Σε δημόσια διαβούλευση αναμένεται να τεθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, στοχεύει στη μείωση και την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.
Σημαντικές αλλαγές θα ισχύσουν στις μοτοσυκλέτες αλλά και στα δίκυκλα όσον αφορά την χρήση κράνους, τη διήθηση και την στάθμευση. Αναλυτικότερα:
- Υποχρεωτική χρήση κράνους και στα δίκυκλα: Η χρήση κράνους θα είναι υποχρεωτική όχι μόνο για οδηγούς μοτοσικλετών, αλλά και για χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων, με αυστηρότερες ποινές για την παράβαση. Ειδικότερα, Εάν ο οδηγός υποπέσει στην ίδια παράβαση επανειλημμένα, η τροχαία θα μπορεί να αφαιρέσει την άδεια οδήγησης για έως και 5 χρόνια και να επιβάλει επιπλέον πρόστιμο.
- Θα επιτρέπεται η διήθηση δηλαδή τους ελιγμούς των δικύκλων ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 25 km/h για να μειωθεί ο κίνδυνος ατυχημάτων σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, ενώ τα δίκυκλα θα μπορούν να προπορεύονται των αυτοκινήτων στους φωτεινούς σηματοδότες.
- Αλλαγές αναμένονται και στη στάθμευση των δικύκλων, με υποχρεωτική κάθετη θέση στο πεζοδρόμιο αντί της παράλληλης, μειώνοντας έτσι τη συμφόρηση στους δρόμους και διευκολύνοντας το παρκάρισμα άλλων οχημάτων.
Αυστηροποιούνται οι ποινές
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο επιχειρεί να δώσει λύσεις σε μακροχρόνια προβλήματα, όπως η «διαγραφή» προστίμων, ενώ παράλληλα αυστηροποιεί και ποινικοποιεί τις σοβαρότερες παραβάσεις, όπως:
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- και η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και του STOP.
Μια πρώτη αλλαγή σχετίζεται με τα νέα χαμηλότερα όρια ταχύτητας κοντά σε σχολεία και εντός πόλεων. Συγκεκριμένα, το ισχύον ανώτατο όριο ταχύτητας εντός πόλεων, που είναι 50 km/h, θα μειωθεί σε 30 km/h σε συγκεκριμένους δρόμους, ενώ κοντά σε σχολεία αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στα 20 km/h.
Πως θα κατηγοριοποιούνται οι ποινές
Σύμφωνα με το Car and Driver, οι ποινές θα κατηγοριοποιούνται σε τρεις κατηγορίες:
- Χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε1), όπως η απουσία απαραίτητων εγγράφων ή η παράνομη στάθμευση, με πρόστιμο 30 ευρώ και ανάκληση άδειας έως 10 ημέρες.
- Μεσαίας επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε2), με πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 20 ημέρες.
- Υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε3), όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα και οι επικίνδυνοι ελιγμοί, με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Στο επίκεντρο των ποινών ο οδηγός
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του νέου Κ.Ο.Κ. είναι ότι οι ποινές θα στοχεύουν πλέον αποκλειστικά στον οδηγό και όχι στο όχημα. Έτσι, για παραβάσεις όπως η παραβίαση του κόκκινου, οι αρχές θα επιβάλλουν πρόστιμα και κυρώσεις στον ίδιο τον οδηγό χωρίς να αφαιρούνται οι πινακίδες του οχήματος, επιτρέποντας στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας να οδηγούν κανονικά.