Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επικεντρώνεται και στα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία έκαναν την εμφάνιση τους πριν μερικά χρόνια και αποτελούν πλέον μια εύχρηστη και βολική λύση για σύντομες διαδρομές μέσα στην πόλη. Είναι εύχρηστα, γρήγορα και παράγουν μηδενικούς ρύπους, χωρίς θόρυβο.
Ωστόσο, όπως σημειώνει ρεπορτάζ του Πρώτου Θέματος η ανεξέλεγκτη χρήση τους, ιδιαίτερα από ανηλίκους, φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη προτάσεων για λήψη νέων μέτρων, κάτι που συμβαίνει ήδη στην Ευρώπη.
Όπως για παράδειγμα η υποχρεωτική ασφάλισή τους, μέχρι και η απαγόρευσή τους, κάτι που εξετάστηκε στη Θεσσαλονίκη, εν αναμονή των αλλαγών στη χρήση τους αλλά και των αλλαγών στα πρόστιμα σε περίπτωση παραβάσεων.
Τα ατυχήματα στους δρόμους είναι καθημερινά
Τα ατυχήματα πλέον οδηγών ηλεκτρικών πατινιών είναι καθημερινότητα, μιας και ολοένα περισσότερα ανήλικα παιδιά είτε νοσηλεύονται, είτε τραυματίζονται στους δρόμους.
Με τον ΚΟΚ στη χώρα μας να προβλέπει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κινούνται τα ηλεκτρικά πατίνια, η «απάντηση» της Τροχαίας είναι στοχευμένοι έλεγχοι στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, από τους οποίους προκύπτουν εντυπωσιακά αποτελέσματα για το χάος που επικρατεί.
Στην τελευταία «εξόρμηση» στη Θεσσαλονίκη, βεβαιώθηκαν 248 παραβάσεις μέσα σε ένα δεκαήμερο για:
- μη χρήση κράνους και ανακλαστικού γιλέκου,
- για χρήση κινητού τηλεφώνου,
- για μεταφορά συνεπιβατών
- έως και πιο επικίνδυνα, όπως την οδήγηση πατινιού υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και την κίνηση τη νύχτα χωρίς το όχημα να έχει φώτα.
Η Τροχαία μάλιστα έχει λάβει πολυάριθμες καταγγελίες από πολίτες, οι οποίες συνέβησαν μόλις το πρώτο πεντάμηνο του 2024. Μερικές από αυτές ήταν ότι:
- τα πατίνια κάνουν σφήνες με 120 χλμ. την ώρα σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας,
- ανήλικοι βγαίνουν με τα πατίνια σε κεντρικές λεωφόρους όπως η Συγγρού για κόντρες,
- διοργάνωση παράνομων «αγώνων» σε πεζόδρομους,
- δικάβαλα και τρικάβαλα σε ηλεκτρικά σκούτερ,
- ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας σε πεζοδρόμια,
- παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη,
- μέχρι και οδηγούς να κινούνται τα ξημερώματα στην εθνική οδό με πατίνια χωρίς φώτα, αλλά και πεταμένα πατίνια μέσα σε ρέματα.
Σημειώνεται πως στη Θεσσαλονίκη προτάθηκε πριν από περίπου έναν μήνα, μέχρι και η απαγόρευση κυκλοφορίας των πατινιών. Η δημοτική αρχή της πόλης προβληματίστηκε μετά και από τη σωρεία των καταγγελιών από τους πολίτες για τον αντικοινωνικό τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν πολλοί τα ηλεκτρικά πατίνια, ενοικιαζόμενα και ιδιωτικά.
Η δημοτική αρχή αποφάσισε να ξεκινήσει μια διαβούλευση με τις εταιρείες ενοικίασης αυτών των οχημάτων μικροκινητικότητας. Οι εταιρείες, στη διαβούλευση με τον δήμο έδειξαν ότι υπάρχει η θέληση από τη μεριά τους να τηρούνται οι βασικοί κανόνες ώστε να γίνει ευκολότερη η ζωή των πολιτών με τη μικροκινητικότητα, και όχι δυσκολότερη.
Έτσι, οι έξι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα ενημερώνουν τους χρήστες ότι είναι υποχρεωμένοι να φορούν κράνος, να μην επιβιβάζουν δεύτερο άτομο και να τηρούν τους κανονισμούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Παράλληλα, οι χρήστες θα είναι υποχρεωμένοι να αφήνουν τα πατίνια που έχουν χρησιμοποιήσει σε προκαθορισμένους χώρους και όχι σε πεζοδρόμια, πλατείες και άλλους χώρους. Αυτό το τελευταίο, πιθανότατα οδηγεί και στην πληρωμή από την πλευρά των εταιρειών τέλους κατάληψης των (προσυμφωνημένων) κοινόχρηστων χώρων που «παρκάρουν» τα πατίνια τους.
Τι αλλάζει στον νέο ΚΟΚ
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει σημαντικές αλλαγές καθώς προβλέπει ουσιαστικά κίνητρα για χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα τροχοπέδιλα, ηλεκτρικές τροχοσανίδες, hoverboards, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για ΑμεΑ), αλλά και βαρύτατες ποινές για τη μη ορθή χρήση τους.
Αρχικά, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μειώνει στα 30 χλμ. το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό, κάτι που επιτρέπει στα οχήματα μικροκινητικότητας να κινούνται σε περισσότερους δρόμους, με όρους των υπόλοιπων δίτροχων (μοτοσικλετών κ.λπ.), επιτρέποντας τους να κινούνται σε κεντρικές λεωφόρους.
Από την άλλη, θεσπίζει αυστηρότατες ποινές:
- για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας,
- τη μη χρήση κράνους κάνοντας αναφορά και στα οχήματα μικροκινητικότητας,
- την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
- την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- και την αντικανονική προσπέραση.
Ακόμη προσωποποιεί τις ποινές, δηλαδή πλέον δεν θα τιμωρείται το όχημα (όπως συνέβαινε έως τώρα με αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας) αλλά ο παραβάτης.
Αυτό αφορά και τους ανήλικους, αφού όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών, είτε πρόκειται για ιδιωτικά είτε για μισθωμένα, οφείλουν να έχουν μαζί τους ταυτοποιητικά έγγραφα και αποδεικτικό της ενοικίασης του οχήματος.
Οι παραβάσεις και οι ποινές
Πλέον, η κατηγορία παραβάσεων Ε3, δηλαδή οι υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και η αντικοινωνική οδήγηση αφορά και τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, με τις ποινές να είναι αυστηρότατες, προβλέποντας πρόστιμα που φτάνουν έως και τις 10.000 ευρώ και ποινές φυλάκισης έως και πέντε έτη.
Στις παραβάσεις περιλαμβάνεται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ, η παραβίαση STOP, οι παραβάσεις «που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων» και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.
Προβλέπεται:
- φυλάκιση έως τρία έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
- φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο,
- κάθειρξη έως δέκα έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
- κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου,
- ενώ αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.