Αγανακτισμένα είναι πλέον τα ελληνικά νοικοκυριά από την ενεργειακή κρίση, την αύξηση του κόστους των καυσίμων αλλά και από τις συνεχείς ανατιμήσεις σε αγαθά πρώτης ανάγκης, με το «καλάθι του νοικοκυριού» να μην αποτελεί ουσιαστική λύση, εφόσον μετατρέπει τους πολίτες σε «κυνηγούς προσφορών».
Οι «διορθωτικές κινήσεις» στο καλάθι του νοικοκυριού, λίγες μόλις μέρες μετά την έναρξη εφαρμογής του μέτρου, μαρτυρούν την προχειρότητα με την οποία συστάθηκε το μέτρο αυτό.
Για έναν ενήλικα που ζει μόνος του στην Ελλάδα και διαθέτει 50€ για τα καθημερινά του ψώνια, η λίστα του περιορίζεται σε ελάχιστα και συγκεκριμένα προϊόντα, αφού ακόμα και στη λίστα του καλαθιού του νοικοκυριού δεν περιλαμβάνονται ούτε τα τελείως απαραίτητα.
Παράδειγμα λίστας
Το Proson συνέλεξε τα προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού μίας εκ των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό:
Προϊόν | Τιμή |
Ρύζι Tύπου «Καρολίνα» Mακρύκοκκο | 0.76€/τεμ. |
Ψωμί για Tοστ | 1.29€/τεμ |
Ψωμί Φραντζόλα | 1.68€/τεμ |
Φρυγανιές | 1.26€/τεμ. |
Χοιρινό Συσκευασμένο | 5.55€/τεμ. |
Μακαρόνια Νο 6
|
0.62€/τεμ. |
Πουλερικό Συσκευασμένο | 2.95€/τεμ. |
Γαλοπούλα ή/και Πάριζα | 3.98€/τεμ. |
Ψάρια Κατεψυγμένα
|
5.90€/τεμ. |
Γάλα Φρέσκο | 1.12€/τεμ. |
Γιαούρτι | 1.75€/τεμ. |
Φέτα | 4.08€/τεμ. |
Γκούντα | 3.12€/τεμ. |
Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά | 2.94€/τεμ. |
Χυμός Τομάτας Διατηρημένος | 0.48€/τεμ. |
Αυγά Κλωβοστοιχίας | 1.76€/τεμ |
Μαργαρίνες | 0.75€/τεμ. |
Παρθένο Ελαιόλαδο | 5.55€/τεμ. |
Ηλιέλαιο
|
2.95€/τεμ. |
Λαχανικά Κατεψυγμένα | 1.86€/τεμ. |
Λευκή Ζάχαρη | 1.15€/τεμ. |
Παιδικές Τροφές | 22.72€/ |
Ελληνικός Καφές | 1.95€/τεμ. |
Τσάι ή Χαμομήλι | 0.82€/τεμ. |
Κακάο σε Σκόνη | 0.84€/τεμ |
Όσπρια | 1.15€/τεμ. |
Χυμός Πορτοκάλι | 0.99€/τεμ. |
Απολυμαντικά Χεριών | 1.00€/τεμ. |
Απορρυπαντικά Πλυντηρίου | 3.55€/τεμ. |
Το τελικό ποσό του συγκεκριμένου καλαθιού όχι απλά ξεπερνά τα 50 ευρώ, αλλά ανέρχεται στα 84.92€! Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα τεμάχια των προϊόντων του καλαθιού του νοικοκυριού στα ράφια των σούπερ μάρκετ, πλην ελαχίστων συσκευασιών, είναι μόνο ένα.
Σε περιπτώσεις δε, που οι καταναλωτές έχουν οικογένεια, το κόστος της βασικής αυτής λίστας εκτινάσσεται στα ύψη, προκειμένου τα προϊόντα της να «φτάσουν» για όλα τα μέλη της.
Αμφιβολία ως προς την επιτυχία του μέτρου από πλευράς σούπερ-μάρκετ
Την ίδια στιγμή εκφράζονται αμφιβολίες από πλευράς των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ ως προς την αποδοτικότητα του μέτρου, καθότι επισημαίνουν ότι δύσκολα θα αλλάξει κάποιος καταναλωτής τις συνήθειές του.
Εξηγούν ότι στην πράξη όταν κάποιος έχει εκπαιδευτεί να αγοράζει ένα συγκεκριμένο προϊόν ή μία σειρά βασικών αγαθών μίας συγκεκριμένης ετικέτας, δεν θα επιλέξει να μεταβεί σε κάποια άλλη μόνο και μόνο επειδή βρίσκεται μέσα στο καλάθι.
Εκτός των άλλων βρίσκεται σε παράλληλη ισχύ με το καλάθι του νοικοκυριού και το εκπτωτικό φυλλάδιο προσφορών, που αποτελεί μέρος της συμφωνίας συνεργασίας που έχουν τα σούπερ-μάρκετ με τη βιομηχανία. Πρόκειται για ένα μέσο προώθησης πωλήσεων στο οποίο έχει εκπαιδευτεί τα τελευταία χρόνια ο Έλληνας καταναλωτής, όπου μία σημαντική μερίδα πελατών αναζητά και εκεί τα προϊόντα που θα αγοράσει.