Εντός των επόμενων εικοσιτετραώρων θα ανακοινωθούν εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, όπως ζήτησε η Ομοσπονδία Τριτέκνων καθώς έγινε η παρέμβαση και αναμένονται οι εγκύκλιοι από τις εταιρείες, είπε στην ΕΡΤ ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας. Εκτενώς αναφέρθηκε ο υφυπουργός, στο θέμα της λειψιδρύας αλλά και της ασφάλειας των επιβατών καθώς και στη διευκόλυνση ατόμων με κινητικά προβλήματα.
«Συγκρατήθηκαν οι τιμές αν και είχε ανακοινωθεί ότι θα αυξηθούν από 1η Μαΐου κατά 15% τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθώς είναι υποχρεωτική η χρήση καυσίμου πιο περιβαλλοντικά φιλικό. Από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση και ο ίδιος ο υπουργός, ο Βασίλης ο Κικίλιας, είπε ότι αυτό δεν θα επιτραπεί και πράγματι κρατήσαμε σταθερές τις τιμές. Μάλιστα ίσως είναι η πρώτη φορά που έχουμε και τόσα μεγάλα πακέτα εκπτώσεων.»
Σχετικά με τους αντικειμενικούς λόγους που οδηγούν σε ακριβότερα εισιτήρια, ο κ. Γκίκας ανέφερε το εργασιακό κόστος που τα τελευταία 4 χρόνια έχει αυξηθεί κατά 25%, το επισκευαστικό κόστος κατά 15% και το κόστος των καυσίμων.
Παρατηρητήριο Τιμών και έλεγχοι
«Μετράμε χιλιάδες ελέγχους και οποιαδήποτε εταιρεία αν είναι να αυξήσει την τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, θα πρέπει το αργότερο σε 72 ώρες να το αναφέρει στο υπουργείο. Δεν έχουμε τέτοια περιστατικά, τέτοιες περιπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση γνωρίζετε ότι υπάρχει το Παρατηρητήριο Τιμών το οποίο λειτουργεί στο site του Υπουργείου μας και εκεί μπορεί ο κάθε πολίτης να συγκρίνει πάνω από 40 γραμμές τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», είπε ο Στέφανος Γκίκας, συμπληρώνοντας:
«Είναι μια δύσκολη περίοδος αυτή του Αυγούστου και το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής είναι στην πρώτη γραμμή. Για εμάς η ασφάλεια είναι πάνω από όλα και δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα όχι μόνο στην ακτοπλοΐα, αλλά και στα αεροπλάνα», τόνισε.
Σχετικά με την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών σε νησιωτικά λιμάνια, ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια σε περίπου 35 – 40 λιμάνια, και τα 21 έχουν ενταχθεί στη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ, που σημαίνει πιο γρήγορες διαδικασίες, είπε ο κ. Γκίκας.
Ερωτηθείς για το περιστατικό στη Θάσο και τις απαράδεκτες συνθήκες κάτω από τις οποίες μετακινούνται ή δεν μπορούν να μετακινηθούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες και κινητικά προβλήματα, ο κ. Γκίκας ανέφερε: «Εδώ και δύο χρόνια γίνεται μια εργώδης προσπάθεια στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τις αρμόδιες Διευθύνσεις για την αναθεώρηση του Προεδρικού Διατάγματος. Με το που παρέλαβε ο κύριος Κικίλιας το έτρεξε ακόμα περισσότερο το θέμα.»
Κλιματική κρίση και λειψυδρία
Πάρα πολλά νησιά είναι άνυδρα, τόνισε ο Στέφανος Γκίκας, υπενθυμίζοντας ότι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης βρίσκεται ήδη η Άνδρος, όπου ανακοινώθηκαν έκτακτα μέτρα, ενώ ακολουθεί το νησί της Πάτμου, ο Πόρος και η Κέρκυρα.
Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, εκτελεί πάνω από 350 έργα στο σύνολο των νησιών, που έχουν να κάνουν με την ύδρευση, είτε αυτό είναι μονάδες, εγκαταστάσεις και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης, είτε είναι αλλαγές δικτύων, είτε είναι υδάτων δεξαμενές. Ολόκληρο το πλέγμα που έχει να κάνει με την ύδρευση παρακολουθείται αυτή τη στιγμή από την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος.
«Εμείς είμαστε ή αν θέλετε οι φυσικοί συνομιλητές της τοπικής αυτοδιοίκησης στα νησιά, πηγαίνουμε οι ίδιοι, βρίσκουμε τους δημάρχους,ενηερωνόμαστε για τις αφαλατώσεις, τις εταιρείες ύδρευσης και παράλληλα υπάρχει σειρά συνεργασιών με ακαδημαϊκά ιδρύματα, ώστε να μελετηθεί «το υδατικό ισοζύγιο ανά νησί προκειμένου να βρεθούν επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις, ανέφερε και πρόσθεσε: «Κάνουμε μία τεράστια προσπάθεια σε επίπεδο κυβέρνησης το θέμα της νησιωτικότητας να το πάμε στην Ευρώπη», ώστε την επόμενη προγραμματική περίοδο 2027 – 2033 να έχουμε ένα ειδικό τομεακό πρόγραμμα για τα νησιά».