Η Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 θα σηματοδοτήσει την πρώτη πανελλαδική απεργία των οδηγών δικύκλου - μεταφορέων, διανομέων και εργαζομένων σε πλατφόρμες. Η απεργία οργανώνεται με κύριους στόχους την βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την κάλυψη βασικών αιτημάτων που αφορούν την ασφάλεια, τους μισθούς και τα δικαιώματα των εργαζομένων στον κλάδο.
Η απεργία της 8ης Μαΐου θα έχει πανελλαδικό χαρακτήρα, με συμμετοχή από πόλεις όπως ο Βόλος, η Καλαμάτα, η Λάρισα, η Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, το Αίγιο, το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο, ώστε να εξασφαλιστεί η ευρεία συμμετοχή. Η συγκέντρωση και η πορεία θα πραγματοποιηθούν στις 11:00 π.μ. στον Πεδίον του Άρεως, ενώ οι εργαζόμενοι καλούνται να μπλοκάρουν τις πιάτσες και να κλείσουν τα κούριερ.
Οι κύριες απαιτήσεις των εργαζόμενων είναι:
- Ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά, καθώς το επάγγελμά τους είναι επικίνδυνο και απαιτητικό.
- 5ήμερο 7ωρο με αυξήσεις στους μισθούς, για να αντιμετωπιστεί η υπερβολική κούραση και οι μακριές ώρες εργασίας.
- Επέκταση του επιδόματος επικινδυνότητας σε όλους τους οδηγούς δικύκλου, ανεξάρτητα από την ειδικότητά τους.
- Καθολική εφαρμογή του νόμου 4611/2019, που ρυθμίζει τις συνθήκες εργασίας τους, αλλά παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεφάρμοστος.
- Κατάργηση των εικονικών συμβάσεων, που οδηγούν σε κλοπή μισθών και ενσήμων.
- Πλήρη ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους στις πλατφόρμες.
Η ανακοίνωση της ΣΒΕΟΔ
«Συνάδελφε - Συναδέλφισσα την Πέμπτη 8 Μάη 2025, καλούμε την πρώτη πανελλαδική απεργία του επαγγέλματος μας, διεκδικώντας για όλους τους εργαζόμενους οδηγούς δικύκλου - μεταφορείς, ένσημα βαρεά και ανθυγιεινά & 5νθημερο 7ωρο με αυξήσεις στους μισθούς.
- Ένσημα Βαρέα και Ανθυγιεινά γιατί το επάγγελμά μας είναι βαρύ και ανθυγιεεινό και γιατί δεν είναι εφικτό να εργαζόμαστε πάνω στο μηχανάκι μέχρι τα 67 έτη μας.
- 5νθήμερο 7ωρο με αυξήσεις στους μισθούς γιατί η τεχνολογική εξέλιξη και τα υπερκέρδη των εταιρειών το καθιστούν εφικτό, γιατί όπου εφαρμόζεται τα αποτελέσματα για τους εργαζόμενους αλλά και τις επιχειρήσεις είναι ευεργετικά, γιατί οι 8 ώρες εργασίας πάνω στο δίκυκλο είναι πλέον πολλές και επικίνδυνες, γιατί η κοινωνία και η εργασία πρέπει να οδεύει προς τα μπροστά.
Την Πέμπτη 8 Μάη θα βγάλουμε στο δρόμο τα δίκαια αιτήματά μας, θα μπλοκάρουμε τις πιάτσες, θα κλείσουμε τις κούριερ, δεν θα δουλέψει καμία πλατφόρμα.
Θα περιφρουρήσουμε την απεργία. Και θα νικήσουμε γιατί όταν είμαστε ενωμένοι σαν γροθιά δεν μπορούμε να χάσουμε.
Έχουμε έρθει σε επαφή με σωματεία και συναδέλφους από άλλες πόλεις (Βόλος, Καλαμάτα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Αίγιο, Ηράκλειο, Ρέθυμνο) αλλά και με επιχειρησιακά σωματεία στην Αθήνα (speedex, acs, dhl, efood) ώστε η απεργία να έχει την μεγαλύτερη δυνατή ενότητα και την μέγιστη συμμετοχή. Όλο το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η απεργιακή καμπάνια θα καταθέσουμε στο υπουργείο Εργασίας μια σειρά από υπομνήματα για το επάγγελμα μας.
Συγκεκριμένα:
- Για την ένταξη μας στα Βαρέα και Ανθυγιεινά.
- Για τις προδιαγραφές του κιβωτίου μεταφοράς.
- Για να την επέκταση του επιδόματος επικινδυνότητας (ιδιαίτερων συνθηκών) σε όλους τους εργαζόμενους οδηγούς δικύκλου ανεξαρτήτως ειδικότητας.
- Για το τρόπο που θα μας καταβάλλουν τα καύσιμα οι εργοδότες. Μετά από έξι χρόνια από την ψήφιση του 4611/2019 η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει εκδώσει εγκύκλιο για την τακτοποίηση του ζητήματος.
- Γιατί δεν σκύβουμε κεφάλι και απεργούμε.
- Γιατί αν και έχουν περάσει 15 χρόνια από το 2010, που υπογράφηκε το πρώτο μνημόνιο, η εργατική τάξη συνεχίζουμε να σηκώνουμε στις πλάτες μας την διάσωση της οικονομίας και την εθνική ανάπτυξη.
- Γιατί στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα είμαστε πρωταθλητές στις ώρες εργασίας και προτελευταίοι στο ύψος του μισθού. Για να επιβιώσουμε πρέπει να εργαζόμαστε 50-70 ώρες την εβδομάδα.
- Γιατί η κυβέρνηση θέλει να μας πεθάνει στην δουλειά. Οι νόμοι Χατζηδάκη και Γεωργιάδη, ανάμεσα στα άλλα επεκτείνουν την Κυριακάτικη εργασία, κάνουν πιο φθηνές τις υπερωρίες, νομιμοποιούν την 13αωρη εργασία, την εργασία το Σάββατο και την εργασία για τους συνταξιούχους, ενώ το απεργιακό μας δικαίωμα ποινικοποιείται.
- Γιατί οι εκατοντάδες νεκροί εργάτες και αμέτρητοι σακατεμένοι ή/και βαριά τραυματισμένοι είναι η απτή απόδειξη της παραπάνω θανατοπολιτικής.
- Γιατί μεγάλα και μικρά αφεντικά - τραπεζίτες, μεσίτες, ιδιοκτήτες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, κατασκευαστές, ξενοδόχοι, εστιάτορες, εταιρείες κούριερ και εταιρείες πλατφόρμες, επιχειρηματίες του κομματικού σωλήνα και των φωτογραφικών διαγωνισμών/αναθέσεων -τρίβουν τα μάτια τους και δεν μπορούν να πιστέψουν τα (υπερ)κέρδη τους. Πάνω από τρία δισ. ευρώ ήταν τα κέρδη των τραπεζών στο 9μηνο του 2024(!).
- Γιατί το το κράτος μας αρμέγει με τις φοροεπιδρομές. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας τα φορολογικά έσοδα, μόνο για το εννιάμηνο του 2024, ανήλθαν σε 48,86 δισ. ευρώ.
- Γιατί αντί να εφαρμόσει, όπως υποχρεούται, την Ευρωπαϊκή οδηγία για να την υποχρεωτικότητα των Συλλογικών Συμβάσεων, θεσμοθετεί τον αλγοριθμικό προσδιορισμό του κατώτατου μισθού με στόχο να βάλει στο γύψο τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η κυβέρνηση έχει τρομερή αλλεργία στην συλλογική οργάνωση, δράση και διεκδίκηση, των εργαζομένων.
- Γιατί αν και η αγορά εργασίας έχει ανάγκη από εργατικά χέρια οι εργοδότες δεν αυξάνουν τους μισθούς, για να καλύψουν τα κενά, αλλά αποφασίζουν να μας πεθάνουν στην δουλειά.
- Γιατί στην Ελλάδα τα αφεντικά κονομάνε από την στυγνή εκμετάλλευση και την άγρια υποτίμηση μας. Το ρητό που αναφέρει «τα πλούτη τους είναι το αίμα μας», ισχύει στο ακέραιο.
Ανάχωμα στην κατρακύλα Φρένο στην ασυδοσία
Στη μικρή εικόνα του επαγγέλματος μας, του εργαζόμενου οδηγού δικύκλου - μεταφορέα (κούριερ, διανομείς, υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο) οι συνθήκες εργασίας ολισθαίνουν προς τα μνημονιακά έτη. Το έτος 2019, ήταν ένα σημείο καμπής για το επάγγελμα μας. Μετά από χρόνια κρατικής αδιαφορίας και αναλγησίας, υποτίμησης και απαξίωσης, η ψήφιση του ν. 4611/2019, βελτίωσε το δύσκολο και επικίνδυνο επάγγελμα μας. Ψήφιση που ήρθε όχι ως δώρο, αλλά μετά από μια μεγαλειώδη απεργία τον Απρίλη του 2019 και ως αποτέλεσμα ενός μακροχρόνιου αγώνα του σωματείου μας ΣΒΕΟΔ και όλων των συναδέλφων που πορευόμαστε μαζί όλα αυτά τα χρόνια, διεκδικώντας τα αυτονόητα και την αξιοπρέπεια μας. Εκείνη την περίοδο ο μισθός και οι συνθήκες εργασίας βελτιώθηκαν σε εταιρείες κούριερ, αλλά και στην ταχυεστίαση.
Τα λοκ ντάουν, η εμφάνιση και η επιδρομή των εταιρειών πλατφόρμας εργασίας άλλαξαν τα δεδομένα και το καθεστώς εργασίας μας προς το χειρότερο.
Οι εταιρείες κούριερ μετατράπηκαν σε κάτεργα εντατικοποίησης, χαμηλών μισθών, αδήλωτης εργασίας και εξαντλητικών ωραρίων. Οι ταχυμεταφορικες εταιρείες έκαναν καθεστώς τις παραπάνω συνθήκες.
Οι εταιρείες πλατφόρμες βάφτισαν την μισθωτή εργασία ψευδεπίγραφη freelance εργασία. Με αυτό τον τρόπο πέτυχαν μια σειρά από πράγματα. Διαχώρισαν εμάς τους διανομείς σε φρι και μισθωτούς, στοχεύοντας και στην κατασκευή ενός εν δυνάμει απεργοσπαστικού μηχανισμού. Απαλλάχτηκαν από μια σειρά εργοδοτικές υποχρεώσεις, με κυριότερες την ασφάλιση και την εργοδοτική ευθύνη σε εργατικά ατυχήματα δυστυχήματα. Έχουν μεταφέρει όλη την κουβέντα στην τιμή της παραγγελίας, όταν βασικά και θεμελιώδη δικαιώματα -ασφάλιση, ωράριο, άδειες, επιδόματα, δώρα- πετάχτηκαν στον σκουπιδοτενεκέ. Έφεραν τους στολάρχες και τους στόλους, όπου οι εργαζόμενοι είναι υποδηλωμενοι ή αδηλωτοι χωρίς κανένα δικαίωμα και πληρώνονται με το κομμάτι, ενώ ο στολάρχης, ως σύγχρονος φεουδάρχης, τους κρατάει το 30-35% του τζίρου των παραγγελιών!
Στις διάφορες πιάτσες της ταχυεστίασης οι διανομείς εργαζόμαστε συχνά με εικονικές συμβάσεις. Πρακτική που επηρεάζει το σύνολο των αποδοχών και των δικαιωμάτων μας (αποζημίωση 15%, βενζίνες, δώρα, επιδόματα, προσαυξήσεις, παροχή ΜΑΠ). Η εργατική νομοθεσία παραβιάζεται συστηματικά και η εργοδοτική ασυδοσία είναι πανταχού παρουσα. Η διαφορά με το παρελθόν είναι πως πλέον βρίσκεις μια σειρά από εργοδότες που καταβάλουν τα νόμιμα και είναι τυπικοί.
Δεν θα αλλάξουμε επάγγελμα - Αλλάζουμε το επάγγελμα
Συνάδελφε Συναδέλφισσα, παρόλη την συντονισμένη και πολυμέτωπη επίθεση κράτους και εργοδοτών, οι κούριερ, οι διανομείς και οι υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο κρατάμε ψηλά την σημαία του αγώνα, της αντίστασης και των διεκδικήσεων. Από το 2007 που ιδρύθηκε το σωματείο μας ΣΒΕΟΔ, από όλους για όλους, έχουμε πετύχει σημαντικές αλλαγές για το επάγγελμα, που αφορούν όλους και όλες τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες του κλάδου μας. Κάναμε ορατό το επάγγελμα και τα προβλήματα του. Κερδίσαμε και κερδίζουμε δεκάδες εργατικά δικαστήρια, ενώ αμέτρητα πορίσματα του ΣΕΠΕ μας δικαιώνουν.
Ακυρώσαμε μια σειρά από απολύσεις και κόψαμε τα χέρια σε εργοδότες τραμπούκους και στα τσιράκια τους, όταν τα άπλωσαν πάνω σε συναδέλφους. Είμασταν δίπλα στους απεργούς της Efood τον Σεπτέμβρη του ’21 όταν και πάρθηκαν πίσω οι απολύσεις των 115 συναδέλφων και οι 2000 μισθωτοί με τρίμηνες συμβάσεις στην εργολαβική εταιρία Manpower, υπέγραψαν συμβάσεις αορίστου χρόνου απευθείας στην Efood. Όμως η πιο (σημαντική) εμβληματική νίκη ήταν η ψήφιση του ν. 4611/2019, άρθρο 55 & 56, τον Μάη του 2019.
Συνάδελφε - Συναδέλφισσα οργανώσου στο σωματείο. Η στήριξη, η συμμετοχή και η οργάνωση στο σωματείο μας δεν είναι μαγική συνταγή, αλλά η αρχή ώστε συλλογικά να βάλουμε φρένο στην κλοπή του μισθού μας και στη καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων μας.
Ουτοπία δεν είναι να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας μας και να να εφαρμόζεται καθολικά η εργατική νομοθεσία. Είναι αναγκαιότητα. Αν συνεχίσουμε να εργαζόμαστε υπό αυτό το καθεστώς η ψυχική και φυσική μας εξόντωση είναι βέβαιη.
Η 8η Μάη αποτελεί άλλη μια στάση αγώνα για να γίνουν πράξη οι δίκαιες και υλοποιήσιμες διεκδικήσεις μας. Συνάδελφε, Συναδέλφισσα στάσου δίπλα μας, στάσου μαζί μας, μην γίνεσαι απεργοσπάστης. Στήριξε τις δίκαιες διεκδικήσεις μας και όλοι μαζί να γίνουμε η σταγόνα που τρυπά τον βράχο. Φτάνει η μοιρολατρία και οι πλαστοί διαχωρισμοί.
Ένσημα Βαρέα και Ανθυγιεινά - Ενιαία ειδικότητα
- 5νθημερο-7ωρο με αυξήσεις στους μισθούς
- Επέκταση του επιδόματος επικινδυνότητας σε όλους τους οδηγούς δικύκλου
- Πλήρη ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα για όλους τους συναδέλφους στις εταιρείες πλατφόρμες
- Καθολική εφαρμογή του ν.4611/2019
- Οι εικονικές συμβάσεις είναι κλοπή μισθού και ενσήμων
- Όχι άλλα εργατικά ατυχήματα δυστυχήματα - Οι ζωές μας πάνω από τα κέρδη τους
- Κατάργηση των αντεργατικών άρθρών του ν. Χατζηδάκη & Γεωργιάδη
Συγκέντρωση και μοτοπορεία, Πέμπτη 8 Μάη 11:00 π. Άρεως.»