Οι πολυεθνικές εταιρίες τροφίμων και αναψυκτικών κατά μέσο όρο πουλάνε προϊόντα κατώτατης ποιότητας σε φτωχές και υποανάπτυκτες χώρες σε σύγκριση με χώρες που έχουν καλύτερη οικονομία, σύμφωνα με μια νέα έρευνα του οργανισμού Access to Nutrition Initiative (ATNI).
Προϊόντα από εταιρίες όπως η Nestle, η Pepsicο και η Unilever αξιολογήθηκαν ενώ ήταν μέρος ενός παγκόσμιου καταλόγου που δημοσιεύθηκε από τον οργανισμό, με τη πρώτη να είναι από το 2021.
Ο οργανισμός ανακάλυψε ότι τα προϊόντα 30 εταιριών που πουλήθηκαν σε φτωχότερες χώρες, αξιολογήθηκαν ως κατώτερης ποιότητας σε σύγκριση με τα προϊόντα πιο ευκατάστατων χωρών.
Η αξιολόγηση επιτεύχθηκε με το σύστημα μέτρησης που είχε σχεδιαστεί από την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
Το σύστημα μέτρησης
Με το σύστημα μέτρηση ονόματι Health Star system, τα προϊόντα βαθμολογούνται από το 1 μέχρι το 5 για το πόσο υγιεινά είναι με το 5 να αναφέρεται στο καλύτερο και ο βαθμός 3.5 να θεωρείται από τις πιο υγιεινές επιλογές.
Στις φτωχότερες χώρες τα προϊόντα των πολυεθνικών βαθμολογήθηκαν με 1.8 στο σύστημα, ενώ στις ευκατάστατες χώρες που βαθμολογήθηκαν περισσότερα προϊόντα ο βαθμός τους ήταν 2.3.
«Είναι ξεκάθαρο το ότι αυτά που πουλάνε σε άπορες χώρες, οι εταιρείες, όπου δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο, δεν είναι υγιεινά προϊόντα.», είπε ο Mark Wijne, υπεύθυνος ερευνητής του ATNI, σε συνέντευξη με το Reuters.
Είναι η πρώτη φορά που ο κατάλογος έχει χωριστεί ανάμεσα στις φτωχότερες χώρες και στις πιο ευκατάστατες.
Το ATNI δήλωσε ότι ο κατάλογος έχει μεγάλη σημασία καθώς τα συσκευασμένα προϊόντα παίζουν όλο και περισσότερο ρόλο στην αύξηση της παχυσαρκίας, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Μάλιστα,η Παγκόσμια Τράπεζα υπολογίζει ότι το 70% των ατόμων που είναι παχύσαρκοι ζουν σε άπορες χώρες ή έχουν μέσο εισόδημα.
Η απάντηση δύο πολυεθνικών
«Είμαστε αποφασισμένοι να αυξήσουμε τις πωλήσεις σε πιο θρεπτικά φαγητά αλλά και να τους καθοδηγήσουμε σε μια πιο ισορροπημένη διατροφή» δήλωσε εκπρόσωπος της Nestle μέσω email, προσθέτοντας ότι η Nestle προσθέτει περισσότερα θρεπτικά συστατικά σε προϊόντα για να καλύψει το κενό που υπάρχει θρεπτικά στις υποανάπτυκτες χώρες.
Ο εκπρόσωπος της Pepsico αρνήθηκε να σχολιάσει το οτιδήποτε. Η εταιρία πέρυσι έβαλε ως στόχο να μειώσει το αλάτι στα πατατάκια και να προστεθούν συστατικά όπως σιτάρι ολικής αλέσεως στα φαγητά τους.