Σύμφωνα με την διευθύντρια του Διεθνούς Ινστιτούτου για την Κυβερνοασφάλεια οι διαδικτυακές απάτες που βρίσκονται σε έξαρση αυτή την περίοδο αφορούν κυρίως στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του Newsbomb.gr, οι διαδικτυακές απάτες βρίσκονται σε έξαρση και μεταλλάσσονται συνεχώς. Είτε μέσω ενός ηλεκτρονικού καταστήματος-φάντασμα, είτε μέσω ψεύτικων αγγελιών ή απατηλών email, επιτήδειοι αναζητούν τον «Δούρειο Ίππο» που θα τους εξασφαλίσει πρόσβαση στα προσωπικά και περιουσιακά στοιχεία των θυμάτων τους.
Ενδεικτική είναι η πρόσφατη έκθεση της Check Point που αφορά σε επιθέσεις κυρίως κατά οργανισμών και δείχνει μια αύξηση κατά 29% των κυβερνοεπιθέσεων παγκοσμίως, ενώ ειδικά όσον αφορά στις επιθέσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα οργανισμών, με στόχο λύτρα, αυτές αυξήθηκαν κατά 93% τους τελευταίους 6 μήνες. Όσον αφορά στην Ευρώπη, οι κυβερνοεπιθέσεις αυξήθηκαν κατά 36% από την αρχή του χρόνου, με 777 επιθέσεις ανά οργανισμό κάθε εβδομάδα.
Εν μέσω πανδημίας, το διαδικτυακό έγκλημα έχει αυξηθεί κατά 90%!
Όταν ο κόσμος είναι σε μία κατάσταση που δεν ξέρει τι του επιφυλάσσει το μέλλον είναι περισσότερο παρορμητικός σε οποιαδήποτε ευκαιρία του παρουσιάζεται διαδικτυακά. Την περίοδο της πανδημίας έκαναν την εμφάνισή τους πολλά sites φαντάσματα που πουλούσαν κάθε είδους προϊόν. Παράλληλα πολλοί απατεώνες χρησιμοποιούν εφαρμογές όπως το Marketplace του Facebook. Υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιοι χρήστες είδαν για παράδειγμα μία αγγελία υποτιθέμενου καταστήματος για μία τσάντα σε πολύ δελεαστική τιμή. Επικοινώνησαν με το υποτιθέμενο μαγαζί, κατέβαλαν χρήματα αλλά προϊόν δεν πήραν ποτέ. Το ίδιο κάνουν και ιδιώτες. Αναρτούν μία αγγελία για πώληση κινητού σε πολύ καλή τιμή. Το βλέπει κάποιος, δίνει χρήματα για να το αγοράσει αλλά δεν το παραλαμβάνει ποτέ.
Διαδικτυακές απάτες – Phishing: Πώς οι απατεώνες… ψαρεύουν τα θύματά τους
Μία άλλη μέθοδος απάτης που ανθίζει αυτή την περίοδο και μεταλάσσεται συνεχώς είναι και το λεγόμενο «ηλεκτρονικό ψάρεμα» ή Phishing.
Αυτή η μέθοδος απάτης παίρνει διάφορες μορφές. Σε κάποιες περιπτώσεις το θύμα δέχεται ένα email, υποτίθεται από την τράπεζα, που τον καλεί να προβεί σε άμεσες κινήσεις γιατί αλλιώς θα λήξει η κάρτα του ή δεν θα έχει πρόσβαση στον λογαριασμό του. Συνήθως αυτά τα απατηλά email περιέχουν κάποιον υπερσύνδεσμο που οδηγεί σε ένα άλλο site στο οποίο καλούμαστε να βάλουμε τα προσωπικά μας στοιχεία. Για να το κάνουν αυτό καπηλεύονται τα ονόματα τραπεζών ή μεγάλων εταιρειών. Φανταστείτε ότι επεκτάθηκαν μέχρι το σύστημα Υγείας με ηλικιωμένους να λαμβάνουν μηνύματα που τους λένε πως είναι υποχρεωμένοι να μείνουν για δέκα ημέρες σε καραντίνα. Υποτίθεται πως αυτά τα μηνύματα είχαν στοιχεία από το gov.gr, τα οποία φυσικά ήταν ψεύτικα. Εδώ πρέπει να τονιστεί πως κανένας φορέας, κανένας οργανισμός και κανένα ίδρυμα δεν πρόκειται ποτέ να μας ζητήσει προσωπικά στοιχεία μέσω τηλεφώνου ή email. Οπότε όταν συμβαίνει αυτό πρέπει να καταλαβαίνουμε πως κάποιος πάει να μας εξαπατήσει.