Ένα χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών οι αποκαλύψεις για το τι μετέφερε, πιθανότατα, η εμπορική αμαξοστοιχία και για το μπάζωμα του χώρου, συνεχίζουν να σοκάρουν.
«Μεταφέραμε 20 φορτηγά με 300 κυβικά χώμα από το σημείο του δυστυχήματος σε ένα δικό μας χωράφι, αφού η πυροσβεστική είπε πως δεν τα χρειαζόταν».
Η κατάθεση αυτή ενός χειριστή εκσκαφέα και υπεύθυνου για τα χωματουργικά έργα στο σημείο της πολύνεκρης τραγωδίας έχει προκαλέσει αναστάτωση και οδυνηρή έκπληξη σε συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών και προβληματισμό στους πραγματογνώμονες που ασχολούνται με τα αίτια του δραματικού συμβάντος.
Και αυτό γιατί, σύμφωνα με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», είναι η πρώτη φορά που αναφέρεται ότι σημαντικό τμήμα από τον χώρο του δυστυχήματος που μπορεί να περιέχει υπολείμματα σορών ή ουσίες που σχετίζονται με την φονική έκρηξη έχει μεταφερθεί σε ιδιωτικό χώρο που ουδέποτε υποδείχτηκε από τις κρατικές Αρχές!
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ούτε ερευνήθηκε ποτέ από τεχνικούς συμβούλους και άλλους που διερευνούν όλες τις παραμέτρους της σύγκρουσης – στις 28 Φεβρουαρίου 2023 – των δύο αμαξοστοιχιών με τραγικό αποτέλεσμα 57 νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες. Ερευνητές της υπόθεσης αναφέρουν ότι «αυτά τα πεταμένα χώματα σε χωράφι εταιρείας με εκσκαφείς ίσως κρύβουν αξιοποιήσιμα στοιχεία».
Είναι απορίας άξιο γιατί αυτή μεταφορά δεν είχε αναφερθεί. Μέχρι πρόσφατα από τους κρατικούς λειτουργούς γινόταν λόγος μόνο για εναπόθεση των συντριμμιών στη θέση «Κουλούρι» που έχει υποδείξει ο ΟΣΕ.
Και ενώ ήταν ζητούμενο να ανακαλυφθεί αν στο σημείο της σύγκρουσης είχε διαχυθεί η ουσία ξυλόλιο που πιθανόν σηματοδοτεί την παράνομη μεταφορά, από την εμπορική αμαξοστοιχία, διαλυτών καυσίμων. Σημειώνεται ότι τέτοιου είδους ουσία είχε εντοπιστεί σε περιφερειακά σημεία της περιοχής σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, αφού ο κύριος χώρος της σύγκρουσης είχε εκχερσωθεί και μπαζωθεί.
Το μπάζωμα έγινε από εταιρεία - «φάντασμα», που συστάθηκε έναν μήνα μετά την τραγωδία
Εταιρεία - «φάντασμα» ανέλαβε το μπάζωμα του σημείου όπου έγινε η σύγκρουση εμπορικής με επιβατική αμαξοστοιχία και «στοίχισε» τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Μάλιστα, η εταιρεία αυτή, που συστάθηκε έναν μήνα με την τραγωδία των Τεμπών, ανέλαβε αυτό το αδιανόητο έργο με απευθείας ανάθεση.
Σημειώνεται ότι η πρόεδρος του Συλλόγου Θυμάτων και μητέρα 20χρονης φοιτήτριας, που έχασε τη ζωή της στις 23 Φεβρουαρίου 2023, κατά τη σύγκρουση, κατήγγειλε την εξαφάνιση των στοιχείων, περιγράφοντας την προσπάθεια της να εντοπίσει εάν η σχετική εντολή δόθηκε από τον τότε περιφερειάρχη, Αγοραστό ή τον υφυπουργός Κλιματικής κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Τριαντόπουλο. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Τριαντόπουλος, την περασμένη Παρασκευή, προσπαθώντας να «διώξει» τις ευθύνες από πάνω του, «έδειξε» την πυροσβεστική ως υπεύθυνη για το μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος.
Συγκεκριμένα, είπε ότι: «Οι αρμόδιοι που συμμετείχαν στο συντονιστικό έπειτα από αίτημα της πυροσβεστικής αποφάσισαν τις παρεμβάσεις και τις διαμορφώσεις στους χώρους για ένα τέτοιο μεγάλο δυστύχημα». Παράλληλα, υποστήριξε ότι όχι μόνο δεν έδωσε εντολή ο ίδιος για να μπαζωθεί ο χώρος αλλά ότι δεν είχε αρμοδιότητα και δεν συμμετείχε στις συνεδριάσεις του συντονιστικού. «Θέλω να υπογραμμίσω το εξής: δεν έδωσα εντολές για κάτι. Δεν είχα τέτοιο ρόλο, δεν είχα τέτοια αρμοδιότητα, δεν συμμετείχα στις συνεδριάσεις του συντονιστικού», ήταν η χαρακτηριστική του φράση στη Βουλή.
Η πρόεδρος του «Συλλόγου των Συγγενών των Θυμάτων Τεμπών» σε συνέντευξή της στο κανάλι Alert τον περασμένο Νοέμβριο είχε αναφέρει πως ύστερα από εξώδικο που έστειλε στον Κώστα Αγοραστό, εκείνος της απάντησε πως «ακολουθούσε εντολές», δείχνοντας μάλιστα ως υπεύθυνο τον τότε υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ και νυν υφυπουργό Κλιματικής κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο. «Εγώ έστειλα ένα εξώδικο στον κ. Αγοραστό και έλαβα μία απάντηση γραπτή, η οποία ανέφερε ότι “εγώ ακολουθούσα εντολές και ότι οι εντολές ήρθαν από τον κύριο Τριαντόπουλο, έγιναν δύο συνεδριάσεις και μου δόθηκε αυτή η εντολή”» είχε αναφέρει μεταξύ άλλων η Μαρία Καρυστιανού.
Πάντως, στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμιστεί ότι ένα χρόνο πριν, ο κ. Τριαντόπουλος, περιέγραφε αναλυτικά σε συνεντεύξεις του σε ποιες ενέργειες προχωρούσε η κυβέρνηση αμέσως μετά το δυστύχημα αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι: «Διαμορφώθηκε ο χώρος. Και για τη φύλαξη, τα συντρίμμια, τα βαγόνια» προσθέτοντας ότι: «Όλα αυτά έγιναν με τη στενή συνεργασία της περιφέρειας Θεσσαλίας».
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα, αναδείχθηκε το αναλυτικό χρονολόγιο της αδιαφορίας με την οποία οι κρατικές αρχές δεν διερεύνησαν το δυστύχημα, δεν απέκλεισαν τον χώρο σε άσχετους και έβαλαν από την πρώτη μέρα μηχανήματα να απομακρύνουν συντρίμμια και όγκους χωμάτων πριν συλλεχθούν τα δείγματα για να σταλούν προς χημική ανάλυση από τον μηχανολόγος-αεροναυπηγός Κ. Λακαφώσης, μέλος της ομάδας διερευνητών που εργάστηκε για λογαριασμό των θυμάτων.
Σημειώνεται ότι την ώρα που γίνονταν αυτές οι εργασίες, μεταξύ 1ης και 6ης Μαρτίου 2023, μία από τις εταιρείες που τις εκτελούσαν δεν είχε καν συσταθεί.
Το σύνολο των εργασιών εκτελέστηκε από πέντε εταιρείες που ανέλαβαν το έργο με απευθείας ανάθεση, με συνολικό κόστος 647.862,80 ευρώ. Η απευθείας ανάθεση νομιμοποιήθηκε εκ των υστέρων, στις 11 Απριλίου 2023, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Θεσσαλίας, που επικαλείται «την πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα αντιμετώπιση του πολύνεκρου δυστυχήματος» και «την ανάγκη για την άμεση επέμβαση βαρέων μηχανημάτων έργου στον τόπο του δυστυχήματος για την παροχή πρώτων βοηθειών». Μία από τις πέντε εταιρείες είναι η «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ – ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ», που ανέλαβε να εναποθέσει τα συντρίμμια και τα υπολείμματα του εγκλήματος στην περιοχή Κουλούρι της Λάρισας, με αντίτιμο 178.560 ευρώ.
Από τις υπόλοιπες τέσσερις εταιρείες, μία ανέλαβε «κατασκευή προσβάσεων», άλλη τις περιφράξεις στο Κουλούρι, τρίτη τη χρήση βαρέων μηχανημάτων «για τον απεγκλωβισμό ατόμων» και η τέταρτη τους γερανούς που δούλεψαν στον τόπο του δυστυχήματος (καμία δεν αναφέρεται να έχει μεταφέρει τα συντρίμμια). Υπενθυμίζεται ότι θύματα έχουν καταγγείλει και την πράξη της εναπόθεσης αυτή κάθε αυτήν αφού ο χώρος στο Κουλούρι ανήκει στον ΟΣΕ που είναι υπόλογος για το δυστύχημα.
Όμως, όπως προκύπτει από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), η εταιρεία «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ» δεν υπήρχε όταν εκτελούνταν οι εργασίες, αλλά συστάθηκε στις 6 Απριλίου 2023, έναν μήνα μετά. Εντελώς τυχαία, την ίδια ημέρα, στις 6/4/2023, ανακοινώθηκε η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με την οποία δήλωνε την πρόθεσή του να χρηματοδοτήσει το κόστος των εργασιών για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών».
Η εταιρεία συστάθηκε στις 6 Απριλίου 2023, με μετοχικό κεφάλαιο 6.000 ευρώ και οι συμβαλλόμενοι βεβαιώνουν ότι το ποσόν «είναι ολοσχερώς καταβεβλημένο».
- Στις 18 Μαΐου 2023, υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κ. Αγοραστού και της εταιρείας «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ».
- Όμως, στις 21 Μαΐου 2023, όπως φαίνεται και πάλι στο ΓΕΜΗ, δημοσιεύεται «Αναστολή Καταχώρισης» της εταιρείας διότι «δεν έχει προβεί σε πιστοποίηση καταβολής αρχικού κεφαλαίου εντός 1 μήνα από τη σύστασή της, ως όφειλε, καθώς είναι ΙΚΕ με κεφαλαιακές εισφορές», παρά τις διαβεβαιώσεις της 6ης/4.
- Η Αναστολή Καταχώρισης θα διατηρηθεί έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2023. Τότε, όπως προκύπτει και πάλι από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, ήταν που «προέβη σε πιστοποίησης καταβολής αρχικού κεφαλαίου ως όφειλε καθώς είναι ΙΚΕ με κεφαλαιακές εισφορές».
- Είχε προηγηθεί, στις 21 Ιουλίου 2023, η εντολή πληρωμής των 178.560 ευρώ και εκκαθάρισης του έργου, καθώς τότε δημοσιεύτηκε η απόφαση του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Περιφέρειας Θεσσαλίας. «Η πληρωμή αυτή αποτελεί ΑΜΕΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗ και είναι πληρωμή ΕΚΤΟΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ», αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο.
- Σημειώνεται ότι η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου (υπό κανονικές συνθήκες κατατίθεται πριν από την εκτέλεση), ύψους 5.760 ευρώ, εκδόθηκε στις 16 Μαΐου 2023, δηλαδή αφού συστάθηκε η εταιρεία τον Απρίλιο και πριν επιβληθεί Αναστολή Καταχώρισης στις 21 Μαΐου 2023.
Στο μεταξύ, μέσα από τα έγγραφα που εγκρίνουν την κυβερνητική χρηματοδότηση των έργων στα Τέμπη, αποκαλύπτεται και μια «λαθροχειρία» ως προς το ποιος έδωσε την εντολή για την εκτέλεσή τους (σχετικά δημοσίευσε και η «Εστία»). Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, δηλαδή, είχε δώσει τα έργα «στο μιλητό», αλλά έπρεπε η κυβέρνηση να εγκρίνει το ποσό που θα καταβληθεί. Έτσι:
- Στην αρχική εγκριτική απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννη Τσακίρη (6/4/23) αναφέρεται ότι: «Αφορά σε δαπάνες που προκλήθηκαν από εργασίες, προμήθειες και υπηρεσίες που πραγματοποιήθηκαν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στις 28 Φεβρουαρίου2023 στην περιοχή των Τεμπών, κατόπιν απόφασης του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου 2023».
- Στην απόφαση Ένταξης της Πράξης (18 Απριλίου 2023) από τον ίδιο υφυπουργό, αναφέρεται: «Μετά τη σύγκληση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου 2023, δόθηκαν εντολές προς τη Δ/νση Τεχνικών Εργων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας για διάθεση μηχανημάτων που επιχείρησαν στον τόπο του δυστυχήματος για τις επόμενες εβδομάδες».
- Όμως, εννέα μήνες μετά, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, υπογράφει τροποποίηση της Ενταξης. Εκεί, αν και αρχικά επαναλαμβάνεται ότι δόθηκαν εντολές από το Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας, λίγο παρακάτω προστίθεται: «Οι δαπάνες προκλήθηκαν με πρωτοβουλία και μετά από εντολές της Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας». Προφανώς, είχε πλέον αποδοθεί και επίσημα ο ρόλος του «αποδιοπομπαίου» στον πρώην περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό.
Η «ΕΦ.ΣΥΝ.» επικοινώνησε με εκπρόσωπο της εταιρείας, προσπαθώντας να καταλάβει πώς εκτέλεσε ένα έργο πριν καν συσταθεί. Η εταιρεία Τσαπατόρης διαθέτει ιστοσελίδα στην οποία αναφέρεται ότι «εδρεύει εδώ και τρεις γενιές στη Λάρισα» και παραθέτει τηλέφωνα επικοινωνίας, με πρώτο εκείνο του Δημήτριου Τσαπατόρη. Ο ίδιος αρχικά ανέφερε πως δεν θυμάται πότε συστάθηκε η εταιρεία η οποία δημιουργήθηκε από τους γιους του. «Οι γιοι μου έκαναν την εταιρεία και εγώ εμφανίζομαι ως υπάλληλος. Δεν την κάναμε την εταιρεία λόγω του έργου, θα γινόταν έτσι κι αλλιώς», πρόσθεσε. «Είχε δρομολογηθεί η εταιρεία από τα παιδιά, θεωρήσαμε σωστό να κοπούν εκεί τα τιμολόγια. Έχω και εγώ εταιρεία, έχω μηχανήματα στο όνομά μου. Αν δεν κόβανε τα παιδιά τιμολόγιο, θα έκοβα εγώ». Σε ερώτηση γιατί δεν ανέλαβε εκείνος το έργο δήλωση πως: «Ήταν σε αναστολή η εταιρεία μου, αλλά μπορούσα να την ενεργοποιήσω...»