Στους δρόμους βγήκαν και σήμερα, Κυριακή, χιλιάδες φοιτητές, εργαζόμενοι και συλλογικοί φορείς στην Αθήνα, απέναντι στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα.
Ειδικότερα, πραγματοποίησαν συγκέντρωση και πορεία στο Σύνταγμα, με κεντρικό σύνθημα: «Ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση είναι αγώνας όλων μας».
Το αίτημα τους είναι να αποσυρθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που θα είναι σε δημόσια διαβούλευση μέχρι σήμερα, Κυριακή, και ώρα 7 το απόγευμα και αφορά στην ίδρυση «μη κρατικών» πανεπιστημίων και μέσω του οποίου καταπατάται το άρθρο 16 του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα διεκδικούν το δικαίωμα σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους και όλες και αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τη δημόσια εκπαίδευση.
Σημειώνεται ότι στις παραγράφους 5 και 8 αντίστοιχα, του εν λόγω άρθρου, αναφέρεται η ανώτατη εκπαίδευση μπορεί να παρέχεται αποκλειστικά από δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα και απαγορεύει την ίδρυση ανώτατων σχολών από ιδιώτες.
Υπό κατάληψη 207 τμήματα
Διανύοντας την έκτη εβδομάδα των φοιτητικών κινητοποιήσεων, σχεδόν ένα στα δύο Τμήματα των ΑΕΙ πανελλαδικά, τελούν σήμερα υπό κατάληψη: τα 207 από τα 433 Τμήματα, αριθμός που αντιστοιχεί σε ποσοστό 47% του συνόλου. Προκειμένου να μην χαθεί το εξάμηνο, οι εξετάσεις διεξάγονται διαδικτυακά.
Οι καταληψίες συνεχίζουν τη διαμαρτυρία τους ενάντια στην ψήφιση του νόμου για την ίδρυση «μη κρατικών» πανεπιστημίων.
Ιδιωτικά ΑΕΙ: 528 πανεπιστημιακοί υπογράφουν εναντίον τους
528 υπογραφές πανεπιστημιακών έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής το κείμενο το οποίο προειδοποιεί για την αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που προωθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Οι πανεπιστημιακοί, όπως και οι συνταγματολόγοι, αντιδρούν και ενημερώνουν ότι δεν θα αφήσουν να ιδρυθούν πανεπιστημιακές εταιρείες ή παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων στην Ελλάδα παρακάμπτοντας τη συνταγματική επιταγή.
Δηλώνουν ότι ως δημόσιοι λειτουργοί θα προσφύγουν σε όλα τα επίπεδα και ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, αν αυτό νομοθετηθεί. Και το κείμενο καταλήγει: Δυστυχώς η χώρα μας έχει ήδη μία, την πρώτη μετά τη δικτατορία, διεθνή καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για παραβίαση των βασικών συνταγματικών αρχών. Δεν θα αφήσουμε να προστεθεί άλλη μία.
Το κείμενο συγκέντρωσε μέσα σε δύο ημέρες από τη σύνταξή του, περισσότερες από 500 υπογραφές πανεπιστημιακών. Ο κατάλογος παραμένει ανοικτός. Οι τελικές υπογραφές θα κατατεθούν στη δημόσια διαβούλευση για το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Δείτε ΕΔΩ το κείμενο
Ψηφιακά η εξεταστική
Ομόφωνα «ναι» στις εξετάσεις με ψηφιακά μέσα αποφασίστηκε εν τω μεταξύ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο Κρήτης, στα Πανεπιστήμια Πειραιά και Δυτικής Αττικής. Συνεχίζονται εξάλλου οι καταλήψεις περίπου στο 1/3 των τμημάτων, δηλαδή 150 περίπου τμήματα τελούν υπό κατάληψη σε σύνολο 433.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών, δεν υιοθετεί τη λύση των διαδικτυακών εξετάσεων, ενώ το υπουργείο Παιδείας ζητά «να εφαρμοστεί ο νόμος».
Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων στη χώρα μας.
Ωστόσο, στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι την απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας για εξ αποστάσεως εξετάσεις στα ΑΕΙ, κατακρίνει ο καθηγητής Νίκος Μπελαβίλας, κάνοντας λόγο για προφανή άγνοια, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη είναι «εδώ» και πλέον οι εξετάσεις είναι διαβλητές. Υπενθυμίζουμε ότι το υπουργείο Παιδείας, θέλοντας να παρακάμψει τις σφοδρές αντιδράσεις των φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας για την ίδρυση των ιδιωτικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας, αποφάσισε να πραγματοποιηθεί η εξεταστική του Ιανουαρίου με εξ αποστάσεως εξετάσεις.
Όμως, όπως αποδεικνύει ο καθηγητής Πολεοδομίας και Ιστορίας της Πόλης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και διευθυντής του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκος Μπελαβίλας, οι εξ αποστάσεως εξετάσεις είναι πλέον διαβλητές. Μάλιστα, ο κ. Μπελαβίλας έκανε ένα πείραμα με το γνωστό σε όλους εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT, στο οποίο έδωσε να θέματα από δύο μαθήματα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τα συμπεράσματα που εξήγαγε και μοιράστηκε στα social media είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά, καθώς το ChatGPT έλυσε σωστά τα θέματα σε πολύ λίγο χρόνο και με αρκετά καλό βαθμό.
Πιο συγκεκριμένα, ο καθηγητής αναφέρει πως το ChatGPT έλυσε τα θέματα σε μία από τις δυσκολότερες Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας βαθμό κοντά στο 7- ή 8. Όπως υποστηρίζει ο κ. Μπελαβίλας, με λίγη παραπάνω προσπάθεια, ένας φοιτητής άνετα φτάνει στο άριστα, δηλαδή σε βαθμό 9 ή 10.
Όσον αφορά τις ερωτήσεις κρίσεως, ο καθηγητής σημειώνει ότι το νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης γράφει σίγουρα «Άριστα», ενώ αναφέρει πως πέτυχε επίσης και η δοκιμή σε ερώτηση σύγκρισης αρχιτεκτονικών ρευμάτων του 20ου αιώνα.