμαξοστοιχίες της εταιρείας που εκτελούσαν δρομολόγια στην προαστιακή γραμμή Αθηνών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ενημέρωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, τα ευρήματα ανέδειξαν καθυστέρηση επικαιροποιήσεων στα πιστοποιητικά ορισμένων μηχανοδηγών με ευθύνη της σιδηροδρομικής επιχείρησης.
Υπενθυμίζεται πως λιγότερο από έναν μήνα πριν, η Ηellenic Train επιβαρύνθηκε ξανά με διοικητικό πρόστιμο «μαμούθ», ύψους 300.000€ για τη μεγάλη ταλαιπωρία που υπέστησαν 820 επιβάτες, εκτεθειμένοι σε ακραίες καιρικές συνθήκες, στις 24 Ιανουαρίου 2022.
Το πρόστιμο ήρθε μετά την πολύμηνη έρευνα της ΡΑΣ για την ακινητοποίηση των πέντε αμαξοστοιχιών της εταιρείας Hellenic Train AE στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, κατά την κακοκαιρία «Ελπίδα» που σάρωσε την Αττική.
Η αυτεπάγγελτη έρευνα κατέδειξε σοβαρές παραβάσεις διατάξεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Επιβατών (ΕΚ 1371/2007).
Μάλιστα, στην πολύμηνη έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε τρείς φάσεις εξαιτίας της πολυπλοκότητας της διαδικασίας και των νέων στοιχείων που προέκυψαν λόγω της καθολικής εφαρμογής των διατάξεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1371/2007, προέκυψε ότι οι επιβάτες που μέχρι σήμερα δεν έχουν αποζημιωθεί, στερούνται οποιασδήποτε ενημέρωσης περί των δικαιωμάτων τους για αποζημίωση.
Με την απόφασή της, πέραν του προστίμου, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων υποχρέωσε την εταιρεία σε μία σειρά δεσμεύσεων έναντι των επιβατών, οι οποίες δεν τηρήθηκαν στο συγκεκριμένο συμβάν, παρά τους ισχυρισμούς της ελεγχόμενης αυτεπαγγέλτως εταιρείας.
Σημειώνεται πως τόσο η ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης όσο και το πιστοποιητικό λαμβάνονται από τον εκάστοτε υποψήφιο μετά από ειδική εκπαίδευση και εφόσον περάσει επιτυχώς τις εξετάσεις που διενεργεί η Αρχή Σιδηροδρόμων. Η ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης εκδίδεται από τη ΡΑΣ ενώ το πιστοποιητικό στο οποίο αναγράφεται το τροχαίο υλικό που επιτρέπεται να μηχανοδηγεί ο κάτοχός του, εκδίδεται από τη σιδηροδρομική επιχείρηση.
Για το ζήτημα η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε:
«Πριν από μερικούς μήνες, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανταποκρίθηκε στην επείγουσα ανάγκη της σιδηροδρομικής αγοράς για νέους μηχανοδηγούς, υλοποιώντας ταχύτατα τη διεξαγωγή εξετάσεων. Θα πρέπει όμως και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να είναι συνεπείς στην επικαιροποίηση των εγγράφων και των πιστοποιητικών, τα οποία αποδεικνύουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και την εμπειρία των μηχανοδηγών. Οι ενέργειες της Αρχής για τη συμμόρφωση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων με τους κανόνες και τις υποχρεώσεις ασφαλείας είναι διαρκείς για αυτό και ενδεχόμενοι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι μπορούν και πρέπει να διενεργούνται οποιαδήποτε στιγμή».