Το Διαδίκτυο, το οποίο άλλοτε γεμάτο από αυθεντικό και ανθρώπινο περιεχόμενο, έχει αρχίσει να μεταμορφώνεται σε ένα απέραντο πεδίο κατακλυσμού από τεχνητή νοημοσύνη.
Ο όρος «slop», αν και ασαφής όσον αφορά την προέλευσή του, περιγράφει το φαινόμενο της παραγωγής και διάδοσης χαμηλής ποιότητας περιεχομένου — όπως κείμενα, βίντεο και εικόνες — που δημιουργούνται με τη βοήθεια αλγορίθμων και αυτοματοποιημένων συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.
Το slop δεν είναι απλώς μια αναγνώριση της ποιότητας του περιεχομένου, αλλά επίσης μια ανησυχητική τάση για την επίδραση που έχει η τεχνητή νοημοσύνη στον κυβερνοχώρο. Σχεδόν 50% των μεγαλύτερων αναρτήσεων στα αγγλικά στο LinkedIn αναμένεται να δημιουργούνται από AI προγράμματα, ενώ ειδησεογραφικές ιστοσελίδες παραδέχονται ότι πειραματίζονται κρυφά με αυτόν τον τύπο περιεχομένου.
Η πιο ανησυχητική πτυχή του slop είναι το γεγονός ότι οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Meta (ιδιοκτήτης του Facebook και Instagram), δείχνουν αδιαφορία απέναντι στην εξάπλωσή του. Αντί να προσπαθούν να περιορίσουν ή να αποτρέψουν την εξάπλωση του κακής ποιότητας περιεχομένου, φαίνεται ότι ενισχύουν το φαινόμενο. Έτσι, οι πλατφόρμες τους, όπως έδειξαν μελέτες, προωθούν ενεργά περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί από τεχνητή νοημοσύνη, χωρίς να προσφέρουν ουσιαστική φιλτράρισμα.
Το 2023, η Meta ξεκίνησε να εισάγει προφίλ που υποτίθεται ότι ανήκουν σε χαρακτήρες AI, όπως η Liv, η οποία παρουσιάστηκε ως «περήφανη μαύρη queer μαμά που λέει την αλήθεια». Παρά την αρχική αποδοχή, όταν τα προφίλ AI έγιναν viral, η Meta έλαβε την απόφαση να τα αφαιρέσει, δημιουργώντας περισσότερες αμφιβολίες για την πραγματική στάση της εταιρείας απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη στο Διαδίκτυο.
Όμως, αυτή η τάση δεν είναι καινούρια. Ο Καναδός συγγραφέας και δημοσιογράφος Κόρι Ντοκτορόου είχε προφητικά περιγράψει τη διαδικτυακή υποβάθμιση των υπηρεσιών με τον όρο «enshittification». Το slop μπορεί να θεωρηθεί ένα κλασικό παράδειγμα αυτής της διαδικασίας: η συνεχής υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών και της εμπειρίας του χρήστη στο Διαδίκτυο, μόνο και μόνο για να αυξάνονται τα κέρδη των εταιρειών.
Το slop και η εξάπλωση του περιεχομένου AI δείχνουν την κατεύθυνση που μπορεί να πάρει το Διαδίκτυο στο μέλλον. Αντί να είναι ένας χώρος πλούσιος σε αυθεντικό περιεχόμενο και διαδραστικότητα μεταξύ ανθρώπων, η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να κυριαρχεί, υποβαθμίζοντας την ποιότητα του διαδικτυακού τοπίου.